Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste foto vanuit de tuin: Iris nebula

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste foto vanuit de tuin: Iris nebula

Vrijdag nacht eindelijk eens kunnen imagen vanuit de tuin. Wel af en toe wolken, maar voor het eerst kunnen guiden wat redelijk ok ging.
    Nog wel veel onbruikbare frames, dus moet nog wel het een en ander finetunen en uittesten, maar ik heb tenminste resultaat kunnen boeken

Wel een erg lastig object om te bewerken, en wederom heb ik erg veel moeite met een goeie kleurbalans te krijgen. (maw; dat lukt me gewoonweg niet )
    Heb het idee dat er veel meer in zit, maar krijg het er nog maar moeilijk uit. Ik wou stacken met PixInsight, maar die kon de frames niet lezen (noise value) dus nu gestacked met Nebulosity en bewerkt in PixInsight.

42x3min. op ISO1600
    Geen darks en flats

De Luminance:
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

ik zou er geweldig trots op zijn Vind hem echt heel mooi.
    Van harte met dit fraaie resultaat.
    Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Commentaar

Daar zit veel data in, met de juiste bewerking is daar nog veel meer uit te halen denk ik.
      Ziet er goed uit
      Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Ziet er al zeer goed uit, maar je kunt er wel nog iets meer uit halen. Ik ben benieuwd!
        10" SW Flextube dobson

Commentaar

Vind het ook een hele mooie, maar je kleurbalans.....
          William Optics FLT-98 Carbon - Vixen SXD - Meade DSI 3 Pro - Canon 450D - Celestron Edge HD800 - Sony A7S

Commentaar

Wat betreft de kleubalans;
            Ik heb de afbeelding gesplitst in RGB;
            Rood:

Groen:

Blauw:

Korom; Rood lijkt helemaal geen informatie te bevatten, alleen maar ruis! (vooral zichtbaar bij een agressieve stretch.. )
            Is die CLS filter dan toch wat te agressief of doe ik iets fout ergens? (of kan ik hier toch nog wat mee?)

Commentaar

Denk wel dat dat klopt, iris nebula zit bijna geen rood in.
              Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Wauw, goed bezig Christian! Mooie foto!
                Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Het klopt dat de Iris vrij rood-arm is,maar het stof eromheen is in de regel bruinig van kleur en bevat dus wel rood, al is het vanuit Nederland maar op weinig plaatsen donker genoeg om deze bruinige kleur vastte leggen. Maar het is inderdaad ook zo dat het CLS behoorlijk agressief is in het rode deel van het spectrum. Een IDAS LPS v2 filter heeft wat dat betreft een neutralere filtering met een betere kleurbalans. Veder wel een geslaagde opname zeker gezien de moeilijkheidsgraad van dit opbject, maar waarom niet eens zonder LPS filter proberen, ik zit in Emmen en gebruik ook geen LPS filters en kan in de regel in het zenit makkelijk 10 minuten belichten zonder dat het beeld volloopt. Firefly maakt ook zijn opnames zonder LPS vanuit Enschede, dus zo slecht is het daar dus niet gesteld. Probeer het gewoon eens.
                  Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Maar de R zou toch ook wat schtergrond moeten laten zien?
                    Ofe heb je de G en B wel gestretched?

Commentaar

Heel fraai!
                      Geen idee of er meer in zou kunnen zitten. Ik geloof het. Hoop werk!
                      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

[Nee, ze zijn alle 3 niet gestretched.. als ik ga stretchen dan krijg ik nog steed bij R geen informatie, alleen maar ruis
                        Overigens heb ik daar ook geen vignettering! Dus daar zie je dan het effect van de CLS filter lijkt me?

Omdat ik weet dat er bruin stof zit dacht ik juist dus wel rood te krijgen, maar had ook niet de verwachting dat ik dit er goed op zou krijgen vanuit de stad. Mooie voor een keer in Sourbrodt oid.
                        De CLS filter niet gebruiken ga ik de volgende keer eens proberen! Niet gedacht dat dit echt een optie zou zijn, maar als ik de buren even lief aankijk of ze de gordijnen ook dicht willen doen dan heb ik eigenlijk geen direct strooilicht dus zou moeten kunnen dan...

Blijft het probleem van de kleurbalans, ik krijg dit echt niet goed op de een of andere manier, ik blijf altijd een zweem van 1 kleur houden. Nog tips?
                        (ColorCalibration in PI blijft maar lastig vind ik.. )
                        Last bewerkt door patrickduis; 14-10-12, 18:17. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Veel info maar de kleur is helemaal fout ...
                          ben je wel zeker dat debayer goed is gegaan?

Commentaar

Ik heb de RAWs eerst geconverteerd naar TIF met ViewNX2, moet ik dan nog steeds een debayer doen? (dat is toch wat Square RAW Color is in Nebulosity?)
                            Misschien moet ik dit proces inderdaad nog eens onder de loep nemen...
                            Last bewerkt door patrickduis; 14-10-12, 18:16. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Als je de filter transmissiecurve bekijkt dan lijkt me dit resultaat wat je mag verwachten van een standaard EOS met een CLS.
                              De eerste opening in de transmissie laat voornamelijk blauw en groen door, en sluit dan weer om pas vanaf 650 nm weer scherp te openen.
                              Een standaard canon heeft daar nog net 20/30% gevoeligheid dankzij zijn ingebouwde hotmirror.
                              Je hebt voor je roodkanaal dus nauwelijks data maar wel het normale ruisnivo.
                              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Werken...
                              X