Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Iris Nevel / NGC 7023

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Iris Nevel / NGC 7023

Men heeft mij hier op dit forum al voor gewaarschuwd: het is echt nooit af
    Dus knoop doorgehakt en de Iris Nevel capture afgerond. Ik had meer data maar de lichtvervuiling begon me parten te spelen
    Bewerking was ook nog een dingetje: dit is echt heel anders er tegenaan kijken. Met name met kleurschakeringen.
    Met ruis had ik nog de proefversie van Topaz DeNoise AI geprobeerd maar dat maakte het "nep".
    Dus alles in Photoshop en middenwegen bewandeld: niet té helder vanwege de kern, niet de té donker vanwege wolken. Niet té veel ruisreductie maar ook weer niet te weinig. Niet té veel met kleuren aanklooien maar ook weer nét genoeg. etc. Boel geleerd.

Ook zeker wat de montering betreft: die 3 minuten zonder guiding verbaas ik me nog steeds over.
    Plus collimatie is nu echt bijna helemaal goed

Meade LX65 8" f/10 ACF OTA
    Ioptron CEM25EC montering (geen guiding)
    Baader Neodymium Skyglow filter
    Zwo ASI294MC Pro camera

Gecaptured met SharpCap @ -10 graden Celcius / Offset 30 / White balance 50/50
    35 x 120 sec / Gain 121
    40 x 180 sec / Gain 121

Stacked in DeepSkyStacker met blacks + flats + dark flats

Bewerkt in PS: Levels, Curves, Shadows/Highlights, kleur versterking, contrast, noise reduction, cropped

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Iris_final.jpg views: 166 grootte: 924,5 KB id: 1458631
    Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Zwo ASI294MC Pro / Zwo ASI385MC

Mooie opname. Compliment. Waarom geen langere opnames. Overigens ik heb de cem 60 van ioptron laatst ook 2 minuten zonder phd . Dus 3 zou wellicht mogelijk zijn en misschien nog wel meer. Een fijne montering.
    WO FLT 132 mm apo refractor (hoofdkijker) / EQ6pro go-to
    SBIG ST8300C en een Canon 500d eos niet gemodificeerd

Commentaar

ruijr Dank.
      Ik ben hier nog volop aan het experimenteren, het is mijn eerste echte nevel met wat langere belichtingstijden van 2 en 3 minuten. Maar zit hier ook midden in de stad en de lichtvervuiling gaat dan ook tegenwerken. Maar 5 minuten zou ik er uit kunnen tweaken denk ik. Maar ben (denk ik) toch meer fan van kortere belichtingstijden met meer opnames.
      Plus, een brandpuntsafstand van 2032mm maakt unguided langer belichten ook een extra (leuke) uitdaging
      Maar heb al volgend object in het vizier (als die wolken machine boven de oceaan er tenminste ooit mee wil kappen) en dan wil ik met reducer ook weer aan de slag.
      En ja, tot nu toe hier ook niets anders dan positief over Ioptron

Commentaar

Jee leuk joh, bewolking enzo
        Dus maar eens gekeken met capture van de Iris Nevel of er nog meer uitgehaald kon worden ... en ja dus
        De kern is er wel wat lichter door geworden maar het geheel is nu beter zichtbaar. Nog geprobeerd het e.e.a. te mixen maar dat lukte niet.
        En nu ook in originele grootte.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Iris.jpg views: 0 grootte: 484,4 KB id: 1458977

Commentaar

Werken...
        X