Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat er mogelijk is in 3 seconden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat er mogelijk is in 3 seconden

Toen het maandag avond nog helder werd had ik niet echt trek om de hele zooi buiten te gaan zetten en ben ik voor de verandering maar eens met de 'gewone zooi' aan de slag geweest; de Nikon D7000 met Nikkor 80-200mm F2.8 lens en een fotostatief.
    Belichting kon ik op 3sec. houden met nog enigszins acceptabel resultaat. Ik was erg benieuwd wat ik op de foto zou kunnen krijgen, en ik moet zeggen ik ben (enorm) positief verrast!
    Zie hieronder wat snelle bewerkingen van de resultaten.

Andromeda

153x3sec. ISO 1600
    Toch behoorlijk wat detail te zien, met M110 en M32 ook goed zichtbaar.

Pleiaden

112x3sec. ISO1600
    Wauw... Nevel duidelijk zichtbaar! en dat al met zo'n korte belichting!

Dubbelcluster

87x3sec. ISO1600

Orion Nevel

33x3sec. ISO1600
    Van de Orion Nevel had ik wel verwacht dat ie op de foto zou komen. Helaas kan ik hem momenteel nog slecht zien vanuit de tuin ivm de bomen van de buren. Daarom maar 33 opnames.

Kemble's Cascade met NGC1502

108x3sec. ISO1600
    Het kostte ongeveer 1,5 uur zoeken met de verrekijker, maar met behulp van de foto's was Kemble's Cascade snel gevonden.

Al met al was ik erg blij verrast met het resultaat. Al was het verwerken van de exposures wel een aardige worsteling. Met PI kreeg ik alleen OrionNevel en Andromeda aligned en gestacked, de rest met de hand gedaan in Nebulosity (en das niet fijn met honderden opnames )

En ik ben overtuigd van de mogelijkheden van de lens en de mobiliteit van de opstelling. Oftewel; die astrotrac gaat snel besteld worden.
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Heel gaaf! Ik heb zelf ook een 2.0 lens en stond er ook verbaasd van hoe snel die zijn... Alleen focussen is een crime Mooie bewerkingen ook...
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Inderdaad verrassend veel detail!
      Skywatcher Explorer 200mm f/5; Canon 1100D gemodificeerd; Baader MPCC; HEQ5 Pro
      Guiding: Skywatcher 9 x 50 zoeker, alccd5 (QHY5) autoguider

Commentaar

Foto's zijn wel op F4 geschoten overigens. Deze lens is pas echt 'recht' en het scherpst bij F8 als ik me goed herinner (eens uitgetest op een bakstenen muur )
        Focussen ging wel verrassend makkelijk. Het kwam wel heel precies inderdaad, maar de focusring loopt stroef genoeg om zeer kleine correcties te kunnen doen. Met de hulp van de liveview kon ik hierdoor redelijk makkelijk op een heldere ster focussen. Kon ook goed zien dat de ster eerst groen en dan rood wordt rond het focuspunt. Betekent dit dat de optiek niet geheel strak is qua kleur? Ik moet zeggen dat ik het in de foto's niet terugzag (behalve bij Kemble's cascade wel wat)

Commentaar

Erg leuke foto's! M31 weer eens met G1 (sorry, nieuwe obsessie :p) en het dubbel cluster met een aanzet van Stock 2. Het kader had nog een paar tikkies naar "links" opgeschoven moeten worden hiervoor, maar zo'n widefield moet zeker te doen zijn met deze lens.
          12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
          7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Bedankt voor de tip, ik kende Stock2 niet dus heb daar ook geen rekening mee gehouden met de kadrering. Tis een zoom lens die ik nu op 200mm gebruikt, dus er zit nog zat ruimte in. En daarnaast heb ik ook nog wel een 24-85 en een 10-20 lens, dus bereik genoeg

Ook G1 ken ik nog niet en ben nog aan het zoeken waar je die dan ziet hehe..
            Last bewerkt door nikao; 08-11-12, 21:34.

Commentaar

Dat is mooi met maar drie seconden. Door op F/4 te schieten krijg je ook minder lichtafval hoewel je wel veel opening verliest. Er zitten ED elementen in zo'n objectief waardoor de kleurfout beheersbaar blijft. Ik vind wel opvallend dat er of blauwe of oranje sterkleuren tevoorschijn komen.

Commentaar

Altijd leuk om weer eens wat anders te zien! Erg leuk!

Casper
                Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Ik vind de Andromeda toch het beste gelukt!
                  - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

@reflector je hebt gelijk wat de kleuren betreft. Er zijn wel erg veel 'oranje' sterren die allemaal exact dezelfde kleurtoon hebben. Ik ga es kijken of ik kan vinden waar dit aan ligt.
                    Kan dit met de focus te maken hebben? Zoals gezegd zag ik bij het focussen de ster van groot naar klein gaan, groen worden, rood worden en weer groter worden. Focus heb ik zo goed mogelijk gelegd op het punt tussen het rood en groen in.

Commentaar

Leuke fotoserie, ook wat er mogelijk is met een simpele setup! Je pakt veel detail met jouw camera en lens. Bijvoorbeeld bij de Kemble's cascade zat ik met volgplank en iso800 op 12minuten (90mm lens), maar lang niet zoveel detail. Kleur had ik bij de individuele opnames wel, maar die zwakken af bij stacken. Ja dat zoeken/richten, dat herken ik, soms een hele uitdaging!
                      Mooi resultaat hoor!

Commentaar

Allemaal mooie stacks, maar voor de opname van de Pleiades heb ik nog wel het meest ontzag! Mij lukt het alsmaar niet om op een zelfde manier (128+ stacks van 3 sec op f2.8) die blauwe gloed te zien te krijgen, en ik heb dat al heel wat keer geprobeerd..

Commentaar

Dank voor de reacties

@Peerke; Op welk brandpunt en ISO schiet jij? Dat kan en zal nog veel uitmaken natuurlijk...

Commentaar

M33 lukt ook met 3sec.

Deze wel geschoten op F2.8 (198 exposures)

Sterren zijn beetje kerslichtjes geworden, komende tijd nog maar een keer opnieuw bewerken

Commentaar

Als je optiek maar snel is, kan er een hele hoop!
                              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                              X