Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC869 op de korrel met planeetcamera iNova PLB-Mx

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Andre Abre Los Ojos
    antwoordde :
    Mooi, nu zie ik de background zoals hij is, niet-zwart
    Mooi, die net-zichtbare sterretjes......

Als er een kleurzweem in zit, dan zullen de niet-kleurenblinde forum genoten dat wel melden

Laat een reactie achter ::

• Bula
    antwoordde :
    Op advies van Andre heb ik minder data weggegooid en ook minder gestretched. Ik denk niet dat ik er meer kan uithalen dan dit.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC869-LRGB-origSize-web.jpg views: 1 grootte: 172,8 KB id: 1056453
    Volgens mij was dat goed advies Andre, thanks! De kleuren vind ik beter, er is zeker meer te zien en het oogt niet zo kunstmatig.
    Last bewerkt door Bula; 22-11-12, 14:31. Reden: Andre bedanken!

• Bula
    antwoordde :
    Hoi Andre, bedankt voor je feedback.

Okee, een dezer dagen zal ik de bewerking opnieuw proberen te doen. De stretch die ik heb gedaan heeft als black-level inderdaad een niveau waarbij je al best wat data (en ruis..) weggooit.

Ja, had ik eigenlijk nog niet genoemd, maar dit is een unguided opname. Ik had de montering wel behoorlijk goed, volgens mij, op de pool staan, maar er is inderdaad toch een kleine beweging zichtbaar bij 5 seconden belichting. Dat zou ook unguided wel iets beter kunnen geloof ik. Ik heb de montering nog geparkeerd in de tuin staan en ben van plan om een dezer dagen als het weer het toestaat eens te kijken naar een goede drift alignment met EQalign bijvoorbeeld. Ik moet eerst maar eens een goede routine opstellen voor mezelf om een zo goed mogelijke pool-afstelling te krijgen als ik mijn montering klaarzet.

In de nabije toekomst plan ik de aanschaf van een OAG en dslr/gekoelde ccd, maar tot die tijd is het oefenen en leren met het materiaal dat ik nu heb

• Andre Abre Los Ojos
    antwoordde :
    Leuk gedaan, maar ik zou de achtergrond niet zo inkt-zwart maken, normaal gesproken zou je de achtergrond pixels gewoon moeten zien, dan gooi je ook geen data weg.
    Verder een kleine volgfout? De sterren hebben een kleine druppel-vorm.

• Bula
    antwoordde :
    Nog een ander/beter bewerkte versie? De niet-juiste belichtings balans die ik heb gebruikt geeft sterkleuren die ik niet helemaal kan corrigeren. Wat ik wel opvallend vind is dat veel zwakke sterretjes zichtbaar zijn in rood en niet in groen/blauw terwijl die kanalen relatief veel langer belicht zijn en voor de groenige sterren op de voorgrond zorgen. Beetje apart of niet? Wel veel sterretjes te zien uiteindeliijk . De aanpassing in bewerking zit in een aangepaste stretch van de FITS files uit Deep Sky Stacker.

Ook snap ik niet helemaal waarom ik met mijn APO bij de overbelichte sterren toch iets van diffractie spikes zie? Heb ik iets van vignettering door het filterwiel misschien? Een APO zou toch een volledig rond airy discje moeten laten zien? De niet overbelicht sterren zijn wel rond trouwens.

Iemand een idee?

Ik begrijp dat een Deep Sky foto met een 12bits planeetcamera niet veel oplevert tov van de grote DSLRs en gekoelde CCD camera's, toch vind ik het leuk om mijn eerste stappen op deze manier te maken voordat ik overga op een DSLR of gekoelde CCD.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC869-LRGB-web.jpg views: 1 grootte: 179,4 KB id: 1056425

• NGC869 op de korrel met planeetcamera iNova PLB-Mx

Hoi,

Vrijdagavond heb ik geprobeerd om een LRGB opname te maken van NGC869 met mijn iNova PLB-Mx planeet-camera.
    De camera heeft een 12bits ADC die vol wordt benut voor Deep Sky opnamens i.t.t. de 8bits opnames bij maan, zon en planeetfotografie.
    De camera is zeker niet gekoeld maar kan opnames maken met belichtingstijden van vele seconden tot een minuut ofzo mits je genoeg maatregelen neemt tegen de ruis die ontstaat. Het was tijd voor een eerste Deep Sky test met deze camera en voor mij mijn eerste Deep Sky foto uberhaupt...
    Ik heb niet gebinned wat wel kan, dus ik heb gewerkt met pixels van 3,75x3,75 micrometer bij een resolutie van ongeveer 1"/pixel.
    Robtics 102 F7 ED APO op EQ5 synscan, met bijbehorende field flattener ertussen ook al is dat met deze camera nog niet nodig.

L = 40 x 5 s
    darks 13 x 5 s
    R = 110 x 5 s
    darks 37 x 5 s
    G = 120 x 5 s
    darks 40 x 5 s
    B = 132 x 5 s
    darks 43 x 5 s

totale belichting dus ongeveer 33 minuten. Na de opnames zag ik dat ik veel te groene sterren kreeg. Dus opnieuw zitten rekenen met de QE van de sensor en de transmissie van de Astronomik LRGB type 2c filters. Gauw werd duidelijk dat de LRGB verhouding, volgens mij, moet zijn:

L : R : G : B = 0,28 : 0,86 : 0,76 : 1

Wat niet helemaal strookt met mijn opnames en meteen de groene sterren verklaard. Ik heb het aangepast middels de output levels bij het histogram in Photoshop bij de desbetreffende kleurkanalen. Misschien is er een handigere of beter manier?

Feedback is van harte welkom

NGC869 LRGB:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ngc869-LRGB-PSpp-originalSize-web.jpg views: 1 grootte: 139,1 KB id: 1099603

Gestacked met DSS en daarna nog wat Photoshop... voor de volledigheid.
    Last bewerkt door Bula; 18-11-12, 17:29.
Werken...
X