Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M2 widefield

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M2 widefield

Het was vreselijk worstelen met de data in DSS. Problemen met de star detection zoiets, drempel op 2% mocht niet baten.
    Uiteindelijk handmatig de 179 foto's a 5 sec. ingevoerd (per 10, zonder de darks) om toch wat bruikbare data eruit te krijgen
    (gelukt om 117 platen te gebruiken= 9min45sec data).
    De foto is gemaakt naar aanleiding van de object van maand. Het was leuk om te doen, omdat ik weer een stukje
    sterrenhemel heb leren kennen.
    Canon350d, tamron 90mm lens (FOV ongeveer 10graden), volgplankje, 179 foto's a 5 sec, iso800, raw.
    Er zal vast een nettere foto van te maken zijn, zoals het eruit halen van het verloop (linksboven donkerder dan rechtsonder),
    maar dat weet ik nog niet hoe dat moet, ik kom ook niet verder. Ik vind het wel even genoeg zo. Sterren zijn rond gebleven,
    de M2 herkenbaar als een bolhoop, wat ik graag wilde.

Origineel geplaatst door PeterPT Bekijk bericht
    Het was vreselijk worstelen met de data in DSS. Problemen met de star detection zoiets, drempel op 2% mocht niet baten.
    Ken het probleem, ik had dit bij het stacken van RAW files.
    De RAW files eerst converteren naar TIFF, dan zou het probleem verholpen moeten zijn.
    Skywatcher Explorer 200mm f/5; Canon 1100D gemodificeerd; Baader MPCC; HEQ5 Pro
    Guiding: Skywatcher 9 x 50 zoeker, alccd5 (QHY5) autoguider

Commentaar

Ah, daar had ik niet aan gedacht! Zo was ik eerder wel begonnen omdat ik de "open raw files" nog niet had ontdekt :-). Maar als een work-around ga ik dat bij een volgende keer zeker proberen. Merci!

Commentaar

Wel even heel goed opletten als je de RAWs converteert. Ik kwam er achter dat de software van Nikon zelf een hoop rood weg gooide als ik RAWs omzette naar TIF.
        Nu debayer ik de RAWs met PixInsight. Werkt een stuk beter.
        Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
        Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
          Wel even heel goed opletten als je de RAWs converteert. Ik kwam er achter dat de software van Nikon zelf een hoop rood weg gooide als ik RAWs omzette naar TIF.
          Voor het converteren gebruik je Nikon CaptureNX, zodat je zeker bent dat het juiste kleurprofiel aan de TIFF wordt meegegeven.
          Met PixInsight heb ik geen ervaring op dat gebied, maar ik weet dat bv Photoshop het kleurprofiel "Adobe RGB" meegeeft aan de TIFFs wat minder goede resultaten geeft dan het "Nikon Adobe RGB" dat CaptureNX aan de TIFFs meegeeft.
          Last bewerkt door imported_MichaŽl; 04-11-12, 00:04.

Commentaar

'k lees net dat Peter een Canon 350D gebruikt, dan kan je Digital Photo Professional gebruiken.

Commentaar

Oh ja, haha, die canon software ligt idd ergens, helemaal niet aan gedacht! Komt omdat ik met dagfotografie daar niets meer mee doe (schiet gewoon in jpg, maar astrofotografie is een stuk kritischer). Bedankt!
              Peter

Commentaar

Werken...
              X