Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dubbele Cluster

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dubbele Cluster

Dit weekend nog eens kunnen spelen met de Nikon en telescoop. Het weer was ideaal (koud, helder), helaas was de bijna volle maan van de partij. Ik heb me moeten beperken tot subs van 30s omdat mijn intervalometer een tijdje terug kapot is gegaan (en tot op heden nog geen nieuwe heb gekocht).

Grotere versie

Nikon D90 (niet gemodificeerd)
    ISO1600
    124 x 30s
    29 darks
    20 flats
    WO Megrez 110
    Skywatcher Field Flattener
    Skywatcher LPR
    Vixen Sphinx

Er is iets misgegaan met je bewerking. De double cluster is opvallend vanwege een groot aantal rode sterren in en om de clusters. Dat ben je ergens kwijtgeraakt.
    "Hello Spaceboy"

Commentaar

Inderdaad misschien wat weinig kleur maar verder wel een strakke plaat dacht ik zo. Prettig om naar te kijken.
      Waarom heb ik nou deze hobby gekozen......

Commentaar

Veel kleur zat er helaas niet in, wanneer ik in de post-processing de kleuren wou laten doorkomen kwam het (naar mijn mening) te nep over.

Ik zal vanavond nog wat verder proberen om vooral die rode sterren wat meer naar voor te laten komen.

Commentaar

Als je meer kleur wil in je sterren zal je ISO kunnen verlagen...
          Ik ken de de Nikon D90 niet, maar voor de gehele EOS serie kan je het beste tussen de ISO400 en 800 fotograferen.
          Met 1600 verlies je nogal veel kleur...
          Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

'verlies je kleur' = dan overbelicht je. Dat lijkt me bij deze plaat alleen niet het geval (voor de rode sterren) en zal het toch eerder aan de bewerking liggen.
            Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
            Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Ik heb op ISO400 met 3/4minuten belichten mijn histogram vol en mijn stack zit vol met kleur, gaat nooit fout. Ik voeg dan ook geen kleuren toe in mijn bewerking. Maar aangezien het opnames zijn van 30sec kan het aan de bewerking liggen. (te hard op getrokken)

Commentaar

Origineel geplaatst door Twan Bekkers Bekijk bericht
                Met 1600 verlies je nogal veel kleur...
                Geen probleem mee, zier hier (M1), (IC5070), (M52&NGC7635), (IC5146) en (NGC6888), allen op ISO1600 geschoten. Je moet alleen wel weten hoe je de kleuren weer tevoorschijn haalt tijdens de nabewerking. Kleuren zijn echt niet verloren, hoor.
                Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Ik had er ook geen moeite mee toen ik op ISO 800 en 1600 shoot, krijg ik ook weer altijd kleur terug. Maar waarom zal ik het terug halen als het bij ISO 400 gewoon blijft zitten? En met de LLRGB techniek kan je er nog meer kleur in knallen toch?

Commentaar

Het "verliezen" van kleur hangt van veel meer af dan de ISO waarde. Object, belichtingstijd, diafragma, preprocessing. ISO lijkt met relatief onbelangrijk. Ik ben het met Astrovirus eens dat je meestal geen kleur kwijtraakt uit de data maar dat je het tevoorschijn moet halen.
                    Een uitzondering is het lang belichten van bv een zwakke nevel. De omgevingssterren kunnen dan hun kleur kwijtraken omdat alle drie de kleuren volledig belicht worden (clipping).
                    "Hello Spaceboy"

Commentaar

Werken...
                    X