Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

IC59 en IC63: Gamma Cassiopeiae Nevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

IC59 en IC63: Gamma Cassiopeiae Nevel

Ik wou eens een object proberen dat minder bekend is: de Gamma Cassiopeiae Nevel, blijkt geen makkelijk object te zijn, heeft veel belichting nodig.

Ik heb 2 bewerkingen, de eerste is de meest natuurlijke, de tweede is op het randje omdat de ruis er dan begint uit te komen.
    Het is de eerste keer dat ik zoveel werk gehad heb om een astrofoto te bewerken.

17 x 15 minuten
    ISO 800
    Filter: Baader UHC-S

Bedankt voor het kijken!

Mvg,
    Michael
    Skywatcher Explorer 200mm f/5; Canon 1100D gemodificeerd; Baader MPCC; HEQ5 Pro
    Guiding: Skywatcher 9 x 50 zoeker, alccd5 (QHY5) autoguider

Leuk om eens een minder bekend object te fotograferen! De tweede opname spreekt mij ondanks de hogere ruis meer aan, de nevel laat toch meer van zijn details zien.
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Mooi! Altijd mooi om een minder bekend object te zien. Het is ook niet voor niets dat dit minder bekend is, meestal zijn dat de moeilijker objecten
      2e spreekt mij ook meer aan. De ruis ziet er haast uit als sterretjes :P
      Volgens mij is hier nog wel meer uit te halen. Waarmee stack je en bewerk je?

Volgende keer ook even 1 kortere opname maken voor die ster
      Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
      Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
        Nee, juist niet, zo contrasteert die ster mooi met de rest van het beeld, dat moet je niet gaan temperen. En daarbij heeft die ster nu ook prima kleur. Verder gaat mijn voorkeur uit naar de 2e bewerking, de ruis is zeker niet storend.
        Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Ieder zo z'n smaak enuhm... kleur?? die is zo uitgebeten(wit) als het maar kan
          Last bewerkt door patrickduis; 12-10-12, 18:42. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.
          Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
          Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Heel erg mooi! Weer een mooie DSLR foto...
            Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

De kleur zit in de spikes en de halo. Bij zulke heldere sterren krijg je vrijwel altijd een witte kern, maar vaak wordt er zo aangetrokken in de bewerking dat ook de halo en spikes helemaal uitgebrand raken. Een kortere opname doet overigens geen recht aan de verhoudingen in dit deel van de hemel, die ster is nou eenmaal veel helderder dan de 2 neveltjes en dat komt zo goed tot zijn recht.
              Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
                Volgens mij is hier nog wel meer uit te halen. Waarmee stack je en bewerk je?

Ik stack in DeepSkyStacker en bewerk in Photoshop.

Er zit al een kortere opname van 8 minuten in verwerkt om Gamma Cass. te dimmen, anders waren de filterreflecties en omringende sterren nauwelijks zichtbaar.
                Skywatcher Explorer 200mm f/5; Canon 1100D gemodificeerd; Baader MPCC; HEQ5 Pro
                Guiding: Skywatcher 9 x 50 zoeker, alccd5 (QHY5) autoguider

Commentaar

Zeer goede objectkeuze, goed gedaan zeg!
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                  X