Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerste deepsky poging

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn eerste deepsky poging

Dit weekeinde heb ik mijn eerste deepsky poging ondernomen. Ik heb mjin digitale kamera (KonicaMinolta Z2) piggyback op mijn telescoop gezet. Vervolgens heb ik 10 opnames gemaakt van 30 seconden op 400 ASA. Dat is de maximale tijd die ik kan belichten. Ook is de kamera niet gevoeliger dan 400 ASA.

Voor het stacken van de 10 opnames heb ik Deepskystacker gebruikt. Wellicht nog ff stoeien met de instellingen...

Jammer dat de nevels rondom de sterren niet te zien zijn. Toch een aardig begin :lol:

Iemand nog tips of suggesties???
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Re: Mijn eerste deepsky poging

Origineel geplaatst door Firefly
    Dit weekeinde heb ik mijn eerste deepsky poging ondernomen. Ik heb mjin digitale kamera (KonicaMinolta Z2) piggyback op mijn telescoop gezet. Vervolgens heb ik 10 opnames gemaakt van 30 seconden op 400 ASA. Dat is de maximale tijd die ik kan belichten. Ook is de kamera niet gevoeliger dan 400 ASA.

Voor het stacken van de 10 opnames heb ik Deepskystacker gebruikt. Wellicht nog ff stoeien met de instellingen...

Jammer dat de nevels rondom de sterren niet te zien zijn. Toch een aardig begin :lol:

Iemand nog tips of suggesties???
    Hele mooie foto van de pleiaden!!!
    Heb je ook een darkframe gebruikt?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Mooie opname voor de eerste keer, ik denk toch dat je langer zult moeten belichten wil je de nevel gaan zien 30 sec is wel aan de korte kant.
      Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Zo niet verkeerd! Vind het een erg mooie foto, maar wel jammer van de nevels inderdaad. Alhoewel dit ook weer meer werkelijkheid is.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mooie foto! Zeker voor een eerste

Commentaar

Mooie eerste foto; in ieder geval een stuk beter dan mijn eerste foto !

Aangezien langer belichten geen optie is met de max. 30 seconden, is eigenlijk de enige optie, veel meer opnames stacken.

Heb op even op dpreview gekeken en gezien dat je eveneens alleen maar JPG's kan maken (er is geen uncompressed format ter beschikking).

Probeer de volgende keer eens M42 te fotograferen, dan zal je in ieder geval wat van de nevel kunnen vastleggen. Zelfs bij belichtingen van 30 seconden.

Succes !

Raimond.
            i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
              Mooie eerste foto; in ieder geval een stuk beter dan mijn eerste foto !

Aangezien langer belichten geen optie is met de max. 30 seconden, is eigenlijk de enige optie, veel meer opnames stacken.

Heb op even op dpreview gekeken en gezien dat je eveneens alleen maar JPG's kan maken (er is geen uncompressed format ter beschikking).

Probeer de volgende keer eens M42 te fotograferen, dan zal je in ieder geval wat van de nevel kunnen vastleggen. Zelfs bij belichtingen van 30 seconden.

Succes !

Raimond.

Er zou wel een firmware hack moeten zijn voor de Z2 waardoor je RAW kan schieten. Misschien kan ie ook wat aan de ISO en belichtingstijd veranderen.
              Misschien een ideetje Firefly?
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik heb een darkframe gebruikt. Ik zal ook eens op zoek gaan naar de firmware update. Bedankt voor de tips! Meer tips altijd welkom!
                8" Skywatcher Newton (Imaging)
                4" Skywatcher Achro (Guiding)
                EQ6 Syntrek
                Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                Philips SPC900 (Guiding)
                DSLR Focus; DSLR Shutter
                PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Erg mooie foto, complimenten!

Commentaar

Mooi!
                    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                    Auteur:Ik

Commentaar

gaaf!
                      Nieuwe Bresser Galaxia
                      F=900
                      D=114

leuk voor een beginneling...toch ? :D

Commentaar

mooie foto hoor !!!!
                        The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
                        met statief + volgmotoren.