Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Variabele ster T-Tauri en nevel NGC1555

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Variabele ster T-Tauri en nevel NGC1555

Variabele ster T-Tauri is een klassiek voorbeeld van een variabele ster. Ze is een ster die de hoofdreeks nadert, maar ze vertoont nog wat "groeistuipen" en straalt daarbij de in de buurt staande nevel NGC1555 aan.
    De ster en de nevel werden in oktober 1852 ontdekt vdoor J.R. Lind te Londen, in een 7 inch refractor. De ster en nevel werden de jaren daarop door diverse waarnemers gezien, maar rond 1861 was ze al zwakker geworden en rond 1868 kon ze helemaal niet meer worden waargenomen. Het duurde tot 1890 toen ze werden "herontdekt" door E.E. Barnard en S.W. Burnham met de 36 inch Lick telescoop. Vijf jaar later was ze weer verdwenen, maar in 1899 werd ze weer fotografisch gedetecteerd. Sindsdien wordt ze regelmatig in de gaten gehouden.

Het was gisteren -eindelijk- een keer helder. Ik besloot om "mission impossible" te proberen: mijn 200mmF5/90mmF10 combinatie met zware Artemis 4021 op de HEQ5pro.....Dat viel, zeker door de mist, zeker niet mee. De guiding verliep moeizaam en daarom zijn guiding errors duidelijk zichtbaar, waarvoor excuses. Maar goed, om een bekend astrofotograaf te citeren: "Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat"....
    Fotogegevens: (opmerking, het is een crop van de originele opname)
    Telescoop: Skywatcher 200mmF5 op HEQ5pro (met CdC/EQmod/EQdir goto)
    Camera: Artemis 4021 mono @ -10 graden
    Guidescope: Skywatcher 90mmF10 refractor
    Guidecamera: SC3 gemodificeerde SPC900 met ICX-424 B/W CCD (PHD guiding)
    Filters: Hutech LPS-P2
    Corrector: Baader MPCC
    Belichting: 12x 300sec, 20 flats, badpixelmap
    Pre-processing&Acquisition: Nebulosity3
    Post-processing: Photoshop CS2/GradientXTerminator
    Imagescale: 1.5arcsec/pixel

Bedankt voor het kijken!
    Voeg bestanden toe
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Dat is een mooi rijtje waarbij je je kan aansluiten!
    Aparte niet alledaagse foto weer.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Mission geslaagd toch, op zich een hoop werk geweest , 60 min....gaaf gezicht dat die nevel er zo mooi naast hangt in het midden!

Commentaar

Je hebt weer een obscuur object gekozen, interessant met die uitleg erbij.
        Komt er nog een herkansing met betere omstandigheden?
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Er loopt een herkensing, na zeer secuur herbalanceren lukken de 20min subs redelijk. Ongelofelijk dat de HEQ5pro dit kan dragen.......Ik moest in PHD wel de RA aggressiveness terug zetten van 20 op 100 om tot een redelijk resultaat te komen.
          Ik heb inmiddels ook nog veel meer informatie gevonden omtrent deze interessante nevel, die post ik met de astrofoto die ik nu aan het maken ben.....
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Staat deze niet in het verkeerde groepje ? (deep sky)
            Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

Verhip, je hebt gelijk. Ik had het helemaal niet gezien.....Nu staat ze in deepsky.

Commentaar

Werken...
              X