Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First astro foto (Orion Nevel)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First astro foto (Orion Nevel)

Vlak na mijn eerste starparty (afgelopen september Lalobbe, Franse Ardennen) besloot ik om op korte termijn een eerste stap op het gebied van astrofotografie te gaan zetten. Na het inlezen op het forum en andere bronnen gekozen voor een Canon 600D en deze laten modden. Afgelopen zondag voor familiebezoek naar Wijchen (Gelderland) afgereisd en besloten om mijn setup mee te nemen om s'avonds de nieuwe camera te proberen. Polar - en Goto alignment uitgevoerd en alles klaar gezet.
    Almost ready to shoot! Nog snel even naar binnen voor een kop koffie om bij terugkomst te constateren dat binnen 10 minuten een 100% clear sky getransformeerd was in een 0% clear sky. Na een aantal uren (tegen beter weten in) te hebben gewacht alles maar weer opgeruimd en in de garage gestald met de opdracht aan schoonmoeder om zolang ik afwezig was de garage niet te gebruiken. Afgelopen woensdag leken de weergoden mij beter gezind en aldus wederom naar Gelderland afgereisd.
    Polar alignment ging al een stuk sneller maar de Goto alignment lukte voor geen meter. Uiteindelijk op hoop van zegen op Jupiter aligned en de goto naar M42 laten slewen. Een test opname gemaakt en tot mijn grote "schrik" bleek er "iets" zichtbaar op de opname.

Opnametijd : 20 keer 30 sec subs (ruisreductie lange sluitertijd: aan)
    ISO: 800
    Gestacked : DSS
    Bewerking: DSS en Gimp

Ongetwijfeld moet ik nog heel veel leren m.b.t. het maken van foto's en het bewerken daarvan. Niettemin heb ik veel plezier aan mijn eerste stap beleefd
    Feedback welkom !
    Voeg bestanden toe
    Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Mooie eerste opname zeg! Heb je de opname gestretched? Denk namelijk dat nog veel meer informatie in zit.
    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

zo nou petje af hoor,het is bij mij nog niet zo gelukt.
      Heb je een scoop of een gewone cameralens gebruikt??

mvg Chris

Commentaar

Mooi hoor dit smaakt naar meer! Geen Darks erbij geschoten?
        Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Commentaar

Kijk goed bezig! Mooi en leuk om je eerste resultaten te zien!

Ik denk ook dat er nog wel meer in deze data zit. Aan de sterren te zien heb je al wel redelijk hard gestretched, maar de nevel zelf kan nog wel meer gebruiken. Probeer de sterren in de bewerking te 'beschermen' en die niet te hard te stretchen.

En waarom heb je maar 30sec. belicht eigenlijk? Had je nog geen timer of afstandbediening voor de camera om de bulb te gebruiken? Als je een goeie poolafstelling hebt kan je met gemak 1 tot 3 minuten unguided belichten. (de goto alignment heeft hier geen invloed op. )
          Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
          Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Bedankt voor de positieve feedback.
            @MvD Gestretched in DSS (voor zover ik het goed begrijp is dat voor postprocessing niet het ideale programma maar is de leercurve minder steil t.o.v de andere software).

@chris111168 Ik heb de prime-focus methode gebruikt (GSO 8" F4 met coma corrector).

@Bula : Geen aparte darks geschoten (in-camera darks gebruikt in het kader van Keep It Stupid and Simple; darks, lights etc. komt later wel)

@Nikao : Ik heb ook nog o.a. 6 subs van 2 minuten geschoten. Ik krijg het echter niet voor elkaar om deze tezamen met de 30 sec subs in DSS te processen (moet volgens mij wel mogelijk zijn). Ik zal de 2 minuten subs eens apart stacken en het resultaat hiervan met de 30 seconden foto samenvoegen. Welk freeware programma kan ik daarvoor het beste gebruiken?

Ik ben wel benieuwd wat iemand met meer ervaring uit deze data kan halen. Vrijwilliger gezocht !

Dick.
            Avalon Linear - Star Adventurer - ONTC Newton 200/800 f/3.8 - TS APO 80/480 f/6 - Canon lens 70/200 f/4 - Samyang 14mm f/2.8 - Canon 600D modded - Canon 60DA - Canon 6D -

Commentaar

Origineel geplaatst door Dick Bekijk bericht
              Vrijwilliger gezocht !
              Hey Dick,
              Ik heb even gespeeld met de data die je me gestuurd hebt.
              Er zit wel wat meer data in maar alle platen waren erg overbelicht waardoor veel verloren is gegaan.
              Als je een light pollusion filtertje gebruikt hou je meteen veel meer data over.
              Maar voor de eerste keer echt top hoor!
              Dit heb ik er van kunnen bakken, heb wel diep moeten graven voor de data.
              Ik heb hem ook gecropped omdat in de 'donkere' gedeelte geen data zit, dit was overbelicht.
              ff klikken op de foto.
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42-Test.jpg views: 1 grootte: 190,9 KB id: 1056355
              Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Wow, dat ziet er al een stuk beter uit! Ik ga me even inlezen m.b.t. de keuze voor een LPF. Voor zover ik het nu kan beoordelen lijkt mij een CLS in mijn geval de juiste keuze.
                Is (zolang ik nog geen filter heb) het bv. halveren van de belichtingstijd in combinatie met het verdubbelen van het aantal frames een oplossing om deze overbelichting te voorkomen?
                Bedankt voor het advies en de tijd die je aan de processing hebt besteedt.
                Dick.

Commentaar

In een poging om het resultaat van MvD enigszins te benaderen heb ik mezelf de afgelopen avonden verdiept in het gebruik van DSS en PS. De diverse tutorials op het web (vooral die van Astronomy Shed UK) m.b.t. basic PS processing waren voor mij als beginner zeer verhelderend! Ruimte voor verbetering : ongetwijfeld!
                  Any feedback to improve is welcome!
                  Voeg bestanden toe
                  Last bewerkt door Dick; 10-12-12, 00:13. Reden: nu de juiste versie van de crop toegevoegd

Commentaar

Leuk om te zien wat er uit het beeldmateriaal te halen valt.

Commentaar

Heb je geen Photoshop? Gimp is maar 8 bits, PS heeft er meer wat je wat meer ruimte geeft om de data te bewerken.
                      Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Het lijkt wel of iedereen PS heeft! Ik vind het nogal prijzige software en geef dat geld liever aan andere astrospullen uit.
                        Sorry voor de off-topic reactie. Mooie foto, zeker als het je eerste is!
                        "Hello Spaceboy"

Commentaar

@theritz: De 2e foto (crop) is gestacked in DSS (output 32 bit rational) en daarna in Photoshop bewerkt (eerst geconverteerd naar 16 bit). De PS plug-in GradientXterminator toegepast in een poging om de gradient (waarschijnlijk als gevolg van het niet afdekken van de zoeker - foutje 1) weg te werken. Tijdens het shooten heb ik helaas het histogram niet in de gaten gehouden waardoor de images aanzienlijk overbelicht zijn (foutje 2). Inmiddels een CLS CCD filter aangeschaft. Foutje 3 was een stofdeeltje op de sensor. Fout 4 is ongetwijfeld het teveel stretchen om zoveel mogelijk zichtbaar te krijgen en daardoor de aandacht voor bepaalde details uit het oog te verliezen.

@TomB: PS is inderdaad prijzig maar de proefversie is gelukkig gratis . Binnenkort maar eens bepalen of ik uiteindelijk PS of een ander (goedkoper) pakket ga gebruiken.

Commentaar

Werken...
                          X