Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M27 Halternevel / Dumbbell Nebula (4000px)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M27 Halternevel / Dumbbell Nebula (4000px)

Zo, eindelijk eens een nacht met redelijke luchten
    Dus mijn 1ste Dumbbell maar eens geprobeerd met ook eerste keer gebruik van Optolong L-Pro filter.
    Plus gebruik gemaakt van korte belichtingstijd: 157 x 24,2 seconden en ging prima. Zelfs even met die settings de Olifantenslurf Nevel geprobeerd en met 10 captures was er al het e.e.a. zichtbaar. Maar uiteraard te weinig om mee te werken, ging even om te kijken

Maar al met al heel tevreden met dit resultaat, laat me niet tegenhouden door Bortle 8
    Ook geen crop nu, het is gewoon de full 4000px

Meade LX65 8" f/10 ACF OTA
    Ioptron CEM25EC mount (no guiding)
    Optolong L-Pro filter
    Zwo ASI294MC Pro camera

Captured met SharpCap @ -10 graden Celcius / Offset 4 / White balance 50/50
    157 x 24.2 sec / Gain 121

Stacked in DeepSkyStacker met darks + flats + dark flats

Bewerkt in PS: Levels, Curves, Shadows/Highlights, kleur versterking. Astronomy Tools actions: Contrast enhancement, noise reduction.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Dumbbell_full.jpg views: 0 grootte: 3,96 MB id: 1459334
    Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Zwo ASI294MC Pro / Zwo ASI385MC

Mooi en een rustige plaat

Commentaar

Dank Peter!

Commentaar

Ik vind hem niet mooi, maar schitterend ! ! !
        De nevel zelf maar ook de rest van de afbeelding ziet er voor mij als leek heel natuurlijk uit.
        Telescoop: Skywatcher Refractor 120/1000
        Montering: Skywatcher EQ5

Commentaar

Dank Bram R !!
          Ik ben zelf nog maar net uit het leken stadium Had week geleden het eea gelezen over bewerking en 1 van de dingen was dat de achtergrond, de ruimte nooit echt zwart is.
          Ik ben dat gaan toepassen op deze capture en wellicht dat dat het meer natuurlijk maakt?

Commentaar

Dat niet echt zwart zijn zal daar best wel eens een sterk onderdeel van kunnen zijn.
            Verder de kleur van je sterren vind ik heel natuurlijk, blauw, geel, oranje.
            En de nevel is natuurlijk echt sprankelend.
            Ik zal mijn leek zijn dan maar aanpassen naar opper leek
            Telescoop: Skywatcher Refractor 120/1000
            Montering: Skywatcher EQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja Bekijk bericht
              Dank Bram R !!
              Ik ben zelf nog maar net uit het leken stadium Had week geleden het eea gelezen over bewerking en 1 van de dingen was dat de achtergrond, de ruimte nooit echt zwart is.
              Ik ben dat gaan toepassen op deze capture en wellicht dat dat het meer natuurlijk maakt?
              Niet alleen natuurlijker, vind ik, maar er blijft ook meer detail behouden van nevels en andere zwakke achtergrond details. De "dumbbell" heet niet voor niets zo... kijk maar eens op astrobin naar M27 plaatjes gesorteerd op "likes", dan zie je vanzelf dat er nog best wat uitdaging is (en dat is leuk )

Anyweg. Mooie bewerking. Ik zou al er happy zijn met zo'n plaat.

M
              Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | Takahashi Epsilon 130D | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | ASI120MC-S | ASI1600MM-C V3 | ASI071MC-Pro

Commentaar

MGralike Dat klopt, ook al inderdaad gezien. Zeker de M27 met die "extra" wolk er nog omheen is dan zeer mooi.
                En dank

Commentaar

Werken...
                X