Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn allereerste poging: M45/42

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn allereerste poging: M45/42

Dag lieve mensen!

Al enige tijd lees en kijk ik mee op dit geweldige forum. Wat sommige hier uit aan fotomateriaal plaatsen is gewoon eng, zo mooi en prachtig! Omdat ik al in bezit ben van een DSLR en een 70-300mm lens voor erop, ben ik ook eens naar buiten gegaan.

Ik heb geen telescoop, en dus ook geen guiding en zo'n 300mm lens vergroot nou niet echt spectaculair op astronomisch gebied, maar onder het motto "roeien met de riemen die je hebt" ben ik toch aan de slag gegaan.

Stiekem is dit trouwens mijn 2e poging, gisterenavond ook iets geprobeerd maar dat was zo gruwelijk slecht dat ik jullie dat zal besparen. Maar wel leerzaam, want vandaag had ik een duidelijker idee van wat ik wilde bereiken en wat ik anders zou doen.

Mijn eerste probleem wat dat ik ook geen afstandsbesturing heb voor de camera, dus alles maar met de 10sec timer heb moeten doen om trillingen te voorkomen.

Aangezien ik een newbie ben, had ik ook de grootste moeite om leuke dingen te vinden om vast te leggen. Ik wilde eigenlijk Andromeda fotograferen, maar nu 20minuten zoeken en nog meer zoeken heb ik dat maar opgegeven. ik weet waar het stelsel ongeveer zou moeten zijn maar ik kan niets vinden dus kan ook de lens er niet op richten.

Dus toen maar gekozen voor de twee next-best-things: Pleiades & de Orion nevel.
    Ter info voor deze foto's: Ik heb ook maar eens DSS ge´nstalleerd en heb voor het eerst succesvolle stacks gemaakt (light, bias & darks).

Ik begon met de Pleiades, een van de leukste objecten om te vinden in de nacht vind ik, maar het resultaat is niet zo heel goed helaas:
    Cam: Nikon D50. Lens: Sigma 70-300mm op 300mm. ISO: 1600. Sluitertijd: 2.5 sec. Aantal opnames: 30 lights, 10 darks, 5 bias
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: sevensisters_crop.jpg views: 1 grootte: 79,1 KB id: 1099197

Daarna naar de Orion nevel, iets dat wel makkelijk vindbaar is!
    Cam: Nikon D50. Lens: Sigma 70-300mm op 300mm. ISO: 1600. Sluitertijd: 2.5 sec. Aantal opnames: 24 lights, 9 darks, bias vergeten :/
    Ik was zelf verbaasd dat de nevel echt te zien was, dit resultaat is beter dan ik zelf had verwacht.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: orion_nebula_crop2.jpg views: 1 grootte: 169,0 KB id: 1099198

Ooit ga ik nog Andromeda vinden, maar voor vandaag ben ik stiekem tevreden met dit resultaat!
    Last bewerkt door patrickduis; 11-10-12, 05:37. Reden: Topictitel verduidelijkt

Ik ben geen astrofotograaf, dus ik kan niet vertellen wat je beter kan doen. Maar ze staan erop en zijn gemakkelijk te herkennen, en daar mag je zeker trots op zijn!!!

Casper
    Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Hoi,

leuk om te zien,zover ben ik nu dus ook,
      Ik heb hem met FD 200mm gemaakt 5 sec/3 sec en je ziet idd de nevel.

gisteren de eq6 buiten gezet,maar hij volgde niet dus allemaal trails,jammer hoor had 20 foto's van 200"gemaakt maar allemaal trails.

have fun!!!

mvg C

Commentaar

Werken...
      X