Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M51 lrgb

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M51 lrgb

Met het goede weer van de laatste dagen zijn we eens diep gegaan.
    Goed voor 22u aan data.

ASI 1600MM pro
    Lum 720 x 60 sec
    RGB 3 x 200 x 60 sec
    Newton CFF 200 F5
    Avalon Linear & autoguiding
    Software SGPro, EQ mod, PI & PS CS6.

https://www.flickr.com/photos/166915...in/dateposted/

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_107358.jpg views: 138 grootte: 6,10 MB id: 1443218

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M51-final-Crop.jpg views: 0 grootte: 1,27 MB id: 1443219

Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Prachtig zeg. Wat een schitterende kleuren!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Wow.........
      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Ongelooflijk knap.
        Wat een details in deze foto
        az-eq6gt //sw quattro 10''c//6''achro(istar-lens)//sv ed80//TS 80apo//TS 6''cc//orion 130mm newton

Commentaar

Whaaa! Die achtergrondstelseltjes! Wat een prachtfoto! Missen we nog een afbeelding? Ik zie er 2 en foto 3 is kapot lijkt het.
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Zeer fraai
            Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Knal!
              Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Lang belichten heeft z'n vruchten afgeworpen, wat een machtige plaat!
                Moet je met zo'n diepe data nog veel nabewerken?
                TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Woww, fraaie opname. Die mag aan de muur in de huiskamer!

Commentaar

Thx iedereen

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                    Lang belichten heeft z'n vruchten afgeworpen, wat een machtige plaat!
                    Moet je met zo'n diepe data nog veel nabewerken?
                    Het werkt veel aangenamer met meer data, vooral de achtergrond is vlakker en minder prutsen met de kleuren. Wel denk ik dat in dit geval geen deconvolutie had moeten gebruiken. Door een of andere reden is er scherpte verloren. Op nevels werkt dit super maar op sterrenstelsel zoals deze is er niet ok. De komende dagen zal er een v2 volgen maar dan zonder deconvolutie.

Commentaar

Deze morgen heb ik het eens herbekeken zonder decon samen met een kleine herkadrering.
                      Op 200% in PS zie je wel duidelijk dat er iets mis is.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M51-final-2020V2.jpg views: 48 grootte: 5,30 MB id: 1443473

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
                        Deze morgen heb ik het eens herbekeken zonder decon samen met een kleine herkadrering.
                        Op 200% in PS zie je wel duidelijk dat er iets mis is.
                        Nieuwsgierig. Wat is er volgens jou mis (op 200% in PS)...? Ik zie het (nog) niet.
                        Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Hier is een voorbeeld side by side. Er is vorming van artifacts die structuren dikker maken waardoor donkere plekken helder worden en een verlies in contrast.
                          Op 300% is het duidelijk zichtbaar.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: V1vsV2.jpg views: 45 grootte: 1,60 MB id: 1443476

Commentaar

Ik had ze ook al onderling vergeleken. Is dat een gevolg van ruisonderdrukking hoe de zwakke sterren in de nevel (links) bijna onderling met een netwerkje verbonden lijken? Het geeft een beetje een plastic-achtig effect dat je wel eens herkent van sommige noise tools. Als het al net zichtbaar is dan is het eigenlijk al teveel en het verdoezelt ook weer veel details die rechts weer zichtbaar worden. De rechter versie heeft zeker mijn voorkeur met een beter kleurcontrast en een meer eerlijke ruisweergave.

Tussen de eerste en laatste versie is wel de selectie te zien waar er opnieuw bewerkt is, die overgang had misschien wat vloeiender gekund maar nogmaals, alleen te zien bij directe vergelijking, het was me anders niet eens opgevallen. Het blijft toch inherent aan dit soort bewerkingen dat je eindeloos nieuwe versies kan blijven fabriceren. Ik doe het je in ieder geval niet na. Prachtige opname!
                            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
                              Hier is een voorbeeld side by side. Er is vorming van artifacts die structuren dikker maken waardoor donkere plekken helder worden en een verlies in contrast.
                              Op 300% is het duidelijk zichtbaar.
                              Ja...sommige mensen vind dat weer mooi (denk ik). Een beetje een bijeffect van de tools die je gebruikt. Een goede mask doet wonderen. Soms gewoon even een Lum-mask er overheen gooien in PixInsight, zwakt veel van die effecten al af (maar moet je de bewerking soms wel vaker uitvoeren).

Commentaar

Werken...
                              X