Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Paardekop met hinderlijke reflectie, hoe komt dit?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Paardekop met hinderlijke reflectie, hoe komt dit?

Collega''s,

ben de draad weer eens aan het oppakken en loop tegen het onderstaande probleem aan,
    heeft iemand enig idee hoe dit komt?

150 f5 newton, MPCC, filter (w.s. Atronomik CLS), QHY8 ccd,

Is het reflectie van het filter, slechte collimatie of iets anders,

groet

M15
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door MoreLinux; 05-11-12, 17:08.
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Ik heb ook reflectie met zeer heldere sterren (bij M45 bijv. ) en gebruik ook MPCC.. Ik vermoed toch dat deze dit veroorzaakt.

EDIT: te snel gepost, zo te zien heb jij een andere reflectie dan dat ik heb; ik krijg een flekje ergens anders in de foto, jij hebt een soort reflectie nagenoeg op de plek zelf, bijna alsof spiegels niet goed zijn afgesteld? Kan dit collimatie zijn?
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

ik weet het dus niet maar ik wil graag de oorzaak achterhalen en het probleem verhelpen, dit is toch zonde zo

Commentaar

Opvallend in ieder geval dat de spider, vangspiegel en hoofdspiegel te zien zijn in de reflectie. Misschien een reflectie tussen het MPCC en het filter waardoor het extrafocaal op je sensor komt?

Commentaar

Als ik kijk naar Je vangspiegel , lijkt hij erg uit collimatie.
          daarnaast heb je vaak een halo door het gebruikte filter maar weet niet zeker of je die gebruikt hebt.
          eerst maar eens goed collimeren lijkt mij.
          Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
          Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

Zit je MPCC op de correcte afstand tov je sensor?

TWT en ik heb dit ook wel eens gehad tijdens een eerste poging om te fotograferen met een MPCC, filterwiel en CCD waarbij de MPCC niet op de juiste afstand tov de sensor zit. De MPCC is ontworpen om samen met een DSLR-adapter precies op de juiste afstand van de sensor te zitten in een DSLR. De combinatie filterwiel en CCD gaf de verkeerde afstand. Behalve de extra aberraties die dat introduceert gaf het vreemd genoeg ook zo'n dikke ghost reflectie als we een filter tussen de MPCC en de CCD draaiden. Toen de juiste spacerringen er tussen zaten was het ghost probleem ook spontaan opgelost. Ik heb wel wat ideeen over wat dit zou kunnen veroorzaken maar om zekerheid te hebben zou het een keer op ghosts geraytraced moeten worden.
            Nanos gigantium humeris insidentes

Commentaar

Ik denk dat het CLS filter ook wel eens deel van de oorzaak zou kunnen zijn. Collimatie lijkt me zo op het eerste gezicht niet veel mis mee.
              Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

collimatie lijkt me redelijk gezien het plaatje, ik weet echter niet hoe krap dit komt. De chip zit ook op de juiste afstand t.o.v. de MPCC,

Commentaar

Origineel geplaatst door Frans Lalleman Bekijk bericht
                  Als ik kijk naar Je vangspiegel , lijkt hij erg uit collimatie.
                  Dat klopt, maar dat komt omdat het licht van de heldere ster die de reflectie geeft off-axis (dus niet in het midden van de foto) staat en heeft dus vermoedelijk niets te maken met de collimatie

Commentaar

Het uitstekend deel vd schuifbuis vd focusser is zelfs te zien in de reflectie; dat betekent dus dat er licht verloren gaat.

Commentaar

oke, maar dat is het probleem niet toch? of kan daar de reflectie vandaan komen

Commentaar

hier nog een zelfde plaatje met een 120ED en FF/FR, ook hier de reflectie, zal dus wle het filter zijn dan denk ik,
                        is dit op te lossen? ander filter, of b.v. filter voor de reducer?
                        Voeg bestanden toe
                        Last bewerkt door M15; 05-11-12, 21:34.

Commentaar

Zeer mooie foto en ik geloof niet dat dit iets te maken heeft met collimatie. Ik heb een gelijkaardig probleem gehad (bij een minder fraaie foto) met een Astronomik H-alpha filter en dit was opgelost na het inruilen van die filter.
                          www.caelum.be

Commentaar

geef mij zo'n ''hinderlijke'' reflectie en ik spring een gat in de lucht zeg.... mooie foto's, petje af

Commentaar

Thanks maar ik wil toch graag van die reflectie af,

@csn', ik heb je topic gelezen, erg intressant. Maar ik begrijp nu dat het probleem opgelost is door een ander filter? Ik heb n.l. ook een Astronomik filter maar dan het CLS filter. Dus in afgaande op jou ervaring ..... zou een ander CLS filter het probleem kunnen oplossen,

Commentaar

Werken...
                              X