Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ngc 6960

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ngc 6960

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled2069  NGC 6960 BS 250 F 2,8 ST 4000 XCM Optolong L Extreme  TC 237  G 11  22-07-2020.jpg views: 209 grootte: 3,79 MB id: 1459083 In de nacht van 21 op 22 Juli 2020 maakte ik met de Boren Simon op F 2,8 en de ST 4000 XCM met het filter van Optolong L' Extreme deze fraaie opname zo heb ik hem nog nooit gezien ik vind het geweldig voor mijn doen en het bewijst dat dit filter geknipt is voor deze camera maar ook voor een DSLR. dat ga ik uiteraard ook uit proberen maar de nachten zijn nu aan de korte kant en de Maan gaat weer storen dus ik moet nog even geduld hebben. De opname is 30 minuten belicht aan een stuk door. Ik had een mooie volg ster dus ik kon 1 seconde belichten en nauwelijks volg fouten te zien. Bedankt voor het kijken.

Prachtig!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dat kun je wel schrijven, dit filter heeft een ware revolutie tot stand gebracht en de mogelijkheden zijn nu flink uitgebreid met dit filter. Nu nog een nieuwe camera en de mogelijkheden worden dan nog groter. Ik denk dat ik de ZWO ASI 294 neem want dat is ook een kleurencamera met een hoog bereik maar ook de ZWO ASI 183 MM Pro is ook een goed alternatief. Bedankt voor je opmerking. Ik ben trots op deze opname. Ik kreeg de tip van een fotograaf van Astrobin. Het is achteraf een goede keuze geweest. Dit filter laat veel meer zien ook in verband met de combinatie H Alfa en O III . Ik wist niet dat dit mogelijk was.

Commentaar

Ik zou je voor dit filter een mono camera ten zeerste willen afraden. Een mono camera registreert alleen de intensiteit en alle kleurinformatie gaat verloren. Daarmee worden dus OIII en Ha op één hoop gegooid. Dit filter vereist echt een kleuren camera.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Is een mooie Hans, en denk dat ik ook zo'n filter ga aanschaffen.

Commentaar

Ik denk Peter als jij de ZWO ASI 294 MC,wil aanschaffen dus een kleurencamera, het filter het heel goed zal doen. Het is wel een duur filter, bij TS in Duitsland kost hij E 260,= maar altijd nog goedkoper dan een STC ASTRO DUO band filter want deze kost E 360,= bij Ganymedes en het is hetzelfde principe. W Vreeven, het is bedoeld om RGB opnamen te maken met dit filter en het resultaat zal wellicht hetzelfde zijn maar de kleuren camera's zijn sterk in het voordeel, daar ben ik terdege van bewust. Maar bij TS denken ze er anders over, het zou meer contrast en zichtbaarheid geven bij mono camera's.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rigel 4 Bekijk bericht
              Ik denk Peter als jij de ZWO ASI 294 MC,wil aanschaffen dus een kleurencamera, het filter het heel goed zal doen. Het is wel een duur filter, bij TS in Duitsland kost hij E 260,= maar altijd nog goedkoper dan een STC ASTRO DUO band filter want deze kost E 360,= bij Ganymedes en het is hetzelfde principe. W Vreeven, het is bedoeld om RGB opnamen te maken met dit filter en het resultaat zal wellicht hetzelfde zijn maar de kleuren camera's zijn sterk in het voordeel, daar ben ik terdege van bewust. Maar bij TS denken ze er anders over, het zou meer contrast en zichtbaarheid geven bij mono camera's.
              De ZWO ASI 294 mc is al in bezit. En de tip is meegenomen voor een aankoop van de filter

