Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Work In Progress; M33

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Work In Progress; M33

Woensdag avond wou ik graag NGC 1333 opnemen, maar naast de goeie polar alignment had ik een zeer slechte GoTo alignment in het Oosten en ik kreeg hem er maar niet op en niet gevonden. Toen volgende object op het lijstje; Fireworks Galaxy. Paar testopnames van 5 minuten gemaakt, maar die is toch net wat te zwak om een leuke plaat van te maken vanuit de achtertuin. Inmiddels was het alweer tegen 11'en en had ik het gevoel nog met lege handen te staan. Dan maar even M33 proberen, die was inmiddels voorbij de enorme boom van de buurman en kreeg ik goed in beeld.
    En wauw wat een mooi object is dat toch eigenlijk! Ben vooral wel erg tevreden over de hoeveelheid kleur die de niet gemodificeerde dslr toch oppikt van de H-Alpha gebieden.
    Gisteren geprobeerd om er wat opnames bij te schieten, maar helaas had ik veel problemen met de synguider waardoor ik niet echt bruikbare opnames had. Daarom hier een voorlopige tussenstand.

Unmodded Nikon D7000 op ISO1600. F5 200mm Newton op Neq6, guided met Synguider.
    12x5min.
    Processed met PixInsight.

Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Uitstekend resultaat van een heel moeilijk object!... nog iets aan de groene kant in mijn ogen ~10%
    Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

:lol:
      Zeg Chris was jij niet net begonnen met deze hobby, doe eens ff normaal man!
      Wat moeten mensen wel niet denken die net met deze hobby gestart zijn, dat het makkelijk is?

Sodeju man echt heel knap!!

Groetjes,
      Marc.
      Per aspera ad astra
      www.ruimtefotografie.org

Commentaar

Hele mooie plaat Chris! Fantastisch die structuur in de spiraalarmen
        Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Commentaar

Als Fireworks te zwak is vergeet dan maar ngc1333, sterker nog, hij zal er wel op hebben gestaan maar niet te detecteren ...
          In september in het zuiden was ie 1 nacht praktisch niet te zien wegens slechte weersomstandigheden ...

Yves

Commentaar

@Yves; Ik heb hem gisteren nog even geprobeerd, en ik krijg er wel wat zichtbaar op. Maar m'n inschatting was (op basis van 1 opname) dat ik ongeveer hetzelfde krijg als bij fireworks; inderdaad te zwak dus. Idem voor NGC772. Daarom maar wat M81/M82 geschoten gisteren

Was mede door de zwakte van deze opnames wel verbaasd over het detail van M33!

Commentaar

Mooi man! Jij bent lekker bezig zeg...
              Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

Wauw, netjes hoor!
                200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Keu-ri-ge plaat, Christian! Mooi! (en inderdaad wel een zweempje blauw --> LPS filter?)
                  Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Inderdaad nog altijd wat last met kleurcalibratie. Ik gebruik een CLS filter, maar dat is in principe niet zo'n probleem.
                    De kleurcalibratie in PixInsight is wel krachtig, maar ik vind het nog maar erg lastig om goed te krijgen aangezien je dit doet als de plaat nog lineair is. Hierdoor vind ik de gevolgen van je calibratie nog maar moeilijk in te schatten.
                    Vond het nu al wel erg goed gelukt (vorige versie was veel erger hehe), maar heb nu met M81 weer hetzelfde probleem...

Kortom; nog flink door experimenteren en oefenen

Commentaar

Heel mooi! Wat een detail zeg... Zou zeggen ga zo door en blijf ons verbazen
                      Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
                      TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Uhhh. was jij niet pas begonnen? . Zeer fraai !
                        Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Heb je voor deze plaat aparte darks geschoten of werk je nog met in-camera darks?
                          Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Geen van beide Ik ben inmiddels wel overtuigd van de toegevoegde waarde van meer frames tov ruis, dus in camera darks neem ik niet meer.
                            In mijn ogen is dat handig als je tot 10 frames maakt, daarboven gaat het aantal belichtingen al snel tellen.

Darks zou ik wellicht nog wat meer kunnen uitproberen, maar m'n gevoel en eerste ervaringen zeggend dat je het gevaar loopt eerder ruis toe te voegen. Vooral omdat het een niet gekoelde dslr is die dus niet op een constante temperatuur werkt. Zeker daar ik soms ook nog eens onregelmatige pauzes tussen opnames heb, kan je maar moeilijk darks qua temperatuur matchen met de lights.
                            Ik wil hier wel verder mee experimenteren de komende tijd.
                            Maar in deze opnames zitten dus geen darks verwerkt.

Commentaar

Een verrassend antwoord en gezien jouw behaalde resultaten zeker niet te negeren.
                              Ok , we hebben nu dus 3 groepen :
                              De voorstanders van 1) in-camera darks, 2) het apart shooten van darks en 3) negeer darks tot 10 subs.
                              Ik voel een discussie opkomen

Commentaar

Werken...
                              X