Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M82

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M82

Niet geweldig, wel leuk om te zien
    30 seconden op 1600 iso achter een 35cm kijker. Geen darks/flats, gewoon geknipt

30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Wat leuk dat de kleur van het stelsel zo mooi te zien is op deze foto! Wat ik me trouwens afvraag: is M82 nu echt sigaarvormig/onregelmatig, zoals vaak wordt gezegd, of kijken we gewoon van opzij tegen een schijfvormig (spiraal-)stelsel aan dat toevallig rijk is aan los stof en gas?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Dat is nu altijd het probleem. Want de orientatie van een stelsel is niet altijd vast te stellen, dus hoe bepaal je wat de 'werkelijke' vorm is! Het Hubble-schema is trouwens gebaseerd op hoe we het stelsel waarnemen en niet op de werkelijke vorm.

Wat betreft M82: men vermoedt dat het een spiraalstelsel is van opzij gezien, maar wel een klein en verstoord spiraalstelsel - type Sm (magelhaan type spiraal - zoals de Grote Magelhaanse Wolk, ook een verstoorde dwergspiraal van opzij gezien).
      This person attempts not to panic, with the aid of several towels.

Commentaar

Ik zou trouwens zeggen dat Dopplermetingen aan het licht afkomstig uit verschillende gedeelten van het stelsel uitsluitsel zou moeten kunnen geven over de structuur van het stelsel: de linkerkant van M82 zou bijvoorbeeld minder roodverscuiving kunnen vertonen dan de rechterkant, of vice versa. Handig om te bepalen of het draait, en dus of het een schijfvormig stelsel is...
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
        X