Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Draco Dwarf, UGC 10822, PGC 60095

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Draco Dwarf, UGC 10822, PGC 60095

Afgelopen 3 nachten mijn telescoop op Draco Dwarf gericht (doe eens gek dacht ik).

Het is uiterlijk geen wow object, maar toch ben ik eigenlijk dol op dit soort objecten, een beetje geheimzinnig / mysterieus, 'pas' 70 jaar geleden ontdekt, het is onze directe buurman in het heelal én het object bevat (relatief) de meeste donker materie van alle objecten die we kunnen zien!! (vandaar dat het zo moeilijk zichtbaar is.... )

Voor diegene die gaan zoeken: Draco Dwarf staat midden op de foto, zie ook de annotated versie.

Technisch:
    Esprit 120ED APO Triplet, Atik one 6.0, Skywatcher Eq6-R
    28 * 600sec L, 8 * 600sec RGB (Groen=nepper ivm tijdgebrek)

Fullscreen via: http://dutch-backyard-astro.nl/draco%20dwarf
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DracoDwarf.jpg views: 13 grootte: 5,81 MB id: 1451771

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DracoDwarf-annotaded.jpg views: 13 grootte: 2,43 MB id: 1451772
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door RuudOnline; 22-05-20, 20:49.
    dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Erg fraai en interessante objectkeuze
    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Ik vind het een fascinerende foto. Wat prachtig weergegeven, dit is echt het soort bewerking waar ik het meest van hou. Is Draco nou die hele zwerm sterren, alsof het een soort ijle bolhoop is?
      Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Commentaar

Weer eens wat anders en dus altijd interessant - ofschoon inderdaad een opmerkelijke zwerm sterretjes/cluster stelsels Zwicky8196(?) te zien is, begrijp ik dat de Draco Dwarf zelf een stelsel is(?). Het blijft dus mysterieus - een uitvergroting met pijltjes zou welkom zijn.

Commentaar

Uitvergroten is niet nodig, hij vult een flink deel van het beeld. Je moet alleen weten waarnaar je zoekt...
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Top keuze en foto!

Commentaar

... en dan te bedenken dat Skyheerlen deze al enkele jaren tracht visueel te vangen. Zo obscuur!
              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

(en hij 'm ook gezien heeft. Maar met extreem veel moeite. En in een zeer donkere omgeving.)

Ruige foto en mooie objectkeuze! Idd moet je niet iets helders verwachten, maar een groot en obscuur object.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                  Uitvergroten is niet nodig, hij vult een flink deel van het beeld. Je moet alleen weten waarnaar je zoekt...
                  OK, ik heb m'n huiswerk gedaan. Figuur 1 (gestippelde ellips toont kernradius) van onderstaande publicatie eroverheen gelegd. Inderdaad een stelsel met weinig gas (kennelijk wel donkere materie), waar nauwelijks of geen stervorming meer plaatsvindt en dus uit een populatie van voornamelijk oude sterren bestaat.

Faria, D., Feltzing, S., Lundström, I., Gilmore, G., Wahlgren, G. M., Ardeberg, A., & Linde, P. (2007). The usage of Strömgren photometry in studies of local group dwarf spheroidal galaxies-Application to Draco: a new catalogue of Draco members and a study of the metallicity distribution function and radial gradients. Astronomy & Astrophysics, 465(2), 357-373.

MvG,
                  Peter
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DracoDwarf_PHed1.jpg views: 143 grootte: 240,4 KB id: 1451837

Commentaar

Nog bedankt iedereen!

en hij 'm ook gezien heeft.
                    Mooi hoor!
                    Ik heb alleen een goto opdracht hoeven te doen en paar uur staan wachten Nu was het wel zo dat op de individuele subs ook niet veel te zien was en dat zegt idd iets over de zichtbaarheid van het object.

OK, ik heb m'n huiswerk gedaan.
                    De dwerg heeft ongeveer de grootte van de volle Maan. Dus jouw schets komt hiermee goed overeen.

Misschien als ik tijd (over) heb dan verwijder ik eens alle voorgrond sterren en moet het allemaal wat beter zichtbaar zijn.
                    dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Als je met geknepen oogjes kijkt, kun je wel 10 x een Draco Dwarf ontdekken op deze foto.

ik neem aan dat ze dit stelsel alleen hebben kunnen identificeren dmv gelijkwaardige sterbewegingen en roodverschuiving ?
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mooi gedaan !

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
                          ik neem aan dat ze dit stelsel alleen hebben kunnen identificeren dmv gelijkwaardige sterbewegingen en roodverschuiving ?
                          De ontdekker, Albert George Wilson van Palomar Observatory, beschrijft in dit artikel uit 1955 dat hij de Draco dwarf en nog twee andere dwergstelsels vond op foto's van de Palomar Sky Survey.
                          Die survey begon in 1949 en het is onwaarschijnlijk dat er al binnen een paar jaar sterbewegingen waarneembaar waren. Hij spreekt met geen woord over roodverschuiving of spectra. Puur fotografisch ontdekt. Wilson meende al dat het stelsel behoort tot de Local Group. Tegenwoordig zouden we zeggen: een satelliet van het Melkwegstelsel.

In 1961 werd een analyse van meer dan 100 RR Lyrae-variabelen in de Draco dwarf gepubliceerd. Deze sterren hebben een absolute magnitude tussen 0 en 1. Behoorlijk helder dus en daarom zijn ze nog op grote afstand te fotograferen. De schijnbare magnitude van de RR Lyrae sterren in de Draco dwarf werd gemeten: ongeveer magnitude 20 op blauwgevoelige fotografische platen. Zo was het mogelijk de afstand te bepalen: volgens de eerste schattingen 99 kiloparsec, later bijgesteld naar 80 ± 10 kiloparsec.
                          Deze methode ligt nu binnen het bereik van amateurs. RR Lyrae-sterren hebben een periode tussen 0,3 en 1,2 dagen, dus je zou een serie opnamen moeten maken in een paar nachten en dan de helderheid vergelijken.

Op de foto van RuudOnline zijn ook RR Lyrae sterren te zien. Ik heb ze niet allemaal opgespoord, maar een steekproef van drie willekeurige exemplaren geeft 100% score:

V114 = (2000.0) 17h19m55.40s +57º49'00.7", gemiddelde magnitude 19,88 (V)
                          V130 = (2000.0) 17h21m19.05s +57º53'24.5", gemiddelde magnitude 20,16 (V)
                          V285 = (2000.0) 17h19m44.74s +57º57'37.3", gemiddelde magnitude 19,84 (V)

Last bewerkt door Fabricius; 24-05-20, 19:40.
                          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Werken...
                          X