Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 met nieuwe C9 1/4"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 met nieuwe C9 1/4"

Een tijdje geleden had ik jullie een paar vragen gesteld over een nieuwe telescoop! (Allen nog dank voor de info!) Nou het is een Celestron C9 1/4" geworden met een Losmandy GM8 mount (zonder Gemini Go-To).

Hier mijn eerste resultaat van de m42! Ik was er zelf nogal verbaasd over dat die kijker zo'n lichtsterkte heeft! Het zijn echter wel 10 losse foto's met fotosoep over elkaar heen gelegd.

Hier de specs van de foto:
    - Canon EOS 350D
    - Foto op primaire brandpuntsafstand.
    - ISO 800 (5x30sec RBG & 5x15sec RBG)
    - Uurtje photoshop :P

Volgens mij stond de telescoop nog niet helemaal in focus (denk ik), vandaar dat i wat wazig is. Of zou dit met de collimatie te maken hebben? De rode puntjes op de foto zijn 2 dode pixels op mijn EOS. Die moeten nog weg-gesoept worden.

Mooie foto Johan! Dit soort platen wil ik dus ook gaan maken met mijn C9.25. Ik heb 'm intussen al een jaar en ik ben nog steeds niet aan het fotograferen geslagen! Hoe vind je de moeilijkheidsgraad?

Waarschijnlijk weet je al lang hoe je je kijker moet collimeren, maar voor de zekerheid: kijk even op de astrowiki (een van de linkjes helemaal bovenaan in je browservenster wanneer je op het forum zit), daar staat een helder artikel over het collimeren van een SCT.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Super foto!!!!

Qua bewerking kan er nog wat veranderd worden denk ik, maar daar weet ik niet zoveel van. Maar ik vind m echt mooi!
      Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Hoi Johan,

Mooie foto hoor.

gr Arend
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Gefeliciteerd! Je hebt ook iets heeel moois in handen nu. Tijd voor een fotootje van je setup
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mooie foto Johan

Dat masken van de kern moet beter kunnen
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Wowie! als ik de centjes had, dan kocht ik EN een 9.25 met volgmoter en een Nikon D200, that wil do the job.

Commentaar

Wow, zeker een mooie eerste! Keep up the good work!

Commentaar

Goed gedaan, mooie foto!

Toch maar gegaan voor die C9.25 i.p.v. een LX200?

Commentaar

Hele mooie foto. Ik denk toch dat ik een andere camera moet kopen. max. 30 sec. belichten op ISO 400 schiet niet echt op. Zal ook eens gaan kijken naar een Canon EOS 350D.
                    8" Skywatcher Newton (Imaging)
                    4" Skywatcher Achro (Guiding)
                    EQ6 Syntrek
                    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                    Philips SPC900 (Guiding)
                    DSLR Focus; DSLR Shutter
                    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Nee nee nee!!!!! niet de canon 350D! Waarom? het is de eerste dslr die bereikbaar is voor consumenten gezien zijn lage prijs. De camera gaat als warme broodjes over de toonbank. Waarom ik tegen ben? Loop de mediamarkt in en pak hem vast, de rillingen lopen gewoon over m'n rug van de body. Het is zo'n goedkope niet afgewerkte body, klein, licht en plastic. Pak daarentegen een Nikon D50 / D70 oid vast, dan heb je echt een brok dslr in je handen uit één stuk! Een fotografe die ik ermee betrapte gaf ook toe dat ze het helemaal geen fijn toestel vind maar hem meeneemt op vakantie omdat haar camera voor het werk daarvoor te duur is. Zie het als een speelgoedcamera onder de dslr.

Commentaar

Gewoon meepakken die 350D .
                        Als je niet tegen zo'n kleine body kan , dan moet je tegenwoordig ook geen gsm meer kopen . :P
                        Het is een lichte camera wat alleen maar goed kan zijn aan de kijker (balans) .
                        En met de ruis zit het ook snor .

Commentaar

Mja ik zou m'n eigen camera ook verdedigen skywatcher :P. Maar echt, ik besteed liever m'n geld aan een Nikon D50 dan aan de Canon 350D, een camera moet pit hebben voor mij, en dat heeft de 350D niet. Als ik een camera van plastic wil, koop ik er wel eentje bij de Intertoy's :P haha, sorry. Wbt je argument dat je dan ook geen gsm meer kan kopen, dat is appels met peren vergelijken maar dat terzijde. Een mobieltje koop ik niet om de body omdat ik een mobiel niet stabiel in m'n handen hoef te hebben, een camera daarentegen wel . Het gewicht is inderdaad wel goed voor je kijker, maar een 9.25 heeft een zeer stevig statief. (we gaan wel erg offtopic he?)

Commentaar

@iedereen: Bedrankt! Voor alle reacties!

@paul: Hier ben ik het niet mee eens eerlijk gezegd. Wanneer je een combinatiecamera wilt hebben voor zowel vakantie als astrofoto's is de 350D of de nieuwere versie 400D een uitstekende keuze. Ook omdat hij zo licht is kun je hem heel gemakkelijk meenemen op vakantie o.i.d.

Vooral voor die prijs (weet niet hoe duur die nikon D50/D70 is, maar zal elkaar vast niet veel ontlopen) is het een hele goede camera.

@AtodaZ & b@rry: Jah, ik weet het! Moet nog ff werken aan mijn fotoshop skills! Heb nog nooit iets met masks gedaan. Hier heb ik iedere x de kern gewoon weg-gegumd en een linear-overlay gedaan

@nop: Komt binnenkort als het weer eens helder is!

@Freek: idd! Zeker voor een C9 1/4e & een losmandy GM8 vooral omdat je dan minder afhankelijk bent van je opstelling als geheel. Ik kan nu mijn 90mm refractor ook nog op het statief monteren en losse onderdelen upgraden! (Zou dat nodig zijn de eerste jaren) En ik ben bezig om zelf een GoTo te bouwen voor dit statief als 4e jaars project! (doe namelijk Hogere Informatica) 8)

Commentaar

Wat bedoel je met pit ?
                              Mijn canon is al enkele keren (per ongeluk) tegen de grond gedonderd zonder problemen .
                              Voor mij telt het resultaat , maakt het niet uit met wat voor camera het gedaan is .
                              Trouwens Paul , ik kan je gerust zeggen dat ik zowel canon , nikon en pentax gedoe heb liggen .
                              Maar alleen de canon is een DSLR .

Commentaar

Werken...
                              X