Commentaar

En nu Peter, is de zet aan jou. Het is geen CCD dus lang niet zo gevoelig, je zult het moeten uit testen hoeveel gain je nodig hebt. Maar hou het zo laag mogelijk vanwege de ruis. En vergeet niet dat je voldoende dark frames maakt en voldoende bias frames. Flat field opnamen heb je nodig als je met een spiegel systeem werkt maar het is niet verkeerd voor de sessie als het nog licht is een aantal sky flats te maken en let op de gain, alle opnamen welke soort ook moeten dezelfde gain waarde hebben anders accepteert DSS Stacking het niet of je moet een ander programma hebben. Hou de belichting niet te kort, zeg maar 5 minuten en maak 10 opnamen en bekijk naderhand of de opname goed is. Je zult er veel werk aan hebben in het begin want het is totaal iets anders dan een DSLR want die zijn veel minder gevoelig. Om smal band opnamen te maken heb je de ZWO ASI 183 MM Pro nodig want een kleurencamera werkt niet met dit soort filters. Je koppelt er dan een filterwiel aan. Ik ben benieuwd naar je resultaten, veel succes er mee en koop het filter wat je hebt gezien van mijn opnamen maar een ander filter kan ook tegen de licht vervuiling. Als je voor een CLS filter kiest hou dan de belichtingstijd in de gaten dat de opname niet verpest wordt door de licht vervuiling.

Commentaar

En nu Peter, is de zet aan jou. Het is geen CCD dus lang niet zo gevoelig, je zult het moeten uit testen hoeveel gain je nodig hebt. Maar hou het zo laag mogelijk vanwege de ruis. En vergeet niet dat je voldoende dark frames maakt en voldoende bias frames. Flat field opnamen heb je nodig als je met een spiegel systeem werkt maar het is niet verkeerd voor de sessie als het nog licht is een aantal sky flats te maken en let op de gain, alle opnamen welke soort ook moeten dezelfde gain waarde hebben anders accepteert DSS Stacking het niet of je moet een ander programma hebben. Hou de belichting niet te kort, zeg maar 5 minuten en maak 10 opnamen en bekijk naderhand of de opname goed is. Je zult er veel werk aan hebben in het begin want het is totaal iets anders dan een DSLR want die zijn veel minder gevoelig. Om smal band opnamen te maken heb je de ZWO ASI 183 MM Pro nodig want een kleurencamera werkt niet met dit soort filters. Je koppelt er dan een filterwiel aan. Ik ben benieuwd naar je resultaten, veel succes er mee en koop het filter wat je hebt gezien van mijn opnamen maar een ander filter kan ook tegen de licht vervuiling. Als je voor een CLS filter kiest hou dan de belichtingstijd in de gaten dat de opname niet verpest wordt door de licht vervuiling.
                  De L - exstreme van Optolong wordt besteld , gain hou ik zowat op 200 en de belichtings tijden zitten op 5 a 10 minuten. Bedankt voor je advies.

Commentaar

Ik vind de bewerking wel zeer hard met onnatuurlijke sterkleuren. Is dat eigen aan het filter?
                    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
                      Ik zou je voor dit filter een mono camera ten zeerste willen afraden. Een mono camera registreert alleen de intensiteit en alle kleurinformatie gaat verloren. Daarmee worden dus OIII en Ha op één hoop gegooid. Dit filter vereist echt een kleuren camera.
                      Klopt dat dit filter voor een kleurencamera is maar je leest advertenties dat het ook voor een mono camera is maar Rigel4 laat duidelijk zien waarvoor het filter is.

Commentaar

Huubke; dat ligt aan het filter, ik heb de gewone bewerking uit gevoerd maar smaken verschillen nu uiteraard en ik vind hem zelf prachtig. En dat vinden vele belangstellenden op andere Forums ook.

Commentaar

Huubke; dat ligt aan het filter, ik heb de gewone bewerking uit gevoerd maar smaken verschillen nu uiteraard en ik vind hem zelf prachtig. En dat vinden vele belangstellenden op andere Forums ook.
                          Bedankt voor de info. Gelukkig verschillen smaken nu eenmaal

Commentaar

Het filter is juist bedoeld om de details beter zichtbaar te maken en enigszins heb je een beetje gelijk, wat zachter zou iets beter overkomen. Ik zal het proberen. Zo wat beter? Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled2069  NGC 6960 BS 250 F 2,8 ST 4000 XCM Optolong L Extreme  TC 237  G 11  22-07-2020.jpg views: 45 grootte: 4,27 MB id: 1459374

Commentaar

Rigel 4 , dat is voor mijn oude ogen inderdaad beter. Dat felle is er uit. Bedankt om eens een andere bewerking te doen.

Commentaar

Werken...
                              X