Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M71 "eerste versie"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M71 "eerste versie"

Deze avond nog wat onozel gedaan met de kijker .
    Deze opname is gemaakt met de 350D en orion 80 ED .
    Het is een stack van 10x30 sec op asa 800 (30 seconden maar omwille van de niet zo goede adstelling , lang verhaal... ) gestacked in registax en gecropped en bewerkt in PS .

Mooie foto Sky!

Commentaar

Met volle maan? Hoe kan da?
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

thanks Sky
        Nop , visueel was deze amper zichtbaar , maar zoals je ziet is met de camera meer mogelijk .
        Ik heb deze nog eens geprocessed , deze keer een 19x30 seconden gestacked in registax , daarna verder bewerken in PS (levels en contrast) en in registax verscherpt .

Commentaar

mooi!!
          Meade LXD75 8" Schmidt Newton
          The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Vind de eerste toch mooier.

Commentaar

Beste Skywatcher,

gebruik je geen maxim DL of zo ?

gr Arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Nee Arend , mijn setup is cheap and dirty .
                Dus de vixen GP en een kijkertje en niks meer .
                Oh jawel nog een camera tuurlijk .
                Ik heb hier wel DSLR focus maar die moet nog eens terug geinstalleerd worden .

Commentaar

M71 is een beetje de underdog van de bolhopen.
                  Leuk dat je hem toch hebt gefotografeerd.
                  M71 Wordt eigenlijk nooit gefotografeerd omdat ie niet bepaald fotogeniek is.

Toch is het een interessant object. Lange tijd wist men niet of het nu een open cluster of bolhoop was. De sterverdeling is erg losjes en vooral de locatie gaf reden tot twijfel: niet in de halo buiten onze melkweg, maar in het galactische vlak. Men heeft altijd moeite gehad met afstandbepaling omdat men geen variabele sterren heeft gevonden in M71.
                  Pas in de jaren 80 introduceerde men voor dit soort sterrenhopen een nieuwe klasse van bolhopen.

M71 is heel eenvoudig te vinden: hij staat precies tussen twee heldere sterren in het kleine sterrenbeeld Pijl.
                  Ik heb altijd een zwak gehad voor dit rare object. Is al zichtbaar in een kleine telescoop als een zwak neveltje. In grote kijkers worden wat losse sterretjes zichtbaar, maar de meeste sterren zijn nog steeds te zwak en zijn slechts zichtbaar als vlokkerige achtergrondwaas.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                  X