Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeet 260P McNaught

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Komeet 260P McNaught

Hoi allemaal,

Vers van de pers, 3x 20 minuten onbewerkt. Het is een klein komeetje maar verplaatst zich op dit moment zeer langzaam tov de achtergrond sterren, en kan er prima gevolgd worden op een ster ipv op de kern, of kortere opnames. Hij bevind zich nu bij een open sterren cluster, maar kan de naam hiervan niet vinden. Iemand een idee?

De opnames zijn gemaakt met een TS 90/500 refractor, een atik 314L mono camera. Met deze combi is er net geen flattener nodig. Het is niet de eerste keer dat ik deze komeet probeer. Paar weken geleden heb ik hem al een keer eerder geprobeerd maar had ontzettend veel last van Halo's rond de felle sterren. Daarvoor heb ik een fringe killer filter besteld en heeft nu zn first-light! De felle sterren zijn op zich nog groot, maar niet te vergelijken met eerst!

Wat betreft de komeet, zou je 10 tot 15 minuten kunnen belichten met brandpunten van 1000-1500mm dus lijkt mij echt een leuke uitdaging voor degenen die zo'n opstelling hebben!

Mooi zoekplaatje!
    Gelukkig is die fringe killer geen comet killer.
    Ik kon in dit gebied geen naam van een cluster vinden. Ik denk dat het een toevallige samenstand is, een asterisme dus.
    De heldere sterren hebben totaal verschillende parallaxen in de Hipparcos catalogus.
    De oriŽntatie is lastig, want het noorden zit aan de rechterkant van het beeld.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

zo dat lijkt me lastig in te stellen voordat je de echte fotos gaat maken, je ziet hem amper mooi hoor
      Skywatcher Newton 150/750 | WO zs70ed f6 | EQ5synscan | 450D unmod | QHY5-2 + Orion 50mm guide scope

Commentaar

De kern is nu eindelijk na ruim 3 uur verplaatst. Hij verplaatste zich natuurlijk al klein beetje maar er zit nu ruimte tussen de kernen van de eerste en 11e foto. De stack volgt nog, benieuwd hoe lang de staart is..

Commentaar

ff nieuwsgierig; hoe stack je dit? Is dat een kwestie van 2 stacks maken? 1 aligned op de komeet en 1 op de sterren.. en die dan combineren?
          (anders krijg je een bewogen komeet toch?)
          Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
          Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

De eindbewerking is eindelijk klaar. Het viel even tegen ivm veldrotatie, blijk iets niet goed met PA, plus dat de komeet niet in een rechte lijn door het veld heen ging, maar had een kromming!
            In totaal 19 opnames gemaakt van 20 minuten elk op 14-15 november, toch weer ruim 6 uur bijelkaar geharkt. Komeet was geschat toen rond 14.7 mag volgens diverse curves. Stuk lager dan ik had verwacht!

Voor volledige resolutie: http://www.m42.nl/index_album.php?album=204

200%
            Last bewerkt door Corne; 05-12-12, 01:31.

Commentaar

Erg gaaf.
              Waarom heb ik nou deze hobby gekozen......

Commentaar

?? Een kromme baan over een periode van drie uur?? Ehm.....wat is hier aan de hand, it prikkelt mijn nieuwsgierigheid!
                "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

De komeet zat vlak bij zijn retrogade punt, zodat hij op dn duur weer de andere kant op gaat tov achtergrond. Dit is ideaal voor lange belichting.

Commentaar

Wow, heel bijzonder om dat moment hier in jouw opname te zien vastgelegd!
                    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

In de closeup zie ik een sterretje net links van de komeet staan, die op de gewone foto niet staat. Hoe kan dat?
                      Martijn
                      RC8 - WO 71 ED APO - PST - NEQ6 Pro - EQ5 Synscan pro - Atik 383L+ - Lodestar X2 OAG

Commentaar

Goed opgemerkt, ik zie dat er zelfs 4 sterren weg zijn. Het lukte maar niet om met DSS te stacken op de komeet&sterren, dus heb 2 lagen over elkaar gelegd, en met een gummetje bij de ene laag de wazige komeet weggehaald, zodat de gestackte komeet naar voren komt. Hier is iets niet goed gegaan, tnx!

Edit: Is opnieuw gedaan, en de sterren staan er weer :-)
                        Last bewerkt door Corne; 06-12-12, 11:24.

Commentaar

Werken...
                        X