Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dubbel cluster

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dubbel cluster

dubbel cluster, met een 85mm Nikon op f/4. 6x5min belicht op ISO 400 met gemodificeerde EOS20D. Autoguiding

Geen Darks, geen flats.
    Voeg bestanden toe
    "Hello Spaceboy"

Mooi verrekijker beeld! :smile:
    Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

En rechts de sterrenhoop Stock 2.
      Mooie opname, hoewel ik het aantal sterren voor 6x5 min misschien wat tegen vind vallen.

Commentaar

Daar heb je gelijk in. Ik heb mijn data nog wat beter bekeken. Ik bleek 12 opnames van 5min te hebben, waarvan een deel was mislukt door de wisselende bewolking. Ik heb de 7 beste uitgezocht en deze opnieuw gestackt, met darks en meer geduld. Hier een wat beter resultaat. De eerste is het volledig beeld (ca 10x15 graden), de tweede is een crop van de clusters.
        En de laatste dan waarbij ik meer moeite heb gedaan de kleuren in de sterren te behouden. Je moet wel even doorklikken om dat te zien.
        Voeg bestanden toe
        Last bewerkt door TomB; 11-10-12, 22:39.
        "Hello Spaceboy"

Commentaar

Mooie opname Tom! Mooi ook met de hart nevel.
          Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

O ja! Die had ik niet gezien, rechtsboven in de overzichtsfoto. Mooi onderwerp voor de volgende keer met de 135mm lens en dan 10min belichten.
            "Hello Spaceboy"

Commentaar

welke 135 mm had jij ook alweer?
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Zo zijn er inderdaad meer sterren zichtbaar, mooi!
                Hoe behoud je dan de kleuren van de sterren beter? Ik worstel daar zelf ook wel eens mee.

Commentaar

@Barry: de Takumar SMC 135 f/3.5 . Maar deze is met een Nikon 85mm f/1.8 genomen op f/4

@Reflector: sterkleuren raak je kwijt door sterk te stretchen aan de bovenkant. Bij nevels is dat vaak niet erg omdat de sterkleuren vaak niet bepalend zijn voor het hoofdobject. Maar bij deze dubbelcluster is het wel belangrijk. Ik besteed dan dus meer aandacht aan voorzichtig stretchen en curves.
                  "Hello Spaceboy"

Commentaar

Sterkleuren behouden is vaak ook een kwestie van op de juiste manier weer de saturatie verhogen, dan zie de kleur er zo weer in komen.
                    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Werken...
                    X