Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Merope, Alcyone en 6 kleine vriendjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• rwagter
    antwoordde :
    Hopenijk wordt het dan weer binnenkort mooi zodat je al het moois in oa. coma berenices op plaat kan zetten, zo om en nabij ngc4889, dat moet mooi zijn met dit brandpunt.

Laat een reactie achter ::

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Ik heb een heel lijstje met melkwegstelsels dat ik wil afwerken op 1420 mm of 2000 mm brandpunt. Dat biedt genoeg "voer" voor vakanties naar Zuid-Frankrijk en starparty's in Wateren de komende jaren. Een 11000 chip komt er niet. Ik kan mijn 5D MKII voor datzelfde beeldveld tegen een hoge resolutie gebruiken (21,1 MP kleinbeeld). Wat ik in mijn achtertuin of dakterras doe, is vooral "ter leering ende vermaeck". De tuinbouwverlichting blijkt simpelweg dodelijk te zijn om een acceptabele signaalruisverhouding te verkrijgen.

• rwagter
    antwoordde :
    1400mm met een 8300 geeft toch een behoorlijk kleine fov, ga je wat meer voor de wat exotischere arp catalogus atol of komt dr een kaf-11000?

Wel mooi om merope in dergelijk detail te zien. jammer natuurlijk van het kaslicht. volgens mij is het voor het eerst sinds lange tijd dat je iets breedbandigs in Zoetermeer doet nietwaar?

Ralph
    Ralph

• patrickduis
    antwoordde :
    Ze willen dat licht toch op de planten, waarom hangen ze dan geen reflecterende mylar folie in de kas, dan hoeven ze maar de helft van de lampen te gebruiken (kostenbesparing) en komt het licht niet uit de kas.
    Ze moeten alleen iets maken om de folie overdag weg te rollen, maar dat lukt wel.

• Fabricius
    antwoordde :
    De eerste twee foto's kunnen goed gebruikt worden in een bewustwordingscampagne voor politici, tuinbouworganisaties, gloeilampenfabrieken en anderen die geen flauw benul hebben van lichtvervuiling. Wel even voorzien van ondertitels: vˇˇr en na het aanzetten van assimilatiebelichting.
    Op internet zetten, zodat iedereen die googelt op het woord assimilatiebelichting dit tegenkomt.

<edit: het staat nu dus al op internet>

• John Baars
    antwoordde :
    Ondanks alle lichtproblemen vind ik het dan heel goed dat IC 349 erop staat!

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Puike spikes
    Ik vind ze voor verbetering vatbaar. Ze waaieren naar buiten toe uit, wat erop duidt dat de tegenover elkaar liggende vangspiegelvanen niet evenwijdig aan elkaar lopen. Ga ik bij daglicht eens goed checken. Daarnaast zie ik tussen de heldere sterspikes symptomen van turned down edge. Misschien dus een maskertje maken die het buitenste randje van de hoofdspiegel afdekt.

• Frans Lalleman
    antwoordde :
    Jeetje Maurice wat een verschil zeg , voor en na 12 en . Je zit nog slechter als dat ik zit.
    mijn zuiden is richting midden Delfland en is redelijk donker,west is het Westland en ook slecht natuurlijk maar wanneer ik begin in het Oosten en doorhaalnaar het zuid westen heb ik voor stadse begrippen een redelijke hemel.
    foto is mooi geworden de Astrosib is een toppertje.
    ikzelf heb simultaan waargenomen met Hemelbestormer (Wim) en dat was grappig om te doen , telefoon op de luidspreker en "zo mooi man" roepen naar elkaar.hahaha te sneu gewoon .
    heb uiteraard ook wat gefotografeerd , seeing werd redelijk op een gegeven moment en heb Jupiter opgenomen.
    zal als hij bewerkt is een nieuw topic openen .
    groetjes
    Frans

• marcoverstraaten
    antwoordde :
    Prachtig! (niet dat over die kassen natuurlijk)

Mooie beheersing van de helderste vriendjes. Puike spikes. Het wordt genieten met de Astrosib!

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Een 7 nm filter (H-alpha) is in elk geval niet smalbandig genoeg om de kasverlichting volledig te filteren. Ik ben voornemens om volgend jaar weer eens wat vaker ouderwets op pad te gaan met wat uitrusting, in mijn geval wordt dat een DSLR en standalone autoguider. Dat komt de beleving van de hobby ook ten goede, want tegen een oranje sterrenhemel aankijken met geruis van de rijkswegen op de achtergrond ligt mijlenver van de beleving midden in de natuur met een dikke melkweg door het zenit.

• marcdix
    antwoordde :
    Wat een eeeelend met die kassen daar!
    Kun je Řberhaubt wat doen daar als de kerstverlichting aan gaat?

Mooie foto trouwens.

Is die tweede foto wel met het LPS filter gemaakt
    Ben trouwens meteen ge´nteresseerd wat er gebeurd als je bijvoorbeeld met 5nm of 3nm filters in die lichttuin van je aan de slag gaat??

Groetjes,
    Marc.

• Maurice Toet
    started a topic Merope, Alcyone en 6 kleine vriendjes

Merope, Alcyone en 6 kleine vriendjes

Gisteravond (14-11-2012) net als vele anderen genoten van de mooie heldere hemel. Nadat ik Jupiter een tijdje bekeken gehad (met, dankzij de goede seeing, een wilde aan details), bevestigde ik de ST-8300M camera achter de 250 mm Astrosib. Teruggebracht met een reducer naar f/5,7 (F = 1420 mm). Voor de verandering eens niet met een smalbandfilter gewerkt, met een IDAS LPS-P2 voorop de reducer gedraaid. Vervolgens de hele nacht Merope en Alcyone (in M45) belicht in Luminance met subs van 5 minuten.

Wat deepsky(-fotografie) betreft woon ik op een beroerde plek. Zolang de kassen in en rond Moerkapelle nog uitstaan, is het met lichtvervuilingsfilters nog enigszins werkbaar. Zie onderstaande sub.

Maar direct na middernacht (als de assimilatiebelichting aangaat), is het over. Onderstaande sub is van dezelfde belichtingstijd (5 min.) en exact dezelfde "stretch" op het histrogram. Hoezo, confronterend?

Ik heb uiteindelijk dus alleen de 3 uren vˇˇr gebruikt voor het samenstellen van de stack. Voor de kleuren heb ik gebruik gemaakt van een opname van 10 januari 2010 gemaakt met een QHY8 en Takahashi FSQ-106ED in donker Zuid-Frankrijk. Een grotere versie is hier te vinden.

Naast (links van) Merope staat IC 349, alleen kun je die alleen zichtbaar maken door het histrogram niet ver op te rekken.

Last bewerkt door Maurice Toet; 15-11-12, 20:23.
Werken...
X