Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ringnevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ringnevel

Hallo Beste astromensen,

Gisteren heb ik weer een fotootje gemaakt. Het is de ringnevel.
    Hij is gemakt met mijn C9,25 en de atik 16HR

kijk maar als je wil.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Gave foto Arend !

Ben benieuwd naar de details:

Wat waren de belichtingstijden ?

Neem aan dat je RGB filters gebruikt hebt ?
    Is deze foto een RGB composiet of een LRGB ?

Gr.

Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
      Gave foto Arend !

Ben benieuwd naar de details:

Wat waren de belichtingstijden ?

Neem aan dat je RGB filters gebruikt hebt ?
      Is deze foto een RGB composiet of een LRGB ?

Gr.

Raimond.
      hallo

Dank je
      Het is een LRGB opname waarbij de luminans een Halpha opname is.
      De belichtingstijd per frame was gemiddeld 13 seconden.
      Per kanaal zo ongeveer 35 frames gebruikt. (moet ze nog even tellen)

gr Arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

13 seconde en nog de centrale ster meegepakt.....klasse! :lol:

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
          13 seconde en nog de centrale ster meegepakt.....klasse! :lol:
          Yep en ook nog het sterretje ernaast. Die is nog moeilijker.
          Nu de rest nog. Daar heb je dan langere belichtingstijd voor nodig en een goede seeing.

gr Arend

Commentaar

Dat is flink wat detail voor maar 13 seconden per frame !

Neem overigens aan dat je GM-8 geen problemen heeft met langere belichtingstijden met een C9.25 ?? - Of had je een andere reden om maar zo kort te belichten ??

Wanneer ik foto's neem met de DSLR ga ik toch meestal voor minimaal een uur aan totale belichtingstijd. (Afhankelijk van weercondities meestal in sub-frames van elk 5 minuten).

/Raimond.
            i love astronomie

Commentaar

Ha, krijg ik hem toch nog te zien! Probeerde hem net door de 127mm refractor te bekijken. Heb hem dan wel gezien, maar geen ringvorm. Daar zal de kijker net een paar cm te klein voor zijn.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
                Dat is flink wat detail voor maar 13 seconden per frame !

Neem overigens aan dat je GM-8 geen problemen heeft met langere belichtingstijden met een C9.25 ?? - Of had je een andere reden om maar zo kort te belichten ??

Wanneer ik foto's neem met de DSLR ga ik toch meestal voor minimaal een uur aan totale belichtingstijd. (Afhankelijk van weercondities meestal in sub-frames van elk 5 minuten).

/Raimond.
                Hoi,
                Ik heb mijn Poolzoeker niet helmaal goed uitgelijnd. Daarnaast kan je met een brandpunt van 2350 mm op een GM8 echt niet lang belichten hoor. (ik kan niet autoguiden met de C9)
                Als alles goed staat uitgelijnd is 30 seconden echt het matje.

gr Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                  Ha, krijg ik hem toch nog te zien! Probeerde hem net door de 127mm refractor te bekijken. Heb hem dan wel gezien, maar geen ringvorm. Daar zal de kijker net een paar cm te klein voor zijn.
                  Daar is die telescoop niet te klein voor Steem, ik heb m zelf ook verscheidene keren in beeld gehad. Probleem is wel dat je m niet zo groot in beeld kan krijgen vanwege de korte focale lengte.
                  Ik zie wel een ringetje by the way.

Mooie foto trouwens Arend!!!
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Vind je het gek met oculairen van 25mm of 40mm? De Ringnevel is een klein object, je zal wat meer moeten vergroten.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mja, das ook nog eens waar. Maar moet het wel lukken dan met een 127mm? Las ergens dat je er een 150mm voor nodig hebt.
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mja, das ook nog eens waar. Maar moet het wel lukken dan met een 127mm? Las ergens dat je er een 150mm voor nodig hebt.
                        Als je ff een berichtje voor die van roel leest, dan staat daar dat ik de ringnevel zie met dezelfde refractor die jij in bruikleen hebt!!
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Helemaal overheen gelezen, sorry. Wat voor een oculair gebruik je daarvoor?
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Goeie vraag eigenlijk welke occulair ik heb gebruikt.
                            Om te zoeken een 2" 30mm, maar om m echt een beetje te kunnen zien geloof ik een 9mm celestron plossl en een TS 6mm WA occualair.

Maar ik weet echt niet meer waar die beter in was.

Commentaar

Werken...
                            X