Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 Core

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 Core

Afgelopen nacht had ik tijd en was het eindelijk helder, dus heb ik flink wat opnames gemaakt. Het doelwit was Jupiter, maar toen ik rond drie uur wilde stoppen zag ik Orion nog zo mooi staan dat ik eventjes de kijker daarop wilde richten.

Ik heb een nieuwe planetencamera waar ik mee kan spelen, een ASI120MM CMOS camera met 3.75um pixels, maar deze is best gevoelig en in prime focus (1.1 meter) is daar met de 10" Starfinder wel wat mee te doen. De bewerking is een beetje wennen, daar moet ik nog eens wat beter voor zitten, maar toch is er al goed wat detail te zien.

Ik heb geen filters gebruikt, geen autoguiding, en opnames van slechts 1 seconde per stuk. In totaal heb ik er daar zo'n 300 van samengevoegd, dus zo'n vijf minuten aan data. Helaas verdween Orion snel achter het dak. Achteraf wel spijt dat ik de telescoop niet wat meer strategisch had opgesteld zodat ik meer opnames kon verzamelen (en in kleur), maar ik zat al een tijd buiten en had het eigenlijk ook wel gehad
    Voeg bestanden toe
    Evil will always triumph because good is dumb

Fraaie opname, ga je nog kleurdata schieten?
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Dank je. Als ik nog eens de kans krijg wil ik er zeker wat meer tijd voor gaan uittrekken, en dan dus uiteraard in kleur ook. Een probleem is nu dat ik met filterwiel niet in prime-focus kan schieten, dus als ik kleurenafbeeldingen wil maken moet ik of de hoofdspiegel verder naar voren plaatsen of telkens de filters los voor de camera plaatsen.

Commentaar

Nou wist ik wel dat je met dit soort camera's verrassende deepskyopnames kon maken maar dit is toch heel indrukwekkend.
        Als je na een Jupiter-sessie nog de tijd en energie hebt voor dit soort spielerei dan ben ik wel heel erg benieuwd wat je aan planeetopnames hebt binnengeharkt!
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dank Neo. Ik heb veel te veel opnames binnen geharkt.

Afgelopen nacht had ik ook eigenlijk helemaal geen zin, maar het was wel helder. Als je niet zo vaak imaged kan je natuurlijk niet gaan slapen voordat je zeker weet dat de seeing niet goed is. De seeing was echter wel goed, dus heb ik zo'n 2.5 uur achtereen in de vrieskou opnames van Jupiter naar binnen staan harken. Afgesloten met wat opnames van M42, waarvan ik wist dat wanneer ik het niet zou doen ik er spijt van zou krijgen, dus ook dat met frisse tegenzin uitgevoerd. Met die mist was het overigens extra koud, en voordat ik weer op temperatuur was ging mijn wekker al weer...

Goed, morgen hopelijk de eerste Jupiter resultaten.

Commentaar

Ligt het aan mij of geven zwart/wit foto's een sterker gevoel van diepte?
            Je ziet M45 erg vaak in (bonte) kleuren voorbij komen, maar deze opname geeft me toch een beter gevoel van diepte.
            Alles is circumkollasum...

Commentaar

Mooi dat je dat zegt Bas, ik heb ook altijd meer een 3D gevoel bij zwart/wit foto's, geen idee waar het door komt. Zal wel een optische illusie zijn.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Wat ik nou echt eens een keer wil weten is hoe je in hemelsnaam met 1 seconden belichting zo veel signaal kunt krijgen.

Kan ik dat ook met bijvoorbeeld een DSI pro 2?

Commentaar

Vergeet niet dat dit een stack is, een enkele opname ziet er niet uit.

Je moet goede camerainstellingen gebruiken, dus niet clippen maar wel zo ruw mogelijk opnemen (gamma neutraal, etc). Goed stacken van veel frames om de informatie te verhogen van minder dan 8-bit/pixel naar meer dan 10-bit/pixel (geen median stacking!). En de stack goed stretchen want anders zie je de informatie nog steeds niet. Goede calibratie is ook belangrijk, alleen heb ik enkel dark-frame calibratie gedaan. Al deze stappen zijn belangrijk, maar zeker niet uitzonderlijk lastig te realiseren.

De telescoop is overigens ook snel, een F/4.5, en de camera is behoorlijk gevoelig. Dat moet je ook niet onderschatten.

> Kan ik dat ook met bijvoorbeeld een DSI pro 2?
                  Ik ken die camera niet, maar ongetwijfeld kan je daar met wat planning een heel eind mee komen.

Commentaar

Hehe, nee dat zal ik niet vergeten,

Ik neem altijd Raw Gamma Neutral op, met een zo hoog mogelijke bitrate (meestal 16-bit) en stack nooit Mediaan maar Avarage.

Met zeer goede Dark substracted images krijg kan ik de bubble nevel pas met 20 seconden opname zien.
                    De DSI 2 pro heeft een ICX429 ALL B&W Chip.

Ik vindt het echt ongefoofelijk wonderbaarlijk dat je veel betere resultaten haalt met 1 tot 4 seconden belichting.
                    Zou er een moord voor doen om korter te belichten, heb namelijk een 355mm RC op een fork montering in een sterrenwacht staan die niet langer dan 5 seconden stil kan blijven tijdens volgen.

Als ik het goed begrijp kalibreer je als een malle en power stretch je extreem kritiek met plaatjes waar in de eerste instantie helemaal niets op te zien is, en dit lukt allemaal zolang je maar een giga stack hebt?

Dit is een stack van ongeveer 60 images (20s):
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Bubble Nebula.jpg views: 1 grootte: 126,7 KB id: 1056443

Commentaar

De bubble nevel is ook veel lichtzwakker dan de kern van M42. Richt de kijker daar eens op, en ik denk dat je zal schrikken van wat je kan zien met slechts enkele secondes sluitertijd.

Kleine opmerking nog, ook ten aanzien van deze foto. Soms heeft een master dark de neiging net wat te agressief te werk te gaan, waardoor je juist door gebruik van darks aan het clippen gaat. Zeker met korte opnames is dat het geval, omdat je achtergrond eigenlijk continu al erg donker is. Als je de brightness van de camera voor de lights wat hoger instelt dan die bij de darks voorkom je dit (de gain en sluitertijd verder gelijk laten natuurlijk). E.e.a. zal welicht ook afhangen van het stackprogramma wat je gebruikt.

Commentaar

Werken...
                      X