Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Western Veil in HSO narrowband

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Western Veil in HSO narrowband

Hey hey allemaal, hier weer 's een plaatje ;-) Heel veel korte nachtjes bij elkaar geplakt, stuk of acht denk ik, om 's lekker diep te gaan op een mooi target. Ik dacht altijd, ach, die slierten, ik geloof het wel, maar toen ik de eerste 3nm shots zag binnenkomen vooral van OIII raakte ik toch wel onder de indruk. Ik wist van Bill Snyder z'n foto's dat er toch ook echt wat SII te halen is, en omdat die zo zwak is, heb ik er flink in geinvesteerd qua belichting.

25 x 1200s Ha
    27 x 1200s OIII
    36 x 1200s SII
    Totaal: 29h20m.

Hier is een crop op 50% resolutie en 11/12 jpeg kwaliteit van het bovenste deel van de plaat (dat zijn dus wel wat concessies door drizzle wordt de boel flink groot).

Click image for larger version  Name:	Comb2 flattened upper crop 50pct.jpg Views:	3 Size:	7.30 MB ID:	1456055

De full detail versie in TIF versie is ca 250mb en is hier te bekijken voor de liefhebber:
    https://dbeetsma.stackstorage.com/s/M3XuBaoBAXK2y9X

Of hier voor de 100% quality JPEG:
    https://www.astrobin.com/lqfhsx/

Hier nog wat details.

Click image for larger version  Name:	crop1.png Views:	3 Size:	4.45 MB ID:	1456059

Click image for larger version  Name:	crop2.png Views:	2 Size:	3.72 MB ID:	1456056

Click image for larger version  Name:	crop3.png Views:	2 Size:	3.24 MB ID:	1456057

Click image for larger version  Name:	crop4.png Views:	2 Size:	3.26 MB ID:	1456058
    Last bewerkt door Daniel Beetsma; 30-06-20, 14:41.
    Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Zo daar wordt ik even stil van. Ik heb zelden zo’n mooi diepe opname van deze nevel gezien...
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Schitterend Daniel
      Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
      Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Commentaar

Zeer mooi gedaan, de keuze van de kleuren is erg aangenaam om naar te kijken.
        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Die Daniel! Normaal ben ik niet zo onder de indruk van deze nevel maar van deze wel

Commentaar

Bedankt allemaal voor de aardige woorden ;-) Ja ik moet zeggen dat ik zelf ook wel blij ben met hoe de kleuren zijn uitgepakt.
            Ik kan iedereen aanraden om eens met de tool Selective Color (adjustment layer) in photoshop te experimenteren. Je kan daarmee waanzinnig mooi per kleur tweaken: wil ik het blauw wat meer diep-staalblauw, of juist wat meer teal-achtig, moet het rood echt dieprood zijn of wat meer oranje/warm/geel: heel erg leuk om aan die sliders te zitten.

Ik heb hier nog een versie waarin ik wat verder door heb gestretcht, veel mensen zien graag meer contrast, zelf aarzel ik daarover maar je moet alles onderzoeken nietwaar.
            Het hangt natuurlijk allemaal af van je monitor.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Comb2 flattened_str2.jpg views: 158 grootte: 1,41 MB id: 1456134
            Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

wauw!!
              WO FLT 132 mm apo refractor (hoofdkijker) / EQ6pro go-to
              SBIG ST8300C en een Canon 500d eos niet gemodificeerd

Commentaar

Met welke camera zijn opname gemaakt?
                WO FLT 132 mm apo refractor (hoofdkijker) / EQ6pro go-to
                SBIG ST8300C en een Canon 500d eos niet gemodificeerd

Commentaar

Ha, zelfde sensor als de jouwe: een kaf8300 in de uitvoering van Atik, de 383L+. Shots zijn op ca - twintig genomen.

Commentaar

Klassiek zien we deze in bi-color Ha/OIII maar je laat de meerwaarde van SHO goed zien. Super scherp ook!
                    Mijn enigste puntje is de achtergrond: die is nogal sterk blauw-groen gekleurd. Was dit de bedoeling?
                    TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Nee alhoewel ik eerder van een koele dan een anders kleurige background hou,is het inderdaad iets te blauw ja, dat klopt. Ik heb hier een monitor die vrij stevig z'n rood laat zien, ik kan me voorstellen dat dit de boel nog wat vertekend. Op mijn scherm vind ik het in elk geval niet erg opvallend.

Welke methode zou jij kiezen ok dit aan te pakken?

Commentaar

Na het stretchen doe ik dat meestal met levels of curves. Daarbij gebruik ik het histogram en eyedropper/sample tool om de achtergrond neutraal te krijgen. Dat werkt onafhankelijk van het gebruikte scherm. Merk bij deze plaat wel dat er een deel van de charme verloren gaat na het neutraliseren van de achtergrond.
                        TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                        Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Zeker, je houdt dan een roodbruine plaat over.
                          Maar je hebt absoluut gelijk, en ik ga er nog eens naar kijken.

Commentaar

Erg onder de indruk van deze opname, super dat je er zo veel tijd aan besteed hebt en het resultaat is er ook naar
                            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dank ;-) Ja ik zit de foto zo opnieuw te bekijken en denk: ik wil nog veel en veel dieper gaan, er is nog zoveel te zien, echt, als je doorgaat vul je volgens mij echt je hele scherm met nebulosity, erg gaaf. Ik heb het nog niet eerder gemerkt, maar ik ga flats nodig hebben met dit soort platen.

cyber Ik heb toch een mooie manier gevonden, en redelijk simpel: ik heb de achtergrond geselecteerd met een range mask in Pixinsight. Ik had me voorbereid op meerdere keren trial and error, maar ik had het mask de eerste keer gelijk goed: achtergrond kon ik mooi beinvloeden terwijl de zwakste nevels behouden bleven. Toen was het simpelweg een kwestie van in PI eerst de saturatie wat omlaag halen, allemaal met curvestransformation, dan het blauw, en toen het groen nog iets opgetrokken. Het geeft de plaat nog meer rust en statigheid vind ik, dus erg goeie tip. Als ik ze naast elkaar zie nu denk ik: brrr wat een blauw ;-) Ik zie het gewoon niet zonder vergelijk ernaast.

Onderstaand plaatje geeft een idee maar bevat bij lange na niet de warmte en gloed die ik hier in photoshop zie. Ik dacht het nu allemaal op sRGB te hebben staan maar ik doe toch nog niets niet goed, of PNG is niet de goede oplossing.

In ieder geval hier de full res full detail versie voor de liefhebber.
                              https://dbeetsma.stackstorage.com/s/86uSchsMhGQmUFc

Astrobin:
                              https://www.astrobin.com/lqfhsx/

Oja, ook nog een hele lichte -4 lenscorrectie, kennelijk kan ik nog een haartje spacing gebruiken. Verder de boel nog iets contrastrijker gemaakt met een local histogram equalization.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Neutralized Background.png views: 0 grootte: 4,21 MB id: 1456290
                              Last bewerkt door Daniel Beetsma; 30-06-20, 14:42.

Commentaar

Werken...
                              X