Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Opname Cygnus en omstreken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Opname Cygnus en omstreken

Met Pentax-A SMC analoge spiegelreflexcamera in Luxemburg op 14 juli 45 minuten laten belichten richting Cygnus. Hij mag uiteraard bewerkt worden.

Wat is die streep die er dwars bijna horizontaal doorheen loopt? Vallende ster?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
      Wat is die streep die er dwars bijna horizontaal doorheen loopt? Vallende ster?
      Ik denk het niet, vanuit Luxemburg stad vliegen er over dat plaatsje geregeld vliegtuigen. Overigens wel erg veel meteoren gezien daar, ongelofelijk.

Commentaar

Lijkt me meer een satelliet ipv een vliegtuig. Er zijn immers geen knipperende lichtjes te zien.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
          Lijkt me meer een satelliet ipv een vliegtuig. Er zijn immers geen knipperende lichtjes te zien.
          Op een foto van 45 minuten, lijkt het mij sterk dat dit een satelliet is.
          Denk dat het een vliegtuig is.

Mooi foto Freek!!
          Maar hoe kun je last hebben van vignettering??
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
            Dat de hoeken donker zijn? Ik zou het niet weten.

Commentaar

Waarom zou dat nu geen satelliet zijn. Hij hoeft toch maar 1 keer te passeren om erop te staan? Een vliegtuig heeft trouwens knipperlichtjes 8)
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                Origineel geplaatst door Jefke
                Op een foto van 45 minuten, lijkt het mij sterk dat dit een satelliet is.
                Denk dat het een vliegtuig is.

Ik denk ook dat het een vliegtuig is. En dat heeft natuurlijk niets te maken met een opname tijd van 45 minuten.
                gr Arend

Mooi foto Freek!!
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik bedoelde daarmee te zeggen dat het mij als een te duidelijke streep overkomt. Daarom denk ik niet dat het een satteliet is.
                  Je ziet hoe duidelijk die sterren zijn en die zijn 45 minuten belicht.
                  Als daar een satteliet door heen gaat die maar een heeeeel klein momentje op iedere plek staat, lijkt het mij dat ie daar te duidelijk voor is (tenzij het de ISS is )
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Jammergenoeg heeft Heavens-above geen archief.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                      Jammergenoeg heeft Heavens-above geen archief.
                      Starry Night pro echter wel. Ik heb eens ruwweg gekeken. Lokatie Luxemburg ingesteld, datum en tijd gekozen en de tijd eens 90X sneller laten lopen. Iets na 0h, passeert Meteor 1-1, ongeveer dezelfde baan als op jouw foto magnitude -0,5. Geef anders eens je locatie en de tijd dan kan ik beter kijken.

Commentaar

Luxemburg, Beaufort, tussen 23.30 en 01:15 uur.

Commentaar

Cosmos 1544 met m 0,1 lijkt me het best passend, alhoewel het vrij moeilijk is om het onderste deel van cygnus te herkennen.

Commentaar

Werken...
                          X