Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

B33, M31, M42, M45, NGC7000 in 1 avond met Hyperstar!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

B33, M31, M42, M45, NGC7000 in 1 avond met Hyperstar!

Al een week lang zit in naar dat koffertje met die mooie hyperstar te staren, en dan eindelijk is het zover.
    Gister was het redelijk helder hier in Almere, dus eindelijk mijn nieuwe aanwinst testen: de hyperstar 3 voor mijn C11.
    Was erg benieuwd wat die kijkert op F2 allemaal liet zien.
    Helaas heb ik nog geen mooie CCD dus ging mijn oude ongemodificeerde Canon 350D erop, alles aangeloten op de pc en knallen maar.
    helaas kan via de usb de 350D Bulb functie niet gebruikt worden kwam ik achter.... dus kon niet langer belichten dan 30 seconden. maar dat blijkt nog best veel te zijn voor dat 11 inch F2 kanon.
    Dus heb hier en daar wat mooie objecten geschoten om te kijken hoe de setup zich hield.
    Collimeren vond ik een drama, was een beetje gokken omdat de mooie binnenste ring van de secundaire spiegel in de airy schijf nu vervangen is door de vorm van een canon body die nog eens uit het center zit ook.
    Dus de collimatie staat niet perfect.
    Alle platen zijn op ISO 400 of 800 geschoten en +- 20 frames, B33 zijn maar 10 frames van 30 seconden met een Baader UHC-S.
    Gestacked in Pixinsight en nabewerkt in CS6.
    voor 30 seconden ben ik erg onder de indruk, kan je nagaan als je een paar minuten smalband gaat schieten (ik ben echt toe aan een CCD:p).
    De 1,25" Baader filter vigneteerd trouwens verschrikkelijk.
    Wel ff klikken op de foto als je hem wilt zien, de verkleining van het forum maakt ze een stuk korreliger zie ik.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: B33-Final.jpg views: 1 grootte: 229,2 KB id: 1099579
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M31-Final.jpg views: 1 grootte: 337,4 KB id: 1099575
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42-final.jpg views: 1 grootte: 134,5 KB id: 1099576
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45-Final.jpg views: 1 grootte: 321,6 KB id: 1099577
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7000-Final.jpg views: 1 grootte: 362,9 KB id: 1099578
    Last bewerkt door MvD; 16-11-12, 00:32.
    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Dat is gewoon prachtig.
    vooral m42.

Daar ben ik nog wel evenjes vanaf.
    Ben blij als ik m31 en m45 er op krijg

Commentaar

Mooi.
      Als je zo doorgaat ben je in 3 weken klaar met je hobbie en kun je een andere zoeken

Wel jammer dat je je hele setup ziet in de heldere sterren.

Commentaar

Fantastisch die hoge lichtsterkte met de Hyperstar!

P.S. Behalve de Paardekopnevel, staan de opnames gespiegeld afgebeeld.
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Wel jammer dat je je hele setup ziet in de heldere sterren.
          Je bent dus verplicht om een rond en zo smal mogelijke CCD te kopen...(?) :razz:

Tja wat is dat moooi! Hyperstar.... Maar het heeft ook weer z'n nadelen uiteraard.

Succes! Ben benieuwd naar de volgende opnames...
          Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

Mooie opnames hoor!
            Nu maar sparen voor zo'n slanke Atik camera om je set compleet te maken.
            Full WMN-member.
            GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Ja de atik 4000 serie die zou ik wel graag willen,

De lelijke reflectie in de felle ster komt de de sterke vigneterende werking van het filter wat volgens mij weer reflecties geeft, in de hyperstar horen eigenlijk 2" filters. Zonder filter had ik er bijna geen last van. Maar had echt een filter nodig om een beetje data erop te krijgen, anders was de plaat met 5 seconden al overbelicht met iso100. Denk dat de hyperstar perfect is voor smalband fotografie.

Commentaar

Nu maar sparen voor zo'n slanke Atik camera om je set compleet te maken.
                Starlight Express!
                Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Mooie cameras ook maar wel een heel stuk duurder voor dezelfde aantal pixels.

Commentaar

jee, ik ben sprakeloos, erg mooi!

Commentaar

Starlight express. No-brainer. Wat een lichtsterkte.
                      "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                      Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Omdat? ik ben echt serieus aan het twijvelen tussen de atik4000 en de starlights, en neig naar de atik's voor de grotere chips voor hetzelfde geld.

Commentaar

De starlight express camera's hebben een kleine doorsnede, en verdraaid ruisarme chips. En met de relatief kleine chip heb je minder last van eventuele fouten in het optische systeem die zich vooral verder van het centrum afspelen.

En dan nu de vraag die mij ook bezig houdt: de kleine diameter geldt alleen voor een rgb chip - want je gaat geen starlight express om z'n kleine diameter kopen om vervolgens een joekel van een filterwiel ervoor te plaatsen.
                          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

De atik 428EX heeft toch wel ff een lekker chipje... ik zie niet in waarom de duurdere SXVR-H674 met dezelfde chip een voordeel zou zijn.
                            Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

Dat is precies waar ik naar zat te kijken, de atik 428 is ook een stuk smaller.
                              Maar ik zie door de bomen het bos niet meer met al die chips. Bv de atik460 met de ICX694 is dezelfde chip als de nieuwe SXVR H694 maar wel weer wat goedkoper. Of kiezen we nu net de verkeerde chips?

Maar wat je zegt dieseltijger, een filterwiel is geen optie met hyperstar.
                              Zal gewoon de filtertjes handmatig moeten wisselen. Color ccd gaat hem echt niet worden want wil meer smalband gaan fotograferen. En natuurlijk ga ik de camera niet alleen met hyperstar gebruiken.

Commentaar

Werken...
                              X