Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M27 en M106 herbewerkingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M27 en M106 herbewerkingen

Ik ben de afgelopen dagen wat verder gegaan met pixinsight proberen. Er zitten toch wel een aantal hele sterke modules in. Ik kan alleen niet echt goede workflows vinden voor narrowband en de kleurbewerking doe ik nog liever in photoshop. Maar de noisereduction en ook het stacken gaat wel goed moet ik zeggen. Hier mijn twee herbewerkingen, samen met de eerdere opnamen.

M27 heeft wat scherpere sterren en er komt meer detail in de OIII tevoorschijn, waardoor deze duidelijker zichtbaar wordt in de kleur....

Eerste versie M27:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m27_version3withspikes_reg.jpg views: 1 grootte: 32,8 KB id: 1099452
    Na pixinsight:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m27_pixinsight.jpg views: 1 grootte: 222,0 KB id: 1099453

En m106. Hierbij heb ik de luminance totaal opnieuw bewerkt en de kleur daarna als color layer gebruikt. Vooral de scherpere sterren vallen mij op. Ook heb ik de dynamic background extraction gebruikt, wat erg goed werkt moet ik zeggen. Ik krijg steeds meer de neiging om dit pakket voor mijn verjaardag te vragen

M106 voor:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m106_25032012-3.jpg views: 2 grootte: 540,8 KB id: 1099454

M106 na pixinsight:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m106_25032012-pixinsight.jpg views: 1 grootte: 451,0 KB id: 1099455

Op de opname zijn zo'n 117 kleine stelsels te zien volgens unimap, ongelofelijk....
    Voeg bestanden toe
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Wauw echt super!! Vooral M106 vind ik een fantastische plaat.

Volgens mij kan je nog meer scherpte krijgen. Wat gebruik je nu (op de luminance) om te verscherpen? HDRMultiwave? Atrouswavelet? LocalHistogram (allemaal )
    En gebruik je deconvolution ook met DynamicPSF om de vervorming in je opnames te compenseren?

Welke noise reduction gebruik je nu en op welk moment? Mijn ervaring is dat daar ook erg veel verschillende opties mogelijk zijn. (in lineaire fase met atrouswavelet, in gestretchte fase met ASNR (of zoiets, ff uit m'n hoofd )) en bij de LRGB combine met de chrominance noise reduction.
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

De originele foto's zijn al prachtig, dus om deze te verbeteren is een heuse opgave.
      Ik ben het eens met je opmerkingen ivm de sterren en details. Op andere fora heb ik ook al gezien dat de stacking algoritmes van PI zeer goed zijn maar niet evident om ze onder de knie te krijgen.
      Op de foto van M106 zijn inderdaad veel meer fuzzies te zien, maar het zwartpunt is wel anders op de PI foto (iets helderder). Als je dit zou hebben gedaan met PS dan had je misschien ook meer stelseltjes gezien. Kan je de PI foto van M106 inverteren? Op een witte achtergrond zullen de vele donkere stelseltjes nog meer opvallen.
      Bij de M106 in PI heb ik de indruk dat de achtergrond iets 'vlekkerig' is. Geen idee of dit ook op de originele grootte ook te zien is.
      http://delsaert.wordpress.com

Commentaar

Hier is de geinverteerde opname en nog een doorbewerking van M27...
        Voeg bestanden toe

Commentaar

Of de PI versies nu beter zijn of niet weet ik eigenlijk niet zo ... ik herken wel de look die gepaard gaat met PI,
          en daar ben je voor of tegen ... een extreem voorbeeld zijn de bewerkingen van Harry, ikzelf probeer zoveel mogelijk in PI te doen,
          maar blijf weg van alles wat met Wavelet Transform en HDRMST te zien heeft, maar soms is het sterker dan mezelf ...

Yves

Commentaar

Beetje of topic misschien, maar kan je iets meer zeggen over het feit dat je WaveletTransform helemaal niet wil gebruiken? Staat of valt het niet bij het gebruik van de juiste parameters? Je kan het zo subtiel doen dat je nauwelijks verschil ziet, tot vrij hard (die verleiding is erg groot), daarom snap ik de totale afzwering niet zo?

Commentaar

Veel detail in de kern van M27! Maar ook M106 ziet er echt heel goed uit!

Casper
              Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
                Beetje of topic misschien, maar kan je iets meer zeggen over het feit dat je WaveletTransform helemaal niet wil gebruiken? Staat of valt het niet bij het gebruik van de juiste parameters? Je kan het zo subtiel doen dat je nauwelijks verschil ziet, tot vrij hard (die verleiding is erg groot), daarom snap ik de totale afzwering niet zo?
                Idd kan je het heel summier gebruiken, maar dan heb je PI niet nodig kan het net zo in PS en heb je meer controle ...
                In Pi krijg je al snel een resultaat dat er top uitziet maar naar mijn gevoel ook wel snel kunstmatig is, en zoals reeds aangehaald hoeft dat niet slecht te zijn ...

Commentaar

Thx voor je mening Ik denk toch dat het vooral een kwestie blijft van wat je gewent bent. Ik ken PS goed vanuit het gebruik voor 'gewone' daytime fotografie, maar niet voor astrofotografie. Wat dat betreft sta ik daar dus bijna net so blanco in als bij PI, en in dat geval merk ik dat ik PI fijner vind om te leren omdat het voor mijn gevoel beter resultaat levert omdat ik er meer controle over heb. Ik vergelijk het steeds met schilderen (PS) vs 'berekenen' (PI) En ik moet het toch nieuw leren

Maar in the end is het toch een kwestie van smaak, en ik moet zeggen dat ik de herbewerkte platen wel een (flinke) verbetering vind...

Commentaar

Inmiddels ben ik wat handiger aan het worden met pixinsight en heb M106 nu bewerkt zonder enige noise reduction. Dit vind ik uiteindelijk toch wel het mooiste beeld geven. Een beetje ruis hoort er toch wel bij.... Dit is mijn laatste bewerking nu:

En hier een geinverteerde met alle galaxies die zichtbaar zijn:

Met deze versie is nu ook heel licht de spiraalstructuur te zien in het kleine dubbelstelsel dat zich bovenaan de image boven m106 bevindt...

Commentaar

Wat leuk! Ik vandaag voor het eerst pixinsight gebruikt en een oude M31 opname bewerkt. Het stacken en registreren had ik al gedaan, dus die PI modules niet gebruikt. Ik moet zeggen: het valt niet tegen: de tools die ik gebruikt heb zijn krachtig en leveren goede resultaten op. De objectgeorienteerde opzet is anders...maar het is wel heerlijk dat je processen kunt slepen naar data en methoden.

De background extraction is werkelijk een juweeltje. De kleurcalibratie doet een beetje denken aan die van CCD-stack. Maar goed, ik ben wel zeer ervaren (=1 dag), hahaha.
                      "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                      Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

geweldig gedetailleerd; ook de Hartnevel (IC1805) in de laatste Zenit is subliem!
                        8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Prachtig Andre! Wat een details.
                          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ja super. Ik vind de PI bewerkingen geslaagd.
                            Waarom heb ik nou deze hobby gekozen......

Commentaar

*mond valt open*

Wow. Echt een heel, heel erg mooie foto, vooral de laatste zonder noise reduction. Vooral die twee-na-grootste galaxy daar rechtsbovenin is echt betoverend om naar te kijken.
                              Een van de mooiere foto's die ik hier op 't forum heb gezien (ben hier nog niet zo lang maar toch).
                              Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 @ f/5.6 - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Werken...
                              X