Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC281 Pacman nevel na 6 uur data

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC281 Pacman nevel na 6 uur data

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ha_OII_SII_totaal_noFlats_DSS_RGB_PS_11_ForumSize.jpg views: 1 grootte: 935,7 KB id: 1099595

(even doorklikken maar weer)

Afgelopen nacht met Teus (TWT) weer 3 uur in de weer geweest met de Pacman nevel. Totale belichting is nu 6 uur:

Ha:12x10 min
    OIII: 12x10 min
    SII: 6x20 min

met een 200 mm f/4.5 Newton en een SBIG8300m. In het SII kanaal zit maar heel weinig signaal. Daar zal dus, net als bij OIII, echt nog een paar uur bij moeten. Toch heb ik 'm verwerkt om te kijken hoe het plaatje er nu uitziet. Feitelijk is dit ons eerste 100% Hubble palet plaatje waarbij we niet stiekem een beetje hebben zitten rommelen met de kleurkanalen. Ik was dus erg benieuwd of het me zou lukken om een 'pure' Hubble palet bewerking te maken en het valt me niet tegen. Ik vind hem al erg mooi worden en neem de ruis in OIII en SII even voor lief, dat wordt vanzelf beter met nog een paar uur geduld. Het plaatje is een beetje gecropped omdat de camera de tweede nacht wat geroteerd stond t.o.v. de eerste nacht.

Bedankt voor het kijken, hoe vinden jullie hem?

Ferry
    Nanos gigantium humeris insidentes

die is mooi geworden hoor, :wow ! in totaal 6 uur belicht? dat is wel erg veel,
    of niet?
    groetjes siom
    Skywatcher 150p Eq6 pro, sony slt a35.

Commentaar

mooi hoor , vind alleen de achtergrond iets te groen , ff een HLVG filterje over de achtergrond doet wonderen denk ik .
      Zelf zou ik nog iets in de kleuren gaan spelen om meer een hubble palet te krijgen maar dat is heel subjectief.
      groet
      Frans
      Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
      Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

Ik vind hem al heel mooi. Inderdaad is hij ietsje groenig, maar dat is zo oplosbaar. Misschien is het leuk om deze colorworkflow er eens op los te laten, denk dat hij dan nog meer gaat spreken. Maar vooral een heel mooi plaatje...
        Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
        TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Dat is al een hele mooi plaat geworden! Zelf ben ik ook bezig met de pacman en is SII inderdaad erg zwak, dus die heeft de meeste frames nodig. Misschien een optie om RGB er ook bij te doen voor de sterkleuren?

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ha_OII_SII_totaal_noFlats_DSS_RGB_PS_12_forumsize.jpg views: 1 grootte: 932,0 KB id: 1056363

De achtergrond was inderdaad te groen, dit is al iets beter denk ik of vinden jullie de nevel zelf te groen? Als ik meer SII data heb kan ik dat kanaal wat verder benadrukken en wordt het resultaat vanzelf geler, maar daar heb ik dus nog een paar uur voor nodig.

@Andre: bedankt voor de tip maar dat is exact wat ik gedaan heb! Verwachtte jij een ander resultaat na de acties die Bob Franke beschrijft? Alle tips zijn meer dan welkom want dit soort kleurbewerking is helemaal nieuw voor me.

@Frans: ik heb de HLVG plugin geinstalleerd maar die haalt voor mijn gevoel teveel groene ruis uit de nevel zelf, dat is wel mijn eigen schuld omdat ik eigenlijk teveel ruis in het plaatje heb gestretched.

Bedankt voor de reacties!

Ferry

Commentaar

Ik krijg meestal met die methode iets bruinere structuren en iets minder groenachtig... Vandaar dat ik het vroeg... Misschien kun je met selective colors het groen in het midden nog iets terugdrukken... Voor de rest is hij echt heel mooi....
              Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
              TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ha_OII_SII_totaal_noFlats_DSS_RGB_PS_13_forumsize.jpg views: 1 grootte: 977,9 KB id: 1056365

Origineel geplaatst door andrevdhoeven Bekijk bericht
                Misschien kun je met selective colors het groen in het midden nog iets terugdrukken...
                Zoiets bedoel je? Hij wordt nu wel een beetje zuurstokkerig en gevlekt (en let ook maar even niet op de achtergrond). Meer OIII en SII data!

Ferry

Commentaar

Knappe opname. Ik zou je eerste opname pakken en gewoon de groene zweem eruit halen met een curve in bijv. Photoshop. (Groene curve in het midden beetnemen en een paar tikken naar beneden bewegen, ziet er al meteen een stuk beter uit).

Ik heb dat even getest, ik kan het resultaat wel even plaatsen als je dat goed vindt?

Commentaar

Origineel geplaatst door jjongmans Bekijk bericht
                    Ik heb dat even getest, ik kan het resultaat wel even plaatsen als je dat goed vindt?
                    Ja graag.

Commentaar

Je eerste opname met 1 curve aanpassing in het groene kanaal (in het midden een paar tikken omlaag). 5 seconden werk en uiteraard nog voor verdere verbetering vatbaar, maar het idee is duidelijk.

Na en voor:

Commentaar

Werken...
                      X