Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M31 a la DSLR (herbewerking)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M31 a la DSLR (herbewerking)

Nieuwe kijk op mijn M31...doorklikken met die hap!
    Voeg bestanden toe
    Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Lekkere plaat! Ik vind het wel een leuk beeldveld, het stelsel lijkt echt tussen de sterren te zweven. Ook erg natuurlijk. Klasse!
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Zelfs op de mobiel ziet hij er al heel mooi uit. Thuis even kijken of ik G1 eruit kan pikken.
      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Prachtige widefield met mooie sterkleuren, alleen wat te blauw, zowel sterren, nevel als achtergrond hebben een blauwe schijn.
        Is deze ook met de Astrotac gedaan ?
        Zo ja, dan werkt zo'n ding toch niet echt goed lijkt me ?
        William Optics FLT-98 Carbon - Vixen SXD - Meade DSI 3 Pro - Canon 450D - Celestron Edge HD800 - Sony A7S

Commentaar

Origineel geplaatst door mario.be Bekijk bericht
          ... dan werkt zo'n ding toch niet echt goed lijkt me ?
          Je doelt op de volgfouten? Zo'n Astrotac heeft geen autoguiding, neem ik aan. Dan is het resultaat nog best acceptabel bij een lens van 180mm. Ik maak dit soort foto's met een EQ1 met RA-motor (op vakantie, mee in het vliegtuig) en gebruik dan een 135mm lens en belicht maximaal 1-2min.

Met een wat kortere lens dan 180mm kan Wouter perfect gevolgde foto's maken, denk ik.
          "Hello Spaceboy"

Commentaar

Mario, dat ding werkt perfect... soms is de tracking zo perfect dat je niet eens sigma stacken kunt toepassen.

Maar dit zijn 5min subs waarbij de poolafstelling niet bijzonder goed was.
            Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

Je hebt natuurlijk gelijk Tom, het volgt wel maar geen autoguiding, dan is dit idd nog zo slecht niet.
              Edit : ik lees net je antwoord Wouter.
              5" unguided da's al heel wat. Zou het lukken denk je, subs van 5" zonder volgfouten als de poolafstelling goed is ?
              Zo ja, wat denk je dat je max kan halen van belichtingstijden ?
              Last bewerkt door mario.be; 04-11-12, 12:00.
              William Optics FLT-98 Carbon - Vixen SXD - Meade DSI 3 Pro - Canon 450D - Celestron Edge HD800 - Sony A7S

Commentaar

Mario,

de astrotrac die ik heb heeft wel Ra autoguiding om de PE er uit te halen.

5min bij 200min is te doen. De hier getoonde 100% crop is 5min bij 180mm. Maar de vorm van de sterren wordt veroorzaakt door de lens niet door de PE. Beter kan ik het helaas niet tonen. Voor unguided fotografie uitstekend.

De grens ligt ook rond 200mm omdat de opgegeven periodieke fout bij 5boogseconden per 5min ligt. Met een 180mm lens kun je dat net niet zien denk ik, met een 300mm is het al duidelijk. Maar zelfs daar is 180sec nog goed te doen.
                Voeg bestanden toe

Commentaar

De korte streepje zijn inderdaad niet in E-W richting maar tussen E-W en N-Z in. Dat wijst op een drift door poolafstelling en niet door periodic error. Dan is de periodic error van de Astrotec idd heel goed. Iets korter belichten of betere poolafstelling en het is 100%

De lens is trouwens ook prima. Geen vervorming te zien. Maar het is een crop, toch?
                  "Hello Spaceboy"

Commentaar

Erg mooie plaat hoor.
                    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

de vuistregel voor de maximale toegestane periodic error (in boogsec) is 5000/f(mm). Dus 27" in jouw geval. Je kunt iets meer hebben bij hogere declinatie.
                      "Hello Spaceboy"

Commentaar

Echt een héél mooie foto ! Maar een vraagje: Je hebt een ''modded'' Canon EOS450. Hoe zou dit plaatje er hebben uitgezien als die camera unmodded was, gewoon standaard (zoals ik heb). Maakt het ''modden'' veel verschil op een object als M31 ?

Commentaar

Het is een crop ja, op 100% van een EOS450D, niet verkleind of vergroot of gephotoshopped.

Om het nog eens langs een andere kant te bewijzen heb ik 12X5min gemiddeld zonder een ster te selecteren. Je ziet nu duidelijk de drift terwijl de PE echt minimaal is.

Niet zo vreemd ook hoor want het wormwiel van de astrotrac is zeer dun met een hoge spoed.
                          Voeg bestanden toe

Commentaar

Origineel geplaatst door Jacq Bekijk bericht
                            Hoe zou dit plaatje er hebben uitgezien als die camera unmodded was, gewoon standaard (zoals ik heb). Maakt het ''modden'' veel verschil op een object als M31 ?

Dat zou er vrijwel hetzelfde hebben uitgezien... bij mij zie je ook weinig h-alfa trouwens.

Commentaar

Origineel geplaatst door TomB Bekijk bericht
                              de vuistregel is 5000/f(mm).
                              Lijkt me een hele veilige vuistregel... hoe kom je daar aan?

Commentaar

Werken...
                              X