Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M31 - 2e poging

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M31 - 2e poging

Aangezien de first light van de TMB een absoluut drama was (vond ik zelf tenminste), moest er natuurlijk een 2e poging komen om M31 vast te leggen en maandag 16-10 was het eindelijk zover......

Linkje naar first light:
    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3460

Second light:

Deze keer bleek alles bijzonder mee te zitten. (zeldzaam, maar af en toe gebeurd dat wel eens )

Focus was snel gevonden, ToUCamPro II ingezet als autoguider (Atik 1HS gaat ter reparatie naar Portugal). Autoguiding liep probleemloos, camera accu heeft het de gehele tijd vol gehouden, geen problemen met focus-shift kortom alles zat mee.

Data:

Camera: Canon 20D
    Scope: TMB 80/480 (Megrez tube)
    Filter: Baader Moon & Skyglow
    Montering: Losmandy G-11 (+ autoguiding)
    Exposures: 30 !!! x 4 minuten op ISO 800
    Software: DSLRFocus, ImagesPlus, PixInsight en Photoshop CS.

Processing: Camera focusen met DSLRFocus, Calibratie light frames in IP,
    Stretching & processing in Photoshop CS2, DBE processing in PixInsight.

Om even een indruk te geven van de tijd die besteed is aan bovenstaand resultaat: Van 19:30u tot +/- 23:30 bezig geweest met foto's nemen en apparatuur op en afbouwen en daarnaast een totale belichtingstijd van 2 uur. Processing: +/- 5 uur.

Groeten,

Raimond.

p.s. Stoor me nog steeds aan het nauwelijks aanwezige "flat-field"; op de eerstvolgende ATH in Hückelhoven komt er een Televue reducer !!
    i love astronomie

Wow!! Mooie foto hoor!!!

Commentaar

Wauw!! supermooie foto hoor!!

Maar hoe kun je eigenlijk coma hebben in een refractor?
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

GE-WEL-DIG!

TMB... dat is wel mooi spul
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Poehh wat mooi hey!
          Skywatcher 8'' Dobson

Commentaar

Prachtige foto Raimond! Tmb-optiek is toch echt top!

Commentaar

VETTE FOTO!!!! :lol:
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

wow.. Prachtig!!!
                I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Erg mooie foto.
                  Ik durf zelf al niet meer te beginnen met astrofotografie, kan alleen maar tegen vallen

Commentaar

Hallo,

Mooi foto hoor. Inderdaad jammer van die coma in de hoeken. Maar goed gevolgt. Ben benieuwd wat dit gaat brengen

gr Arend
                    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Arend for President!
                      114mm refl. en 70mm refr.
                      200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Prachtige plaat weer Raimond!

Origineel geplaatst door Patje
                        Arend for President!
                        Raimond bedoel je (niet dat Arend de minste is hoor!)
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

FANTASTISCHE FOTO! Congrats!

Commentaar

Bedankt voor alle complimenten, wordt er bijna verlegen van.....

Bij deze wil ik echter wel even iets rechtzetten.

Ik lees diverse vragen/opmerkingen over "coma".

Wat je in de foto ziet is geen coma, dat kan ook niet omdat coma een effect is dat uitsluitend bij Newtons voorkomt (en hybride vormen), en komt dus per definitie niet voor bij een refractor.

Een sterafbeelding met coma ziet er ook anders uit, dat is meer een "pluimpje" (vergelijk het maar met een badminton-shuttle voor de vorm. (beetje maffe vergelijking, weet ik))

Wat je ziet is field curvature en dat is een effect dat bij mijn weten alleen bij een refractor voorkomt. Bij field-curvature worden sterafbeeldingen langgerekt vanuit de hoeken naar het midden toe.

Het "focal-plane" van een refractor is namelijk niet geheel plat (door de breking van het licht), maar bol. Nou zijn de meeste refractors wel gecorrigeerd waardoor ze in het midden wel een "flat-field" geven, maar de sensor van een DSLR is relatief groot i.t.t. een ccd camera, dus heb je wel weer last van dit fenomeen.

Een focal reducer/corrector is de oplossing voor dit probleem. (hierdoor wordt de refractor fotografisch nog sneller > de TMB gaat met een Televue 0.8 FR van f6 naar f4,8 ).

Heb op dit moment even geen technische omschrijvingen en uitleg van bovenstaand verhaal bij de hand. (zit op m'n werk). Maar even googelen doet wonderen.

Groeten,

Raimond.

p.s. sorry voor alle Engelse termen, heb er zo snel even geen fatsoenlijke nederlandse vertaling van......
                            i love astronomie

Commentaar

Erg mooie foto inderdaad.. Zoals dubbelster zegt: Ik denk dat het alleen maar tegen gaat vallen als ik aan Astrofotografie ga beginnen.. Ik geniet wel van jullie foto's :lol:
                              "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Werken...
                              X