Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 orion nebula final

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 orion nebula final

All,

M42 ontbrak nog in mijn verzameling.
    Al bijna twee maanden schiet ik op de Cocoon, zonder succes. Altijd bewolking, dan weer maanlicht en een enkele keer zelfs met een zeil in de weer in verband met regen. Die heb ik dus even geparkeerd.

Ik was het zo beu dat ik vrijdag maar M42 ben gaan schieten met Twan. Een keer resultaat is ook wel prettig.
    Korte subs voor de kern, en wat langere voor de buitengebieden.

Zaterdag stond Dave te popelen, dus zijn we allebei gaan schieten op M42.
    Dave heeft ook een veelbelovende plaat geschoten! Die zal vast nog volgen

Gegevens:
    VX10 op de Atlas
    10x10sec Luminance (1,66min)
    20x400sec Luminance (133min)
    10x300sec Rood (50min)
    10x300sec Blauw (50min)
    10x300sec Groen (50min)

De korte L is met behulp van 5 layers met masks "omhooggeleveld" om verschillende niveau's te krijgen voor de kern. De lange L ook met behulp van 5 layers en masks. Dit zou nog ietsje beter kunnen.

Al met al denk ik dat hij best mooi is voor een paar uurtjes schieten!
    Ik ben er zelf wel tevreden over.

Het is een resize naar 1600x1200. Eigenlijk is hij 2800x2200 maar dan past hij niet op het forum .

Tips altijd welkom! Ik bewerk heb sowieso nog een keer om te oefenen .

Bedankt voor het kijken!

Gr. Dennis
    Voeg bestanden toe
    - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Keer een anderen kleur! Maar wat mooi! Ben ook benieuwd naar de opnamen van Dave.
    Was een leuke nacht he... :-)
    Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

Oef... het lijkt er heel erg op dat je de afzonderlijke helderheidszone's een bepaalde kleur hebt toegekend.
      Het ontbreekt aan kleurnuances in de hele plaat die, naar ik verwacht, toch vast wel in je ruwe materiaal aanwezig zijn!
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Hoi neo, klopt dat zie ik ook. Het zit er wel in maar heb moeite om de juiste accenten te leggen. Komt ook door de lagen in de luminance, terwijl de kleurenplaten nog "normaal" zijn. Zou het helpen om de kleurenplaten ook lagen met masks te geven?
        - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Om eerlijk te zijn: de kleuren en de helderheden corresponderen beide niet met de werkelijkheid. False colour is al algemee geaccepteerd sinds de IR en UV fotografie. De subs met de verschillende helderheden zijn een tikje te hard over elkaar heen geplakt?
          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

De luminance is prachtig glad/egaal. Vandaar mijn vraag over kleurenlagen met masks..

Commentaar

Het materiaal lijkt me wel de potentie te hebben voor een prachtplaat, alleen zou ik er geen workflow voor kunnen geven zonder de ruwe data te zien. Zelf doe ik al een tijdje niets meer met DSO maar misschien kan je je data beschikbaar maken voor degenen die er eens mee willen spelen. (via rapidshare of andere sites)

Commentaar

hierbij een voorbeeld van de luminance.

Zou het beter zijn als dat donkere rondom de kern lichter is?
                Voeg bestanden toe

Commentaar

Ik vind de contrastverschillen veel te groot; zo is de Orionnevel in werkelijkheid niet. Ik herkende de foto in eerste instantie niet eens als een foto van de Orionnevel.

Commentaar

Kan je de afzonderlijke opnames tonen die hiervoor gebruikt zijn?
                    De heldere kern en zwakkere nevels lopen nu niet bepaald vloeiend in elkaar over.
                    De totale dynamiek komt erg vreemd over.

Commentaar

Als 'kunst' en vrije artistieke interpretatie vind ik het wel erg geslaagd. Het is meer een schilderij (impressie van werkelijkheid) dan een foto (werkelijkheid), terwijl je toch 'echte' data gebruikt.

Als dit niet je doel was, ja, dan ben ik het eens met het overige commentaar hier. Ik herken het ook nauwelijks als een M42
                      Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                      Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Er is rond de aparte opname van de kern een veel te donkere rand.

Tip: maak eerst de R EN G EN B tot een mooie kleuren RGB layer en maak je daarna pas zorgen om de luminance.

Commentaar

Ik ben nog bezig geweest met allerlei probeersels, maar het resultaat komt er maar niet.
                          De RGB krijg ik qua kleur in orde. De Luminance heb ik aangepast en is ook netjes. Maar het combineren van deze twee....

Ik heb de bestande geupload. Ik ben benieuwd wat een van jullie eruit krijgt. Het zit er zeker wel in, maar het eruit halen is twee..

De link:
                          http://www.mijnbestand.nl/Bestand-ZHLHGJOBATWY.zip

Gr. Dennis

Commentaar

Ondanks dat de kleuren inderdaad als "false colour" overkomen, vind ik dit een prachtige plaat en zeer aangenaam om naar te kijken.
                            Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Kan je de rgb combine ook eens uploaden? Ik krijg die qua kleur al helemaal niet in orde namelijk met de bestanden die je poste. De combine lijkt fors van groen naar paars te lopen (rechterkant van je afbeelding helemaal groen, links paars) bij mij.
                              Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                              Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Werken...
                              X