Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M76, de kleine Halternevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M76, de kleine Halternevel

Gisternacht voor het eerst serieus buiten kunnen spelen met de Astrosib 250. Althans, ik was bijna bang dat ik alles weer eens voor niets had opgebouwd, want juist toen ik mijn eerste opname wilde starten, rolde er bewolking binnen. Gelukkig ging het om een aantal flinke stapelwolken en werd het daarna weer helder. In Nebulosity tegen middernacht een script gestart om afwisselend 20 minuten te belichten door een Ha (7 nm) en OIII (8,5 nm) filter. Dit met een ST-8300M op F = 1420 mm f/5,7. Uiteindelijk 5 subs Ha en 6 subs OIII kunnen gebruiken. Veel verloren subs door vocht en later in de nacht opnieuw wolkenvelden en vanwege het simpele feit dat M76 verdween achter het dak van mijn huis.

Het resultaat is een bi-colour samenstelling, waarbij Ha werd gebruikt voor rood en OIII voor het groene en blauwe kanaal. Simpelweg 1:1:1 (geen "omslachtige" Steve Cannistra capriolen uitgehaald dus). Bewerkt in Photoshop (CS6) en PixInsight. Het was voor mij tevens de eeste keer dat ik serieus aan de slag ging met PixInsight. Ik heb deconvolutie toegepast (Richardson-Lucy) om M76 te verscherpen, DynamicBackgroundExtraction om een restje vignettering (of gradiŽnt?) te corrigeren en ATrousWaveletTransform voor ruisreductie in de achtergrond, waarbij ik - bij nader inzien - iets te ver mee ben gegaan. Allemaal ter leering ende vermaeck.

Te zien zijn het volledige beeldveld (enigszins uitgesneden), 50% resolutie en 100% resolutie.

Volledigheidshalve: off-axis gevolgd (TS9OAG + Lodestar), gemonteerd op een A-P Mach1.

Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Erg mooi Maurice! Er zijn prachtige details zichtbaar in de plametaire nevel die ik zelden op astrofoto's heb gezien, prachtig!
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Mee eens Patrick,
      Zo heb ik M76 zelden gezien op amateuropnamen. Goed gedaan Maurice! Het mooie nieuwe speeltje beviel wel denk ik?
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

De sterbeeldjes zien er piekfijn uit. Hoe bevalt pixinsight?
        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Prachtige foto, composities en details.
          Ik zou willen dat ik het zo visueel kon zien.
          12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
          7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Hij is erg mooi Maurice!!

Robert
            Op de verrekijker staat dat hij 8 keer vergroot, maar toen ik hem voor de 9e keer gebruikte deed'ie het ook...

Commentaar

Goede keuze Maurice !

Commentaar

Mooie opname! Dit is volgens mij een erg lastig object, en dan al zo'n resultaat met de door jouw beschreven omstandigheden... Top!
                Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
                TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Bedankt voor de reacties.

Erik, ik heb nog te weinig ervaring met PixInsight om er een goede mening over te vormen. Ik ben bewust "blind" gaan experimenteren met de genoemde tools (d.w.z. zonder een voorbeeld workflow ernaast), hoewel ik in het verleden wel wat tutorials en videoinstructies (Harry Page) heb bekeken. De tools zijn krachtig en werken tot op zekere hoogte intuÔtief. Je hebt erg veel controle over de instellingen; bijna alles is naar smaak te veranderen. Nadeel daarvan is dat er misschien te veel keuzevrijheden zijn en ik nog niet goed weet wat elk "schuifje" of elke "treshold waarde" die je instelt precies voor betekenis heeft. Een beetje trial & error dus. Met deconvolutie en ruisreductie heb ik diverse instellingen geprobeerd. Na een stuk of 5 varianten kreeg ik e.e.a. naar mijn smaak.

Ik merk wel dat ik PixInsight in elk geval nu nog naast Photoshop moet gebruiken. In Photoshop pas ik traditioneel layers toe om bepaalde bewerkingen slechts deels zichtbaar te maken, zoals ruisreductie in de achtergrond en deconvolutie (verscherping) van de nevelstructuren.
                  Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Erg mooie foto!
                    Skywatcher Explorer 200mm f/5; Canon 1100D gemodificeerd; Baader MPCC; HEQ5 Pro
                    Guiding: Skywatcher 9 x 50 zoeker, alccd5 (QHY5) autoguider

Commentaar

Mooi gedaan Maurice! Een lastige die niet zo vaak voorbij komt
                      - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Origineel geplaatst door Maurice Toet Bekijk bericht
                        Bedankt voor de reacties.
                        Ik merk wel dat ik PixInsight in elk geval nu nog naast Photoshop moet gebruiken. In Photoshop pas ik traditioneel layers toe om bepaalde bewerkingen slechts deels zichtbaar te maken, zoals ruisreductie in de achtergrond en deconvolutie (verscherping) van de nevelstructuren.
                        Je hebt goeie manieren om maskers te maken en gebruiken in PI. Het is het waard om je daar in te bekwamen (ben ik nu ook mee bezig).
                        Zo kan je met Star Mask de sterren beschermen. Met een extract Luminance en daar een hele harde histogram stretch op kan je het onderwerp beschermen. Die 2 combineren met PixelMath geeft een masker waarbij je alleen het onderwerp beschermt.

Ik zie in potentie dat ik die layers van photoshop helemaal niet mis als je de masks goed onder de knie hebt in PI.
                        Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                        Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Zodra de tijd het toelaat, ga ik mij wat meer verdiepen in de maskertechnieken van PI. Volgens mij werkt dat hoe dan ook iets omslachtiger dan in PS. In PS plak je gewoon de bewerkte laag op het origineel, en maak je alleen zichtbaar wat je zichtbaar wilt hebben (met een layer mask of simpelweg gebieden selecteren en verwijderen). Groot voordeel daarbij is dat je de doorzichtigheid (opacity) van de laag kunt terugschroeven als een bewerking een te groot effect heeft; je ziet daarbij real time wat er gebeurt.

Commentaar

Heel Mooi Maurice ja dat gaat niet lukken met de russenton

Commentaar

@maurice; Die opacity kan je ook met masks regelen in PI; dat is een kwestie van je histogram op het masker aanpassen zodat wit wat grijzer wordt.
                              Het enige wat je eigenlijk 'echt' mist in vergelijking met Photoshop is een Brush waarbij je zelf kan gaan kleuren. Maar dit is ook niet de filosofie van PI; die benadert het heel 'wiskundig' en gaat uit van verschillende structuren en helderheden in je foto. De kunst is om die er goed uit te krijgen.
                              Maar het is dus heel goed mogelijk om een soort opacity te creeeren en eigenlijk werkt het net zo simpel (simpeler?) als in Photoshop: Masker slepen op de plaat die je bewerkt, bewerking doen, masker weg halen, done
                              Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                              Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Werken...
                              X