Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M45, De Plejaden bij sterrenwacht Halley

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M45, De Plejaden bij sterrenwacht Halley

Gisteren met Dennis(+vriendin van Dennis) naar Halley gegaan met volop bewolking, maar na 1uur zal het helder worden en dat was ook zo.
    De keus kwa object was snel gemaakt, namelijk de M45... Omdat de maan ging storen kon ik geen moeilijke DSO pakken, maar met volle/halve maan kan je wel met gemak anderen objecten fotograferen.

Omdat de M45 vrij groot is en niet helemaal in mijn Beeldveld past, had ik aan de Dennis gevraagd of dat ik zijn APO mocht lenen.
    En dat mocht!

Om 21:00 aangekomen op Halley en langzaam opbouwen... Kijken hoe ik de APO ging bevestigen (guider, ect) en het setje stond;
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_7779.jpg views: 1 grootte: 136,9 KB id: 1099336

Vixen 114ED SS F5,3... Past goed bij mijn montering hé?

Daarna zijn we darks gaan schieten omdat het immers bewolkt was... Tijdens de Darks hebben we nog wat lol zitten maken en de tijd vol maken tot dat het helder werd:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: halley.jpg views: 1 grootte: 140,7 KB id: 1099335

Eindelijk om 01:00 ongeveer was het helder! Gelijk kijker richten, scherpstellen... Wauw wat mooi APO"tje!
    Tijdens de fotosessie heb ik ook gelijk mijn montering getest, had 2weken geleden de hele montering afgesteld en de backlash weggehaald!
    En ja om 6:00 een frame van 15min geschoten zonder verloop! :-) Montering loopt lekker...

Even 3uurtjes geslapen en aan het bewerken geslagen + resultaat:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45_26-10-12_50x4min_3hr31mn1s_ISO400_APO-Dennis_Astro.jpg views: 1 grootte: 206,7 KB id: 1099337

Alleen jammer dat er wat coma is, Dennis had geen geschikte flatterne voor mijn DSLR.

Ter vergelijking van mijn aller eeerste astrofoto vorig jaar die op 1-16-12 is genomen:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Rusultaat M45 b.jpg views: 3 grootte: 80,2 KB id: 1099334

Ik zie dus dat ik flink vooruit ben gegaan in ongeveer 9maanden!

Ik vond het heerlijk om met een APO te werken! Dat is iets heel anders als een Newton... Ik vindt het zo ook een mooi compact setje.
    Hopen dat ik hem nog eens mag lenen, want dit werkt heeerlijk! Bedankt Dennis!

Groeten,

Twan Bekkers
    Last bewerkt door MoreLinux; 28-10-12, 12:37. Reden: Topic titel in het Nederlands
    Gewoon ff geen handtekening

Een geslaagde avond en een geslaagd resultaat!
    Leuk om te zien hoe je vooruit bent gegaan!
    Last bewerkt door xSteeljaw; 27-10-12, 14:34.
    200mm f/4 Newton|WO GT81|Atik 314L Mono|HEQ5 pro
    Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Netjes Twan

Ik zie dat je van de koepel ook iets moois gemaakt hebt,haha.
      Skywatcher 8"photonewton-heq5pro-Atik 314c-lid van sterrenwacht Halley

Commentaar

Mooi werk! Zeker bij een (nagenoeg) volle maan!
        Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
        Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Goed gelukte foto hoor!
          Kan niet wachten om binnenkort ook eens langs te komen met onze set :-)
          Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Mooie opname Twan! Goed gedaan!
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Goed gedaan Twan! Was leuk gisteren.
              - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Dat is zeker weer een mooie Twan! Prachtige subtiele nevels "rondom" de sterren.
                Maar zo te zien moet je toch nog een scoop hebben met een groter beeldveld om de hele nevel vast te leggen.
                Hij loopt nu nog de foto uit.
                12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Mooi Twab !

Commentaar

Je bent zeker flink vooruit gegaan maar ik zie toch liever je oudere opname dan deze nieuwste.
                    (ook al is daar minder van de reflectienevels te zien)
                    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                      maar ik zie toch liever je oudere opname dan deze nieuwste.
                      Vanwege de spikes?

Commentaar

Leuk dat je er naar vraagt Twan, niet om de spikes maar de nieuwe opname oogt nogal ruw en onregelmatig in de hemelachtergrond en in de zwakkere delen van de nevels. Misschien heb je iets teveel je best gedaan om de nevels goed eruit te laten komen. Ook zijn er stofvlekjes te zien maar je zal vast geen serie flats hebben gemaakt met deze leenkijker. Je oude opname had dan wel vignettering en weinig nevels maar had veel zachtere gradaties.
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Neo klopt, met mijn laatste opnames zit ik voortaan met mijn hemel achtergrond te "***************". Zal er eens naar kijken hoe ik dat ga oplossen. Flats heb ik eigenlijk nog niet echt gedaan, nog maar 2x en voor deze kijker inderdaad al helemaal niet. Als mijn sterrenwacht gereed is wil ik weer m'n flatbox gebruiken. Maar bedankt voor je opmerking!

Commentaar

Beide zijn het mooie opnames! Maar ik vind de oude mooier. Die nieuwe foto lijkt behoorlijk op alle andere foto's van M45 maar die oude heeft iets anders. Misschien wel door de spikes. Anyway beide prima opnames!

Casper
                            Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Toch is de kleurbalans bij de nieuwe beter, kijk maar naar de twee centrale sterren. En vergeet niet dat de maan volop aanwezig was.

Er zit nog wel iets meer in denk ik Twan.
                              - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Werken...
                              X