Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bolhoop M3 - als uitganspunt voor basisbewerking

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bolhoop M3 - als uitganspunt voor basisbewerking

14 frames, 6 darks, 2 bias frames en in totaal 8 minuutjes & 50 seconden belicht op ISO800, gestacked in DSS, 10"Newton, EOS450D.

Groetjes!
    Robert
    Last bewerkt door RobertdB; 15-06-11, 17:03. Reden: nieuw plaatje ingevoerd
    Op de verrekijker staat dat hij 8 keer vergroot, maar toen ik hem voor de 9e keer gebruikte deed'ie het ook...

Hoi Robert, die ziet er wel mooi uit.
    Je kan die echter nog wel wat meer stretchen, er zit nog veel meer in!
    Canon EOS 550D

Commentaar

Ha Bob,
      zojuist een beetje gestretched.

Robert
      Last bewerkt door RobertdB; 15-06-11, 16:35.
      Op de verrekijker staat dat hij 8 keer vergroot, maar toen ik hem voor de 9e keer gebruikte deed'ie het ook...

Commentaar

Beter zo en mooie diepte!

Commentaar

Ik sluit me bij Daniel aan , goed wark zo
          C9,25 | Hyperstar 3 | AT80ED | Canon 550D

Commentaar

Mooi hoor, eergisteren ook geprobeerd M3 vast te leggen, maar vanwege de sluierbewolking zijn meer dan de helft van de opnames mislukt.

Groeten,
            Dave
            Skywatcher Explorer 200P 200/1000mm F/5 op Celestron ADM montering | DMK21AU04.AS en Atik 314E CCD camera | Astrotent@SpaceDave

Commentaar

Dank voor de prettige feedback!!

Robert

Commentaar

Mooi resultaat! Ik ben benieuwd naar je aanpak. Ik neem aan dat je een vorm van guiding hebt gebruikt? Wat voor een guiding cam en scope als ik vragen mag?

Commentaar

@jjongmans: dank
                  Ik gebruik een 10" Newton op een Celestron CGEM montering. De camera is een ongemodificeerde EOS450D en mijn guidecam is de Lodestar. Ik gebruik de Lodestar als off axis guider.

De opname bestaat uit een stack van meerdere opnamen varierend tussen de 30 en 45 seconden. Ik had die avond niet zo'n goede poolafstelling Daarbij heb ik ontdekt dat ik absoluut een filter moet hebben tegen de lichtvervuiling, waarmee ik ook langer kan belichten. Als ik nu opnamen maak die ik langer dan 60 seconden belicht krijgt de opname een oranje gloed door de lichtvervuiling.

Robert

Commentaar

Hoi,

ziet er goed uit. Een CLS clip in filter is een goede, en betaalbare verbetering.

1. Los van of je het filter gebruikt: toch langer belichten. De verhouding gloed/sterren blijft gelijk, de ruis wordt minder. Ik zie nu bijvoorbeeld aan het histogram van jouw afbeelding dat de kleur blauw te kort belicht is

2. Vervolgens met nebulosity of handmatig in photoshop de histogrammen van rgb over elkaar heen laten vallen, dan is de oranje of groene gloed weg

ik wil e.e.a wel illustreren aan de hand van een bewerkingsvoorbeeld - waarin je ziet dat je de gloed makkelijk kan wegwerken in photoshop. Geef maar aan of je daar prijs op stelt. Meer belichten en gloed wegpoetsen, dan zie je veel meer sterren in de - op zich lekker scherpe opname!!!
                    Last bewerkt door dieseltijger; 19-06-11, 06:25.
                    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Hi Erik,
                      ga je gang met mijn opname
                      Als je wil, kan ik je ook de TIF sturen die ik uit DSS heb gekregen.

Laat maar weten (pm).

Robert

Commentaar

Hoi,

Dank je. Als je in photoshop de afbeelding opent, en je zorgt ervoor dat het histogram venster open staat, dan zie je:
                        1. dat rood domineert (logisch: de opname heeft de welbekende oranje wegverlichting gloed)

2. Dat blauw links is afgekapt. In gewoon nederlands: je had langer kunnen belichten, want er zijn heel veel blauwe pixels die nog geen signaal hebben afgegeven.

Als je een CLS filter gebruikt zou hebben zou het rode deel van de straatverlichting voornamelijk zijn teruggedrongen, en zou je een groenige afbeelding overhouden.

Wat nu te doen: er zijn vele wegen naar Rome, en ongeveer 90% van alle astrofotografietijgers zal wel een betere methode hebben. Ik geef maar een voorbeeld:

1. Zorg ervoor met photoshop in de menu optie: afbeelding=> bewerken => curven dat de kleurkanalen qua historgram enigszins gelijk lopen. In het curves dialoog venster zie je linksboven het weergavekanaal: rgb, door dit aan te klikken kan je rood, groen of blauw selecteren

2. Kies het groene kanaal, en klik op de curvelijn op de aangegeven positie, en ga de intensiteit verhogen van het groene kanaal door met de muis de curve omhoog te trekken, totdat het groene histogram het rode histogram overlapt

(Zie volgende post, bijlagen zitten aan de max)
                        Voeg bestanden toe

Commentaar

...hier zie je dus de opgetrokken curve

dit doe je dan ook voor blauw.

tenslotte kan je de achtergrond wat zwarter maken door de curvelijn iets naar rechts te trekken, dit geeft aan welke lichtintensiteit als "zwart" moet worden weergegeven. Gebruik dit met mate: de achtergrond is nooit zwart, die moet een intensiteit van ongeveer 10..15 houden, anders ziet het er onnatuurlijk en hard uit.

Je ziet dus waarom je meer moet belichten: (het blauw), en het CLS filter zal je flink helpen!

De bewerking van mij is te blauw, zoals je ziet, ik ben ook even te ruig bezig geweest. Maar je ziet nu wat er allemaal mogelijk is. Veel succes!!!!
                          Voeg bestanden toe
                          Last bewerkt door dieseltijger; 19-06-11, 10:02.

Commentaar

Zo, meteen een cursus beeldbewerken erbij yesyes:
                            Dank voor de uitleg, Erik. Ik zal kijken hoe deze functies binnen Paintshop Pro werken (zullen enigszins vergelijkbaar zijn denk ik).

Groet!
                            Robert

Commentaar

Het clip in CLS filter staat al op de verlanglijst. Als ik na de vakantie nog wat over heb is dat het eerste dat ik ga kopen en tevens een ander handig hulpmiddel:

http://www.scsastro.co.uk/catalogue/...ng-adapter.htm

Robert

Commentaar

Werken...
                              X