Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

IC 5067 en NGC 7000

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

IC 5067 en NGC 7000

Ik heb de laatste tijd wat filters van Optolong besteld direct bij de fabrikant omdat ze hier niet leverbaar bleken. Het zijn de filters van CLS- CCD L Pro L'Enchange en L 'Extreme.
    Vooral het laatste was ik benieuwd naar omdat dit een combinatie is van H Alpha en O III en volgend de fabrikant zeer geschikt voor one shot kleuren camera's en DSLR. Ik heb een aantal opnamen gemaakt met dit filter als proef. De opnamen zijn 15 minuten belicht maar ik kan hier nog veel langer mee belichten en heb dat in de tweede sessie ook gedaan. Hier een voor[roefje en het ziet er niet onaardig uit, wat zeggen jullie er van? Is er iemand onder jullie die ook met dit filter werkt? Het is vergelijkbaar met een STC Astro Duu Band Filter.heb ik mij laten vertellen maar of dit juist is weet ik niet. Als eerste toon ik IC 5067. Click image for larger version  Name:	Untitled1499 IC 5067 BS 250 F2,8 ST 4000XCM  Optolong Extreme TC 237 G11  21-07-2020.jpg Views:	2 Size:	746.2 KB ID:	1458926

Als tweede NGC 7000 en bedankt voor het kijken. Click image for larger version  Name:	Untitled345 NGC 7000 BS 250 F 2,8 ST 4000 XCM Optolong Extreme TC 237  G 11  21-07-2020.jpg Views:	0 Size:	808.9 KB ID:	1458929

Commentaar

Coole shots
      Ik zelf heb niet de Extreme maar wel de Pro en eNhance. Ben ik nu mee aan het werk op de Pelikaan Nevel
      Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Ioptron CEM25EC / Zwo ASI294MC Pro / Zwo ASI385MC

Commentaar

Ik heb ook de L Pro en de eNhance filters van Optolong. Fijne filters. Ik vroeg mij wel af wat de Extreme er aan toevoegt, iemand die dat kan aangeven. Dit filter is wel wat duurder.
        WO FLT 132 mm apo refractor (hoofdkijker) / EQ6pro go-to
        SBIG ST8300C en een Canon 500d eos niet gemodificeerd

Commentaar

ruijr De Optolong L-Extreme is een duoband filter: H-Alpha en OIII. Je krijgt daar ongeveer de captures mee die je hierboven ziet dus.
          Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Ioptron CEM25EC / Zwo ASI294MC Pro / Zwo ASI385MC

Commentaar

Origineel geplaatst door ruijr Bekijk bericht
            Ik heb ook de L Pro en de eNhance filters van Optolong. Fijne filters. Ik vroeg mij wel af wat de Extreme er aan toevoegt, iemand die dat kan aangeven. Dit filter is wel wat duurder.
            Schijnt dat er met de L-Exstreme meer details naar voren komen dan de eNhance , althans dit heb ik gelezen en em daarvoor ook besteld heb.

Commentaar

Ik ben zeer tevreden met het EXTREME filter van OPTOLONG en als je deze wil hebben bestel ze dan bij TS in Duitsland want in Belgie en bij Robtics zijn ze bijna E 80,= duurder en je moet er lang op wachten want ze hebben ze niet in voorraad, je kunt zelfs met VM en een kleurencamera nog opnamen maken als je dat wilt maar dat doe ik liever niet, ik wacht wel tot de Maan verdwenen is en ga verder met dit filter. Je moet voor de aardigheid kijken bij TS op de website wat ze schrijven over dit filter. Smaken verschillen nu eenmaal maar ik ben er tevreden mee en voor mij is nu een ander tijdperk aangebroken omdat ik nu met mijn ST 4000 XCM veel betere resultaten kan behalen. Zie ook bijgevoegde opname van NGC 6960. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled2069  NGC 6960 BS 250 F 2,8 ST 4000 XCM Optolong L Extreme  TC 237  G 11  22-07-2020.jpg views: 121 grootte: 4,27 MB id: 1459557

Commentaar

Nu bevat de Sluiernevel wel veel OIII en Ha, dus erg geschikt voor het extreme filter. Maar bij heel veel andere objecten is Ha erg dominant waardoor je dus vooral rode foto's krijgt....
                dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 - EQ6-R - Atik one 6.0

Commentaar

Dat is inderdaad zo. Maar in de digitale doka kun je nog wat wijzigingen aanbrengen als je dat wilt, je kunt ook combineren met een ander filter om het rode wat weg te krijgen. Ik dacht zelf aan een S 2 filter van 2 inch zeg maar 48 mm dus T 2 aansluiting. Ik weet niet of je met een gemodificeerde DSLR camera ook rode beelden krijg, ik zal het ervaren.

Commentaar

Werken...
                  X