Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

IC1805 Bicolor H-alpha/OIII

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

IC1805 Bicolor H-alpha/OIII

Vannacht heb ik de TEC de hele nacht laten draaien op IC1805 (hartnevel). Ik heb vanaf zo'n 12 uur tot vanochtend 6 uur OIII opnamen laten maken terwijl ik lekker lag te slapen. Resultaat was dat ik 11 opnamen van 30 minuten in OIII (3nm) die bruikbaar waren. Deze heb ik nu gecombineerd met met mijn eerdere H-alpha opnamen. Vervolgens heb ik een synthetisch groenkanaal laten maken uit de OIII (blauw) en Ha (rood). Ik vind het mooie van deze combinatie dat sterkleuren behoorlijk realistisch blijven en dat je een mooie kleurbalans krijgt.

Hier is het resultaat. Nu nog een nacht S2 pakken

Info:

TEC-140/NEQ-6
    SXV-H9 CCD camera
    Astrodon 3nm OIII filter/Custom Scientific 4,5nm H-alpha
    11x1800s OIII / 9x1800s H-alpha

De verkleinde versie is naar mijn mening iets te verscherpt. Open dus svp even het origineel, die is een stuk zachter (en mooier vind ik zelf...)
    Voeg bestanden toe
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Wow wat een detail! amazing!
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Supermooi..... om jaloers op te zijn.......

Commentaar

Technisch knap gedaan, maar vind het pallet echt niet mooi, dat is persoonlijk, maar het vieze roze kan ik echt niet hebben ...
        Ik zou hem liever in Rood/Blauw zien, dichter bij reŽel pallet (mijn Pacman was initieel ook meer deze tint trouwens)

Commentaar

Zeer mooi! Erg veel detail in de structuren!
          10" SW Flextube dobson

Commentaar

Manon: de kleur vind ik zelf ook altijd een lastig punt.

Ik had nog twee bewerkingen. Ik neig zelf naar de meer geel/blauwe. Wat denken jullie?
            Voeg bestanden toe

Commentaar

Als ik dan moet kiezen de geel blauwe wat trouwens ook meer naar Hubble neigt (kan wel niet want dan moet er nog SII bij ... )

Ik heb zelf ook nog IC 1805 op de plank liggen, ook Ha OIII (geen SII) maar wel een groter beeldveld dus niet echt te vergelijken,
              maar ben alvast benieuwd tot welk pallet ik kan komen ... ik ga proberen te gaan voor de Rood - Blauwe kleur ... maar heb geen idee hoe OIII gaat en kan wegen op het plaatje.

Yves

Commentaar

Waar bevindt zich de knop: "vindt ik leuk?"
                Gewoon ff geen handtekening

Commentaar

Op Facebook Maar mooie foto's! Ik stem voor de eerste...
                  Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Alle drie stuk voor stuk extreem epische foto's!! Vooral het midden waar je veel detail ziet op het stof! Om van te smullen

Casper
                    Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Mooie originele foto's! Van mij mag de kleurverzadiging omhoog en het ruis niveau wat omlaag (surface blur in photoshop bijv.).

In elk geval een jaloersmakende data set!
                      Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

Bedoel je meer zoiets? Vind saturation altijd lastig. Op mijn samsung galaxy springen de kleuren er ahw van af en op de laptop is het heel vlakjes... Zo, en nu op weg naar Wateren...
                        Voeg bestanden toe

Commentaar

Heeeeelemaal prut Andre. Echt...die nep spikes..... (dit is een geintje). Jouw ervaringen, en ook jouw benadering van bewerken te boek stellen zou een goed idee zijn. Ik bedoel dit: je analyseert als een van de weinigen goed wat je nodig hebt aan bewerkingsfuncties, hoe de software echt werkt, enz enz. Dat is heel wat beter dan de "receptenboek" benadering die je vaak ziet.
                          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Ik bedoel meer dat de ruis hier de aandacht trekt doordat hij uit allemaal verschillende kleurtjes bestaat. Ik denk dat als je dat iets zou verzachten de aandacht weer meer op het object wordt gevestigd.
                            Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

Ik hou persoonlijk niet zo van nep-spikes......
                              Een beetje teveel sprookjes-gehalte.

Commentaar

Werken...
                              X