Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

opnames M31 en M42 op 26 november

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

opnames M31 en M42 op 26 november

Hier mijn eerste serieuze poging op deepsky gebied.
    Ik heb al wel eens eerder wat geexperimenteerd, maar had nog niet serieus met mijn nieuwe opstelling gewerkt.
    Ik ben best wel tevreden met het behaalde resultaat.

telescoop: 203mm Schmidt-newton (f=812mm)
    Camera: Canon EOS 350D
    Guidescope: 400mm telelens met DSI Pro
    Montering: SkyScan EQ6 PRO
    Nabewerking in photoshop.
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Goeiemiddag zeg! Die foto van M42 is echt schitterend. Haarscherp, wat een plaatje!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Inderdaad, pfoe! Mooi scherpe opnamen!
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Paul,

Mooie foto's !

Wat mij echter opvalt is dat er nogal wat clipping van het histogram heeft plaatsgevonden. (waarschijnlijk om een zwarte achtergrond te krijgen)

Het probleem hiermee is dat je nogal wat data uit de foto aan het "wegsnijden" bent die je ook nooit meer terug kan krijgen met nabewerken.....

Heb in dit topic een voorbeeld geplaatst van een histogram waarbij er duidelijk "clipping" van data heeft plaatsgevonden:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4291

Zou je aub eens een onbewerkte foto willen plaatsen ?

Groeten,

Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Inderdaad wat een f!@#%ing mooie foto's Paul!

Maar met een F4 heb je toch niet zo'n verschrikkelijk groot beeldveld als je nu hebt?
          Zit er nog eeb reduce/flattner tussen oid?
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Bedankt voor de reacties.
            ralon73: ik heb inderdaad de foto wat geclipt, maar ik heb natuurlijk ook nog de originele fits

Patrick: er zit enkel een Baader comacorrector tussen.
            Full WMN-member.
            GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Speciaal voor Ralon73 hier M42 zonder photoshop cosmetica (histogram zonder clipping)
              Full WMN-member.

Commentaar

Re: opnames M31 en M42 op 26 november

Origineel geplaatst door Paul Gerlach
                Ik ben best wel tevreden met het behaalde resultaat.
                Bescheiden? Ze zijn werkelijk mega!!
                Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Hartstikke mooi Paul!

Je weet vast wel wat ik op dit moment denk..
                  Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                  ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                  Auteur:Ik

Commentaar

Misschien een stomme vraag, maar hoe kun je met een EOS 350D 120 seconden achter elkaar belichten ?

Wij kunnen met een EOS 400D niet meer dan 30 sec belichten.

Mis ik iets ? :smartass

Gr,
                    Roy
                    - Newton SkyWatcher 200/1000 F/5 Refl.
                    - Celestron CG5
                    - Bresser 70/700 Refr.
                    - Canon PowerShot A620
                    - Canon EOS 400D

Commentaar

Mooie foto's zeg!!!

Om langer te belichten moet je de camera op de BULB modes zetten. Dus met het wieltje naar 30 seconden draaien en dan nog 1 tikje verder (en als je dan afdrukt de sluiterknop ingedrukt houden). Je moet er voor astrofotografie alleen wel een afstandsbediening bijhebben om de sluiter open en dicht te zetten.

Commentaar

Ik kon ff niet meer uitbrengen dan 'potjandikkeme'. Scherp, centraal, mooie kleuren... gaaf gewoon.
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Aha een afstandbediening, van de BULB mode wist ik al af maar als je dan de knop inhoud lukt het me niet om de camera 120 sec stil te houden.

Maar de afstandbediening verklaart een hoop.

Ik zal ook eens kijken of deze optie misschien in de software zit om via de laptop langer te belichten.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee ?

Gr,
                          Roy
                          - Newton SkyWatcher 200/1000 F/5 Refl.
                          - Celestron CG5
                          - Bresser 70/700 Refr.
                          - Canon PowerShot A620
                          - Canon EOS 400D

Commentaar

Ik heb MaximDL gebruikt voor het maken van de individuele afbeeldingen.
                            Ik bedien dus de EOS 350D volledig via de laptop.
                            Full WMN-member.

Commentaar

Paul,

Ik heb de JPG (zonder clipping) in Photoshop geladen, maar kan er helaas niet veel meer uit halen dan jij al gedaan hebt.
                              (tenminste niet zodat het esthetisch ook nog enigszins verantwoord blijft).

Heb geprobeerd om het groen kanaal wat verder te "stretchen" en dat wederom als luminans kanaal in de foto te zetten, maar dat is behoorlijk lastig met een gecomprimeerde 8bit JPG. Tevens een kunstmatige "flat" gemaakt, maar ook daar wordt je niet erg vrolijk van wanneer je dat met een jpg-je moet gaan doen........

Vond mijn eindresultaat in ieder geval niet bemoedigend genoeg om weer te gaan posten.

Toch bedankt voor het posten van de onbewerkte jpg.

Raimond.
                              i love astronomie

Commentaar

Werken...
                              X