Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn vooruitgang M45 tov 2 maanden geleden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn vooruitgang M45 tov 2 maanden geleden

Vanavond de M45 nog eens gefotografeerd met mijn 90mm lens, met 12min belichting iso800,
    handmatig volgplankje. Het was koud en winderig. Met DSS gestapeld.
    Er zijn hele mooie foto's van de M45 te zien hier op het forum, dat ligt nog buiten mijn bereik.
    Een verrassing was dat ik vaagjes de nevel op mijn foto zie.
    De M45 had ik twee maanden geleden ook al gefotografeerd (gepost als beginnersfoto). Die erbij
    gehaald om mijn progressie van het fotograferen te zien. Het scheelt:

Met welke camera schiet je? Is ISO1600 niet mogelijk?
    En ik neem aan dat je 12min. totaal bedoelt. Hoe lang belicht je per frame?
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Dat is inderdaad beter. En handmatig volgen is geen pretje, petje af dat je het zo doet. Misschien het object nog wat mooier kaderen.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Canon350d, 10sec foto's, totaaltijd idd 12min. Ik heb een 90mm lens en een 70-300mm lens, verrekijker, volgplankje and that's it. Telescoop, monteringen ed komt momenteel fin. niet uit. Fotografie vind ik wel leuk. Langere belichting ook mogelijk, maar de uitval van goede foto's is ook groter, en vraagt meer concentratie. Met 10sec zat ik op zeg maar 90-95% scherpe foto's. 1600 iso, heb ik een keer gedaan, ik schrok van de hoeveelheid ruis, rood oranje. Bij de pleiaden misschien wel goed toepasbaar, maar een bolhoop of zoiets, wordt moeilijk met stacken. Uiteraard de canon 350d is geen jonkie meer, bij de nieuwere modellen zal iso 1600 of hoger beter gaan.

Commentaar

Met relatief eenvoudige middelen en 72X handmatig volgen (monnikenwerk) dit resultaat. Chapeau!
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Precies, met dat model zou ik niet op ISO1600 gaan schieten. Goeie keus dus. Langzaam proberen langer te belichten gaat je wel betere platen opleveren, maar heb geen ervaring met handmatig volgen dus geen idee of dat haalbaar is voor je

Keep up the good work!

En een tip voor 'ooit' als je aan telescoop en montering denkt; bekijk de optie van een astrotrac eens. Dan kan je wellicht eerst je camera blijven gebruiken zonder scope en op je fotostatief, maar dan wel volgen.
            Tis dat ik het niet kende toen ik mijn zooi ging kopen, maar anders was ik denk ik voor een astrotrac gegaan in eerste instantie.
            Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
            Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

je hebt inderdaad de nevels van M45 er op staan. met 72x10sec. Mensen, het kan gewoon!
              "Hello Spaceboy"

Commentaar

Astrofotografie van de koude grond, een verademing na alle digitale hoogstandjes(pixelmania). Goede foto.

Commentaar

Astrotrac kan best wel wat zijn, ook lekker compact. Er zijn er wel hele mooie foto's mee gemaakt. Eens in de gaten houden.
                  Dit is wel vrij basic astrofotografie (alhoewel... al dat stacken ... ;-), maar ik moet er niet aan denken om met analoog film te werken), het leuke van minder vergroting is dat het wat dichter bij de gewone waarneming komt, al dan niet met de verrekijker. Geeft ook een idee hoe klein en moeilijk vele objecten zijn, dat zou ik zo vergeten als ik al die mooie foto's zie die worden gepost.

Commentaar

Werken...
                  X