Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Andromedanevel op eerste heldere nacht van mijn vakantie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Andromedanevel op eerste heldere nacht van mijn vakantie

Mijn vakantie begint en verdraaid... een heldere nacht! Helaas was ik nog niet naar een donkerder oord vertrokken: dus vanuit mijn achtertuin in Leidsche Rijn.

Gegevens:
    M31 (Andromedanevel) en vrienden
    nacht van 30 juli op 31 juli 2020, tussen 00:46 uur en 02:24 uur
    Leidsche Rijn (Utrecht West), Bortle 6/7

Canon EOS 700D (ongemodificeerd)
    Sigma DG APO 70-300 mm, @ 135 mm op f/5
    ISO 800, 30s subs, darks, bias frames
    Totaal ongeveer 1u15min
    Skywatcher Avant montering met volgmotortje

Gestacked in DSS, nabewerkt in Gimp

Ik hoop M31 opnieuw te kunnen doen, maar dan vanaf een van de 3 vakantie-locaties de komende weken (eerst in NH vrij donker, dan de Veluwe en dan nog in Friesland).
    Tips en opmerkingen welkom!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M31 135mm iso800 30s 1u15m (31072020).jpg views: 250 grootte: 1,19 MB id: 1459447
    Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Orion ED80 Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Volgens mij zit er meer in die opname, toch als je 1uur en 15 min hebt belicht.
    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Origineel geplaatst door Huubke Bekijk bericht
      Volgens mij zit er meer in die opname, toch als je 1uur en 15 min hebt belicht.
      Ik zal er nog eens aan trekken. Maar de achtergrond wordt dan wel wat hard...
      Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Orion ED80 Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Huubke Hieronder een nieuwe versie.

- Ik heb de foto 180 graden gedraaid. Ik vind dan de stofwervels beter tot hun recht komen; de draaiing klopt dan beter.
        - Ik heb met curves per kleur aan M31 zelf gewerkt (stof meer rood, buitenkant meer blauw en contrast met S-curves wat verhogen)
        - Ik heb nog wat aan de algehele curves getrokken
        - Ik heb met curves daarna voor de achtergrond per kleur de ruis proberen te onderdrukken.

Ik denk dat ik met je eens ben dat het zo leuker is om naar te kijken. Een keer op clicken - verder inzoomen verboden :-)

P.S. de originele tif en jpg zijn nog veel beter dan wat hier verschijnt, overigens...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M31 135mm iso800 30s 1u15m (31072020)_2.jpg views: 0 grootte: 8,02 MB id: 1459552

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht

Ik zal er nog eens aan trekken. Maar de achtergrond wordt dan wel wat hard...
          Werken met maskers, dus achtergrond bedekken. Ik heb de vrijheid genomen die even snel te bewerken.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_110732.jpg views: 106 grootte: 965,1 KB id: 1459554

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
            Huubke Hieronder een nieuwe versie.

- Ik heb de foto 180 graden gedraaid. Ik vind dan de stofwervels beter tot hun recht komen; de draaiing klopt dan beter.
            - Ik heb met curves per kleur aan M31 zelf gewerkt (stof meer rood, buitenkant meer blauw en contrast met S-curves wat verhogen)
            - Ik heb nog wat aan de algehele curves getrokken
            - Ik heb met curves daarna voor de achtergrond per kleur de ruis proberen te onderdrukken.

Ik denk dat ik met je eens ben dat het zo leuker is om naar te kijken. Een keer op clicken - verder inzoomen verboden :-)

P.S. de originele tif en jpg zijn nog veel beter dan wat hier verschijnt, overigens...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M31 135mm iso800 30s 1u15m (31072020)_2.jpg views: 0 grootte: 8,02 MB id: 1459552
            Zeer goed. We hebben blijkbaar gelijk een bericht gepost

Commentaar

Werken...
            X