Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nieuwe "oude" opnames on-line

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nieuwe "oude" opnames on-line

Hallo allemaal,

Sinds kort lid van dit forum, maar al enige tijd actief met sterrenkunde, zowel buiten als op Internet. De hobby is bij mij in '97 aangewakkerd door de verschijning van Hale-Bopp. Was toen 16 jaar en financiŽerde van mijn krantenwijk een toen nog 1000 gulden kostende 114-mm f/8 Newtonkijker. Sindsdien van kwaad tot erger en behoorlijk aan het astrofotograferen van deep-sky opnames geraakt.

Sinds enige tijd beschik ik over een Epson Perfection 4990 film-/flatbed scanner, waarmee ik de diverse dia's die ik de afgelopen jaren heb gemaakt uitstekend in eigen beheer kan digitaliseren. Dat liet ik in het verleden altijd doen door de fotozaak, maar dat liet vaak te wensen over.

Vandaag een drietal opnames herbewerkt en gepubliceerd op m'n site. Als eerste de ster Antares (de ster die qua kleur en helderheid zo op Mars lijkt, dat ze hem anti-Mars genoemd hebben). Een 90 minuten lange sterspooropname:
    http://www.amateur-sterrenkunde.nl/m645_antares.html

Dan een wide-field blik op het hart van de Melkweg. Diverse bekende M-objecten zijn te zien. Deze opname is gemaakt in Puimichel, Zuid-Frankrijk. Vroeger het Mekka voor Europese amateur-astronomen en wel bekend bij oud-JWG-ers. Nog altijd biedt Puimichel zeer donkere, heldere hemels (magnitude 6,5 tijdens topnachten). De stofbanden en structuren zijn visueel ook goed te zien in dit gedeelte van de Melkweg en met een verrekijker verdwaal je werkelijk tussen de nevels en sterrenhopen:
    http://www.amateur-sterrenkunde.nl/m645_scutum.html

Tot slot een fraai stukje Melkweg dat ook goed te zien is vanuit Nederland. De Zwaan als onderdeel van de zomerdriehoek. Wie goed kijkt, ziet diverse bekende deep-sky objecten, zoals M27, de Sluiernevel en het kleerhangertje. In het oog springen de Noord-Amerikanevel en het gebied rond de ster Sadr, oftewel Gamma Cygni:
    http://www.amateur-sterrenkunde.nl/m645_cygnus.html

Alle opnames gemaakt te Puimichel in 2002.

Ga je dit jaar op vakantie naar het zuiden, neem dan je oude spiegelreflexcamera mee en maak dergelijke piggyback opnames door op Kodak Ektachrome (of Elite Chrome) 200 diafilm te belichten. Sterspooropnames vragen alleen om een stabiel statief. Voor piggyback opnames met een 50 mm lens hoef je de montering alleen goed op de pool af te stellen. Een goede volgmotor is nauwkeurig genoeg om zonder volgcorrecties tijdopnames te maken van enkele tientallen minuten.

Alvast bedankt voor het kijken,

Maurice
    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Prachtig Maurice!!!! en lekker makkelijk.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Wat een geniale opnamen! Erg mooi.

Maurice, het zou heel misschien kunnen dat ik je een keer een presentatie heb zien geven op de sterrenwacht in Rijswijk in het afgelopen najaar. Die presentatie ging ook over een waarneemsessie bij Puimichel namelijk, en de persoon die de presentatie deed lijkt met terugwerkende kracht wel op jou geloof ik.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
        Wat een geniale opnamen! Erg mooi.

Maurice, het zou heel misschien kunnen dat ik je een keer een presentatie heb zien geven op de sterrenwacht in Rijswijk in het afgelopen najaar. Die presentatie ging ook over een waarneemsessie bij Puimichel namelijk, en de persoon die de presentatie deed lijkt met terugwerkende kracht wel op jou geloof ik.
        Waarschijnlijk ben ik dat geweest ja. Ik kom veel op sterrenwacht Rijswijk als medewerker van de werkgroep publieksvoorlichting. Veel "sterrenwachters" gaan geregeld met elkaar waarnemen in de polder bij Schipluiden (Kwakelweg) of aan de Wassenaarse Slag in de duinen van Wassenaar.

Groeten,

Maurice
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Dag Maurice,

Geweldige foto's !
          Je komt tegenwoordig niet veel analoge foto's meer tegen in het tijdperk van de CCD's.

Ik heb overigens gezien dat je gebruik maakt van een Borg 101ED. Ik ben op dit moment zelf de aanschaf van de Borg 101ED aan het overwegen. Hoe zijn jouw ervaringen met deze telescoop ??

