Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC 6888

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC 6888

Beste Mensen,

Hierbij weer een foto van mijn kant.
    het is NGC 6888. Het is een LRGB opname waarbij ik voor de luminans een H alpha heb gebruikt.

See for your self :

gr, Arend van der Salm
    http://www.inhetdonker.nl

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Briljante foto! Dat is toch de 'crescent nebula'/'Van Gogh's ear nebula'?

Is dat een supernovarestant of een 'gewone' emissie/reflectienevel?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

NGC 6888

Hallo,

bedankt. Het is inderdaad een emissie nevel. Het lijkt meer op een supernova restant maar dat is het niet.

Hij wordt inderdaad ook wel de crescent nebula genoemd.

gr Arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Heel erg mooi Arend! Ook ontzettend leuk dat je je fotomateriaal zo trouw post.
        Hartje zwaan toch?
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Heel erg mooi Arend! Ook ontzettend leuk dat je je fotomateriaal zo trouw post.
          Hartje zwaan toch?
          Yep.

Ik kan je niet overhalen om morgen naar stellendam te komen ? Te teller staat al op 5.

gr, Arend

Commentaar

Haha! Ik heb een andere astrodate. Maar de volgende keer kom ik naar Stellendam!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mooie opname !! alleen zou de rode kleur mag wel wat lager mogen, die is nu te veel.

Commentaar

Hoi,

Ja je hebt eigenlijk wel gelijk.

Zo beter ??

gr Arend

Commentaar

Re: NGC 6888

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                  Het is een LRGB opname waarbij ik voor de luminans een H alpha heb gebruikt.
                  Hier snap ik nu geen bal van waarover je het hebt. Ben ik de enige? Resultaat is wel verbluffend. Kan je me wat meer info geven?
                  [url=http://carshownet.com]video[/url]

Commentaar

uitleg

Hoi,

Okee, ik zal het proberen in het kort uit te leggen.
                    Simpel gezegt kun je kleuren foto's maken door rood, groen en blauwe foto's te combineren. (we zeggen rood,groen en blauwe kanalen)

LRGB staat voor Luminans, Rood, groen en blauw.
                    Wanneer ik foto's maak, maak ik geen directe kleurenfoto.Ik maak eerst 3 foto's in een specifieke kleur. (Dus rood ,groen en,blauw.) Om dit te bewerkstelligen maak ik gebruik van een zwartwit camera(monochroom camera) met kleurenfilters. (rood, groen en blauw filter) Een luminans is eigenlijk een foto in alle golflengten.

Je kan ook een luminans maken in een hele specifieke golflengte.
                    Veel (rode)nevels stralen bijv. in en specifieke golflengte hun licht uit. Een daarvan is het zogenaamde H-alpha. (waterstof nevels).

Om dus te fotograveren in H-alpha heb je een speciaal filter nodig.
                    Dit filter heeft namelijk een specifieke doorlaat van 13 nm of 6 nm.
                    Gebruik je dit filter dan krijg je mooie resultaten van nevels die in waterstof uitstralen. (zo'n filter noemen we ook wel een smalbandig Filter)

Goed. Als ik alle foto's heb gemaakt, kan ik de rode, groene en blauwe kanalen in bijv. photoshop "mergen "tot een kleurenfoto.

Als de kleurbalans dan goed is, plak ik de luminans als een doorzichte laag er over heen. (de luminans heeft namelijk meestal de meeste contrasten en details.)

Nu hoor ik je denken. Wat een gedoe, Waarom neemt hij niet gewoon een kleuren camera?
                    Simpele gezegd krijg je met aparte kleurkanalen een hogere resolutie.
                    Daarnaast kun je je kleuren beter beheersen.. Een met een kleurencamera moet je ongeveer 3 keer langer belichten als met een zwartwit camera !!

Dat heeft dus veel voordelen.

Nou, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

gr Arend

Commentaar

mooie foto hoor! Wow, keep on the good work, en laat ons ervan meegenieten, want dat doe ik op dit moment!
                      Volgend jaar kun je mee doen in de strijd met de hubble competitie
                      De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

Hallo Arend,

Zijn photoshop en registax de meest gangbare bewerkings progamma's? Omdat deze progamma's nogal eens ter sprake komen als het over fotografie gaat.
                        [url=http://carshownet.com]video[/url]

Commentaar

Nee hoor,

Andere programma's zijn o.a:

Iris,
                          Maxim DL
                          Astroart
                          K3CCD tools
                          Paintshop pro

gr Arend

Commentaar

Ey Arend, ik heb je foto (je kleine foto die je hier heb gepost) even bewerkt, ik vond de sterren nog steeds te rood. Door meer blauw en groen toe te voegen + een klein beetje contrast kreeg ik naar mijn smaak een wat natuurlijker plaatje qua sterren. Dit is em

Ik hoop dat je het wat vind.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                              Ey Arend, ik heb je foto (je kleine foto die je hier heb gepost) even bewerkt, ik vond de sterren nog steeds te rood. Door meer blauw en groen toe te voegen + een klein beetje contrast kreeg ik naar mijn smaak een wat natuurlijker plaatje qua sterren. Dit is em

Ik hoop dat je het wat vind.
                              Ja, ook mooi gedaan. alleen genereer je wat meer ruis.

gr Arend

Commentaar

Werken...
                              X