Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

1ste Astrofotobewerking van M42

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

1ste Astrofotobewerking van M42

Nou m'n 1ste probeersel van astrofotgrafie
    De M42
    Genomen op 21-09-06 04:05 met een Canon eos 350d zonder lens/oculair
    iso 400 en in kleur
    15 foto's waarvan 8 bruikbaar
    Sluitertijd 13s
    Gestackt met programma Deepskystacker en gecropt met photoshop
    Werkelijke gecropte tiff file is 29Mb groot ,deze gebatchte is 177kb
    En verder is hij nog niet bewerkt
    EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
    Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

mooie foto!!
    114mm refl. en 70mm refr.
    200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Goeie resultaat voor de eerste keer. Waarom zijn de sterren ultraviolet?
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Inderdaad een mooie foto!

@AtodaZ: Ultraviolet licht valt buiten het bereik van het oog, net als infrarood. Die sterren zenden het wel uit en het wordt vastgelegd op de foto. Maar je kan het niet onderscheiden van het andere sterlicht. Maar er zit inderdaad wel een paarse gloed rond de sterren.

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
          Goeie resultaat voor de eerste keer. Waarom zijn de sterren ultraviolet?
          Geen idee ik heb er niks aan veranderd
          Het kan zij dat er een shot overbelicht is geweest

Ik heb nu ook gelijk geleerd dat ik zeker een administratie bij
          moet houden

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
            Inderdaad een mooie foto!

@AtodaZ: Ultraviolet licht valt buiten het bereik van het oog, net als infrarood. Die sterren zenden het wel uit en het wordt vastgelegd op de foto. Maar je kan het niet onderscheiden van het andere sterlicht. Maar er zit inderdaad wel een paarse gloed rond de sterren.
            Met ultraviolet bedoelde ik gewoon de kleur :P Ik kon het ff niet anders noemen.
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Wat voor een optiek gebruik je Frank? Het kan zijn dat je refractor een kleurfout oplevert. Anders is het een bewerkingsfoutje.
              Zet de volgende keer je camera op 800 iso, en maak dan 10x30 seconden en eentje van 30 seconden met de dop op de lens. Gebruik dan je stackprogramma (Deepskytracker zegt me niks) en trek je donkere foto eraf.
              PS. Als je overstapt op registax heb je een hoop support/kennis hier.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

de paarse gloed komt door de kijker . (een refractor las ik in de optiek lijst) ... dit is CA Chromatische Aberratie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatische_aberratie

Commentaar

Bedankt luitjes voor de reacties

Nop: Ja met registax ben ik ook al bezig geweest , maar op de meeste foto's staan haast allemaal
                  volgfouten .
                  Deepskytracker selecteerd de foto's op kwaliteit en gooit de slechte uit de selectie.
                  En verder kan je met dit programma maar weinig doen.
                  Ik zal in de toekomst met de Canon instelling B/W met kleurfilter gaan proberen
                  (D'r zit een berg instelling keuzes op maar op zo'n nachtje heb je daar maar weinig tijd voor)

Nightsky: Ja nou je het zegt het staat me iets van bij , als het goed kan je dit met een filter
                  compenseren , maar welke dat moet ik ff nog uitzoeken.

Ja en nu is het wachten op de goeie momenten die nog gaan komen

Greetz Frank

Commentaar

Origineel geplaatst door Frank
                    Nightsky: Ja nou je het zegt het staat me iets van bij , als het goed kan je dit met een filter

Greetz Frank
                    Dat is de Fringe Killer van Baader

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky

Greetz Frank
                      Thx Nightsky

UV/IR blokker +/- 60 euries

Commentaar

Met een Fringe Killer kun je de kleurfout visueel wel geheel weg krijgen, maar fotografisch gaat dat beslist niet lukken. Het wordt wel minder, maar weg krijg je 'n em niet.

Aangezien we toch oud-hollands zomerweer hebben op het moment, heb ik maar even de vrijheid genomen om nog wat aan je foto te sleutelen. Op zich opmerkelijk wat je met subs van 13 seconden toch nog uit de foto krijgt.

Groeten,

Raimond.
                        i love astronomie

Commentaar

Laat je camera toch lekker op RAW staan, geen B/W of wat dan ook. Gewoon op handmatig (M) en formaat raw. (desnoods large/fine JPEG) 800 iso. En je hebt een mooi plaatje van M42 met weinig belichten:
                          Dit was 1 foto
                          van 30sec ook met een EOS300D. Kun je nagaan als je er 15 maakt.
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky

Greetz Frank
                            Thx Nightsky

UV/IR blokker +/- 60 euries
                            Ik zie net dat je een Meade 6" F8 refractor hebt.
                            Als ik jou was zou ik een 2" fringekiller kopen. ze zijn 2 tientjes duurder, maar het grote voordeel is dat je over kan stappen op 2" occulairen, maar je kan het ook nog gebruiken op je 1,25" occulairen en andersom niet.

Mooie foto btw
                            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

ralon73 : Je hebt hem aardig opgefrist Ralon
                              Ik zal ook nog wat gaan stoeien , ik heb de file nog in grove toestand ( Tiff 32bit/ch - rational )
                              In ongecropte toestand is het een file van bijna 100 Mb geworden en het zijn maar 8 gestackte foto's

Nop : Ja zo zag m'n 1ste er ook ongeveer uit alleen een exposure van 30 seconde maar overbelicht + een volgfout
                              Maar ik zal het zeker gaan proberen als de sterren weer gaan schijnen

Ossi : Met die overweging zat ik ook al
                              Maar ik wil er zeker van zijn of dit de beste oplossing is wat filters zijn geen pakkieboters

Maar ik heb weer lekker veel informatie om mee te stoeien , thx

Commentaar

Werken...
                              X