Aangezien ik momenteel zelf fotografeer met een DSLR ben ik met name geinteresseerd in de kleurcorrectie / "false color" van deze Borg. Ik ga hem overigens voornamelijk op f6.4 gebruiken, een super reducer op F4 komt misschien op een later tijdstip nog wel een keer.

Alvast bedankt voor je reactie.

Mvg,

Raimond
          i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
            Dag Maurice,

Geweldige foto's !
            Je komt tegenwoordig niet veel analoge foto's meer tegen in het tijdperk van de CCD's.

Ik heb overigens gezien dat je gebruik maakt van een Borg 101ED. Ik ben op dit moment zelf de aanschaf van de Borg 101ED aan het overwegen. Hoe zijn jouw ervaringen met deze telescoop ??

Aangezien ik momenteel zelf fotografeer met een DSLR ben ik met name geinteresseerd in de kleurcorrectie / "false color" van deze Borg. Ik ga hem overigens voornamelijk op f6.4 gebruiken, een super reducer op F4 komt misschien op een later tijdstip nog wel een keer.

Alvast bedankt voor je reactie.

Mvg,

Raimond

Hallo Raimond,

Bedankt voor je complimenten! Ik fotografeer (nog) op film, omdat de beeldformaten waarop ik fotografeer niet beschikbaar zijn als gemodificeerde DSLR. Ik verwacht dat een club als Hutech of Bašder-Planetarium over een paar jaar in staat moet zijn om een gemodificeerde digitale Pentax 67 aan te bieden tegen een schappelijke prijs. Ik vind digitale camera-apparatuur relatief duur in verhouding tot het afbeeldingsformaat.

Een CCD-camera vind ik niet praktisch in de zin dat het geen stand alone unit is. Je bent verplicht een laptop mee te nemen in het veld als je niet over de luxe van een sterrenwacht beschikt. Dat betekent dat je extra voedingen mee moet slepen en je zit het grootste deel van de nacht op een scherm te kijken i.p.v. naar de sterrenhemel. Ik ga pas weer naar het scherm kijken op het moment dat ik mijn dia's digitaliseer.

Als je voor de BORG 101ED kiest in combinatie met een DSLR, zou ik kiezen voor het exemplaar uit de 80 mm tubus serie. Het 115 mm tubus exemplaar dat ik gebruik is specifiek ontworpen voor middenformaat fotografie. Ik gebruik de BORG refractor alleen voor astrofotografie en niet om door te observeren. Het is een lichtsterke refractor met een ED doublet objectief, dus er is een behoorlijk secundair spectrum (kleurfout) zichtbaar rond heldere objecten. Bovendien is het focusbereik te kort om met een 2-inch zenitspiegel oculairs te focusseren. Als ik mijn films bestudeer, lijkt de kleurfout mee te vallen.

In de 600 tot 700 mm range zijn natuurlijk ook diverse spiegeltelescopen te vinden die geschikt zijn voor een DSLR. Door de relatief kleine chip vormen vignettering en coma niet zo'n probleem. Een spiegeltelescoop is goedkoper en kleurfoutvrij!

Met vriendelijke groet,

Maurice

Commentaar

Mooie foto's Maurice. Misschien is het wel een leuk idee om een apart topic te maken met ingescande analoge foto's. Ik heb zelf ook nog wat opnames van de Melkweg en m31 gemaakt met mijn oude spiegelreflex.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Maurice,

Bedankt voor je reactie.

Zou je misschien een voorbeeld willen posten van de C.A van de Borg ?
                Zo kan ik me een beetje een beeld vormen van de aanwezige C.A.

Alvast bedankt.

Mvg,

Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

Wow mooi hoor!

Goed om te zien dan "amateurs" net zulke mooie foto;s maken als de multi miljoenen dollar kostende apparaten..
                  De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
                    Maurice,

Bedankt voor je reactie.

Zou je misschien een voorbeeld willen posten van de C.A van de Borg ?
                    Zo kan ik me een beetje een beeld vormen van de aanwezige C.A.

Alvast bedankt.

Mvg,

Raimond.
                    Op foto's is de kleurfout naar mijn idee nauwelijks aanwezig of in elk geval niet storend. Zie deze opname bijvoorbeeld:
                    http://www.amateur-sterrenkunde.nl/borg_6-4_IC1318.html
                    De kleurfout is vooral visueel zichtbaar. Maar misschien valt de kleurfout mij op, omdat ik het kleurfoutvrije beeld van mijn 15 cm Maksutov-Cassegrain gewend ben.
                    Er is een Borg-users Yahoo!Group waar je wellicht wat meer resultaten kunt bekijken als referentie.
                    http://groups.yahoo.com/group/BorgTelescopes

Met vriendelijke groet,

Maurice

Commentaar

Werken...
                    X