Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Ngc 6992

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ngc 6992

Ik heb deze opname ook gemaakt het L 'Extreme filter van Optolong en ik vind persoonlijk dat dit wel erg mooi over komt en een aparte sfeer geeft aan het object. Ik heb 20 minuten belicht met de BS 250 op F 2,8 en de camera was de ST 4000 XCM , dezelfde opstelling als bij IC 5067 en NGC 7000. Het zaakje stond op een G 11 en er werd gevolgd met de volg chip van de camera wat niet eenvoudig bleek omdat het filter erg donker was en zodoende moest ik volg ster wel 3 seconden belichten wat erg lang is maar het was rustig in de atmosfeer en dat scheelt anders was dit niet gelukt. Anders was er een volgkijker nodig geweest met en volg camera. Bedankt voor het kijken en ik hoop dat jullie de opname mooi vinden want dit is voor mij geheel nieuw. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled1970 NGC 6992  BS 250 F 2,8  ST 4000 XCM  Optolong Extreme TC 237  G 11  21-07-2020.jpg views: 126 grootte: 3,15 MB id: 1458936

Mooie foto!! En 3s guidecam belichten doe ik standaard, dat helpt enorm dat de mount niet gaat proberen te corrigeren op seeing.
    Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Daniel, dat is een bijzondere leuke tip. Ik doe altijd 1 seconde of zelfs een halve seconde belichten bij de volg chip en dat gaat ook prima. Maar de volgfouten bij slechte seeing zijn dan wat groter. Ik ga je advies op volgen, reuze bedankt en heb jij ook nog wat gedaan vorige week? Het was 3 nachten achtereen kraakhelder en dat maak je niet vaak mee maar ik heb zoals je ziet daar dankbaar gebruik van gemaakt. En hier nog en leuke opname van IC 59, IC 61 en IC 63 wat te kort belicht maar die gaat over nieuw met een half uur belichtingstijd of langer. Het voordeel van dit filter is dat je zelfs met VM nog van dit soort opnamen kunt maken en dat met een camera die al 12 jaar oud is. Maar ik doe zelf het onderhoud en repareer zelf als er iets is want in de VS kan ik zo onderdelen krijgen van Bill Lynch die heeft ze nog op voorraad en ik ga de STT 8300 M ook zelf een revisie geven met nieuwe elektronica en en een nieuwe chip. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled2760 IC 59 IC 61 IC 63  Bs 250 F 2,8  ST 4000 XCM  Optolong Extreme  TC 237  G 11  21-07-2020.jpg views: 99 grootte: 2,79 MB id: 1458945

Commentaar

Als laatste van deze sessie in de nacht van 20 op 21 juli 2020 een opname van NGC 7635 en M 52 ook gemaakt door de BS 250 F 2,8 en de ST 4000 XCM met het filter van Optolong L 'Extreme en 20 minuten belicht op een G 11 montering en gevolgd werd met de volg chip van de camera. Ik dacht, ik wijd er geen apart topic aan want de belangstelling voor mijn opnamen zijn minimaal en ik post momenteel de meeste opnamen ergens anders. Ook heb ik geen faciliteit om deel te nemen aan de BOC lijst heb daarover de moderator aangeschreven maar kreeg geen antwoord. Bedankt voor het kijken en ik heb het formaat wat klein aangehouden en jammer van die satelliet sporen maar dat heb je als je een enkele opname maakt, ze worden veroorzaakt door satellieten die het internet onderhouden en er komen er nog veel meer zo veel zelfs dat opnemen praktisch niet meer mogelijk is over een paar jaren. Ook de opname gezien op facebook van een fotograaf die NEOWISE vastlegde het stikte van de satelliet sporen en dat staat ons ook te wachten in de nabije toekomst.Click image for larger version  Name:	Untitled3221  NGC 7635  M 52  BS 250 F 2,8  ST 4000 XCM Optolong Extreme TC 237  G 11  21-07-2020.jpg Views:	0 Size:	2.53 MB ID:	1459051
        Last bewerkt door Rigel 4; 27-07-20, 18:10.

Commentaar

Prachtige plaat! Inderdaad jammer van die satellieten. Kun je die niet wegwerken met meerdere foto's?

Maarre het eerste wat ik zie in die foto is toch echt heel wat anders hoor:

Commentaar

Zoals ik al schreef is het een enkele opname en dat is vaak moeilijk om die satelliet sporen te vermijden. Gelukkig is het maar bij deze opname gebleven. De zeepbel is iets overbelicht dat ga ik corrigeren. Bedankt voor de tip.

Commentaar

NGC 7789 is ook nog opgenomen net voordat het licht werd ook met de BS 250 F 2,8 en 8 minuten belicht met een CLS filter ik had beter het eerste filter kunnen gebruiken. Maar er staan geen nevels om de sterrenhoop heen dus ik dacht ik neem een ander filter maar voor mijn doen is deze ook geslaagd. De camera was een ST 4000 XCM op een G 11 montering en er werd gevolgd met de volg chip van de camera. Bedankt voor het kijken en tot ziens. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled3187  NGC 7789  BS 250 F 2,8  ST 4000 XCM  CLS 4  TC 237  G 11  22-07-2020.jpg views: 49 grootte: 2,57 MB id: 1459078

Commentaar

Werken...
              X