Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Melotte 15

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Melotte 15

Hallo,

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het fotograferen van Melotte 15 in het hart van The Heart Nebula.
    Eerder heb ik het object ook geschoten maar toen ontdekte ik een lichtlek langs de zijkant van het filterwiel. Heb toen besloten die
    serie weg te doen en heb een nieuwe serie geschoten.
    De foto is gemaakt met een Atik 314e door de Skywatcher ED80 op een EQ6 montering. Als volgcamera gebruikte ik de Atik 16IC, gekoppeld aan het programma PHD.
    Dit plaatje is ontstaan uit 10 x 15 minuten H-alpha voor de luminance. Voor de kleuren heb ik 6 x 10 minuten Ha (2x2 bin), 6 x 10 minuten OIII (2x2 bin)
    en 8 x 10 minuten SII (2x2 bin) geschoten.
    De foto's heb ik gestapeld en uitgelijnd in CCDstack, inkleuren en nabewerken is gedaan met Photoshop CS5.
    Voeg bestanden toe
    - Sidus Ludoviciana -

Goed resultaat al hoor !!

Commentaar

Niet verkeerd, lees heel goed.
      vandaag werd mij duidelijk dat er uit data soms veel meer te halen is.
      dit werd mooi aangetoond door Ivan Eder en een opname van mij.
      waarschijnlijk geld dit ook voor jou opname.
      Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
      Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

Frans,

Nou maak je het hele forum nieuwsgierig. Bedoel je de LLRGB techniek of zo? Of betreft het wat meer vaarigheden in photoshop in het algemeen?
        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Dan zou ik die methode wel eens willen zien, graag zelfs!
          Zelf denk ik ook dat er meer uit te halen is, alleen is de vraag.. hoe?
          Een puntje is al in de praktijk te merken.. het plaatje ziet ietsje wazig, komt denk ik door het volgen.
          Komende tijd wil ik me even verdiepen in het guiden, dat kan volgens mij nog strakker.
          - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Mooi onderwerp čn een mooie foto !
            William Optics FLT-98 Carbon - Vixen SXD - Meade DSI 3 Pro - Canon 450D - Celestron Edge HD800 - Sony A7S

Commentaar

tsja een goede vraag, vandaag had ik nog wat tijd te doden met Ivan voor hij weer terug ging naar Budapest.
              Ik had een cave nebula opname van mij , waarbij ik geen callibratie frames had.
              hij wist uit deze matige plaat toch een redelijk toonbaar fotootje te toveren.
              http://www.sterrenwacht-wave.nl/cave_nebula.htm
              Hij is een wizard in PS , ik probeerde het te volgen maar vraag mij nu niet dit even met jullie te delen.
              morgen zal ik wel de vorige posten,maarre ik ga je topic niet kapen .
              open wel een nieuw draadje.
              gr
              Frans
              Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
              Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

Interessant object. Mooi resultaat.
                Qua snelle bewerking, zou je in Photoshop een laag met 'high-pass' filter kunnen toevoegen. Als je vervolgens de blend-modus op 'overlay' zet, breng je wat meer scherpte en tevens wat diepte in de afbeelding.
                Nadeel van deze 'kort-door-de-bocht' bewerking is dat je sterren behoorlijk hard worden. Met een LLRGB bewerking kun je een wat mooier resultaat behalen.
                Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
                'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Hij staat er al behoorlijk goed op hoor! Ik denk dat je met deze belichtingstijden echt nog wel meer kleur er uit kunt krijgen. Heb je al eens de tonemapping techniek van astroanarchy gebruikt (http://cedic.at/arc/c11/sess/CEDIC11...etsavainio.pdf). Ik denk dat je verbaast zult staan wat er dan aan kleur info in zit...

Waarom gebruik je trouwens 6x10 min Ha (2x2) als je al 10x15 minuten H-a (1x1) hebt voor de kleur? Ik zou de hogere resolutie dan gebruiken. Je hebt ze toch al, of de 10x15 ook naar 2x2 brengen en erbij stoppen...
                  Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
                  TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Of in Ps alle 2x2 bewerken naar 1x1:
                    image- imagesize- 200%.
                    Maak er een action van, selecteer al je 2x2 subs in Bridge en gebruik de imageprocessor om ze allemaal in 1x te renderen. 20 seconden werk!
                    Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Prachtige opname en zeer goede objectkeuze!
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Allen bedankt voor de reacties. Ben zojuist aan de slag gegaan met de tonemapping techniek van astroanarchy en heb er
                        een plaatje uit kunnen krijgen. Natuurlijk gebeurt dit niet in een keer goed dus zal die techniek even onder de knie moeten krijgen..

@ Marcoverstraaten: in CCDstack lijn ik de foto's uit en dan zet het programma zelf de foto's als 1x1 neer. alle kleuren sla ik
                        afzonderlijk op om deze na preprocess in Bridge in te laden in PS, dan liggen de platen allemaal gelijk.
                        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door andrevdhoeven Bekijk bericht
                          ....Heb je al eens de tonemapping techniek van astroanarchy gebruikt.....
                          Ja.... de reacties kwamen in de buurt van een snoepgoed-fabriek..... Tone mapping doe je om de kleuren te mappen, en behoorlijk ook. wordt soms niet gewaardeerd

Commentaar

Dat is maar net hoe sterk je het zelf maakt. Ik hou ook niet van zuurstokken. Maar in deze opname zit echt wel meer daar ben ik van overtuigd...
                            Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
                            TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Ben er vanavond mee gaan spelen en ik heb er meer uit kunnen trekken.. de eerste was natuurlijk keihard.. geen gezicht!
                              Later ben ik opnieuw begonnen en minder gestretched. Plaatje was al beter dan die ik heb gepost.. zal nog een aantal pogingen nodig
                              hebben om het maximale eruit te kunnen trekken, een leerzame weg, dit.
                              - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Werken...
                              X