Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light TMB 80/480

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light TMB 80/480

Bij deze de first light van de TMB 80/480.

Heb er helaas een zootje van gemaakt.
    Het was namelijk weer eens zo'n ramp avond dat werkelijk alles tegen zat; om even wat te noemen:

- Balans van foto + guide scope was volkomen bagger
    - Atik 1HS heeft de geest gegeven, guiding heb ik met een standaard
    ToUCam Pro II moeten doen.
    - Focus was verzakt halverwege de belichtingen, moest weer helemaal
    opnieuw focusen.
    - Heb 10 van de 16 foto's in JPG geschoten omdat ik vergeten was de
    settings na het focussen met DSLRFocus weer aan te passen naar RAW

Dat laatste heb ik overigens vandaag pas ontdekt bij het downloaden van de foto's naar de PC om ze te bewerken.

(sarcasme aan) Maar behalve bovenstaande "minor problems" is de rest van de avond echt uitstekend verlopen..........(sarcasme uit)

Heb er met veel pruts en knutselwerk nog het volgende van kunnen maken (is dus een mix van 10x JPG en 6x RAW elk 5 minuten)

Wat mij ook opviel was de "field curvature", ben het "flat field" van de Orion ED80 gewend, maar het flat field van deze refractor is toch een heel stuk kleiner (is echter ook fotografisch een stuk sneller).

Volgende item op mijn verlanglijstje wordt dus een 0.8x focal reducer/field flattener........

Voordeel van zo'n avond is natuurlijk wel dat het daarna alleen maar beter kan gaan !

Groeten,

Raimond.
    i love astronomie

Helder?! In Landgraaf?!

Ontopic:
    Ik vind het toch een erg mooie foto hoor!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Raimond, wat een prachtplaat! Proficiat. Welke camera gebruikte je nu ook alweer? En welke software om te guiden? Is die foto van gister?
      Prachtig! Echt schitterend!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Thx.

Camera is de Canon 20D, guiding software is GuideDog v1.06 en ja, de foto is inderdaad gisteren geschoten.

Het was goed helder (ja, zelfs in Landgraaf), M31 was probleemloos zichtbaar (direct), en de dubbele cluster in Perseus was eveneens goed te zien.
        i love astronomie

Commentaar

Nog voor ik de tekst las deed mijn mond van die 'wauw, wauw, wauw' reflexjes omdat de foto direct opviel, je kent ze wel. Ben blij dat je zo'n doorzetter bent ondanks de tegenslagen.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

autoguiding instellingen

Hallo,

Ondanks alle tegenslagen toch een redelijk goede foto.
            Ik heb even een paar vraagjes.
            met welke montering werk jij ?
            en kun je mij wellicht vertelen welke instellingen je gebruikt in guidedog ?
            Bij mij slaat hij namelijk altijd op hol.

Beloofd veel goeds als dit de eerste is.

gr Arend
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Arend,

Als ik me niet vergis hadden we dit al eens per PM doorgesproken, maar bij deze de settings:

Montering is een Losmandy G-11

GuideDog settings:

Radius = 25
              RA Guide rate = 3.5
              DEC Guide rate = 3.5
              Min = 1.5555
              Max = 3.0
              DEC corrections = On

Aggressiveness = 50%
              Interval = 1 sec.

Mount guide setting (controle paneel) : .3X.

Groeten,

Raimond.
              i love astronomie

Commentaar

Hallo,

Oh ja dat is waar. Deze instellingen heb ik al eens geprobeert. Maar werkte toen niet. Had toen wel veel backlash. Ga het nog eens proberen.

Bedankt voor je reactie. Gr Arend
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                  Hallo,

Oh ja dat is waar. Deze instellingen heb ik al eens geprobeert. Maar werkte toen niet. Had toen wel veel backlash. Ga het nog eens proberen.

Bedankt voor je reactie. Gr Arend
                  Kan je de backlash niet trainen in je montering?

Ik heb geen ervaring met de losmandy's . met me celestron montering kon het wel.

Commentaar

Morge,

De backlash bij losmandy kun je afstellen door je wormwielen beter op de as te drukken en te fixerene. Maar backlash is een algemeen probleem bij losmany. Trainen gaan niet. Dat doe je alleen Met PEC.
                    Maar dat is voor de periodieke fout. En dat heb je niets aan als je gaat autoguiden.

gr ARend

Commentaar

Jammer dat ze dat er niet op hebben zitten.. Met me montering kon ik de ruimte doormiddel van stappen kleiner maken zo dat de slop helemaal weg was.

Kleine uitleg voor de mensen die niet weten wat Backlash is .. Als je montering van richting veranderd. hoort dat meteen te gaan zeker bij astrofotografie. alleen zit daar bij de meeste monteringen ruimte tussen. dit is lastig met autoguiding, de telescoop veranderd niet meteen van richting met een volgfout als gevolg.

Wel heel offtopic... Sorry Raimond

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                        Jammer dat ze dat er niet op hebben zitten.. Met me montering kon ik de ruimte doormiddel van stappen kleiner maken zo dat de slop helemaal weg was.

Kleine uitleg voor de mensen die niet weten wat Backlash is .. Als je montering van richting veranderd. hoort dat meteen te gaan zeker bij astrofotografie. alleen zit daar bij de meeste monteringen ruimte tussen. dit is lastig met autoguiding, de telescoop veranderd niet meteen van richting met een volgfout als gevolg.

Wel heel offtopic... Sorry Raimond
                        Sorry kwam net uit mijn bed. op de montering zit wel een soort traing ze noemen het TVC. Ik kan hier inderdaad de backlash mee verminderen.
                        Zo waar was ik met mijn gedachte toen ik het vorige berichtje schreef.

gr Arend

Commentaar

Mooie foto Raimond! Heerlijk zo'n groot beeldveld.

Commentaar

Erg mooi raimond, ik ben benieuwd naar een langer belichte opname!!

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Wauw!! Erg mooie foto!!
                              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                              X