Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een 'volautomatische' M51

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een 'volautomatische' M51

De C11 had wat last van winderigheid, en mocht in zijn koffer gaan slapen.

De Esprit 120 stond te popelen om zijn plaats in te nemen.

Nu de asiair pro ook meridiaanflips aankan, was ik benieuwd of hij dit met het grotere beeldveld (bij de C11 guide ik off axis op 2800mm) ook zo veel problemen zou hebben als bij de C11.
    Wekkertje gezet 10 minuutjes voor de meridiaanpassage, om het wonder der techniek te kunnen aanschouwen.

Na de laatste sub voor de werkelijke passage, pauzeert de asiair de opnamereeks voor 5 minuten. Hierna flipt hij de montering, doet een platesolve, en zet de laatste coordinaten terug mooi centraal. Deze keer vond hij meteen een nieuwe guidester, en hervatte de guiding ook meteen. Direct hierna begon hij opnieuw subs te belichten.

Helemaal full auto dus, alleen nabewerken moet ik nog eens deftig leren.

Nabewerking: stacken en calibreren in APP, verdere bewerking in PI.
    99x300s met asi 071mc pro, esprit 120 op CEM 60.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M51 23032020 Esprit120 cem60 99x300s IDAS ddl.jpg views: 268 grootte: 1,49 MB id: 1442791
    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Ik heb mij tweemaal verbaasd bij deze post
    1. Staaltje van precisietechniek dat de montering dit volautomatisch doet!
    2.Het oogverblindende plaatje zelf! Ik wilde haast zeggen: Zo heb ik het ook gezi....." Maar dat gelooft niemand
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Geweldig, ik deed het met Stellarmate en het was goed dat ik erbij stond, mijn cable management was niet helemaal ok.
      Hij jij ook windkracht 4-5? Ik was bang dat alles voor niets zou zijn, omdat mijn setup met de jou bekende Maxvision ergens anders staat en nog eens vol in de wind.

Commentaar

Super zo'n ASIAIR voor bijna geen geld zou iemand in het westen van het land zeggen.
        Liep het guiden nu helemaal volgens de regels?
        Ik neem aan dat je de pro hebt? Was het wifi bereik goed?

Commentaar

De windkracht zat hier rond 2 a 3 volgens de voorspellingen, maar het waren vooral gemene windstootjes die de guiding wat durfden verstoren.
          Mijn setup staat vrij hard afgeschermd tegen het licht - aan 1 zijde staat het huis op 6 meter afstand, ik plaatste ook een volle houten tuinschutting tegen de lamp van een buur, maar de wind had er nog af en toe vat op.
          Op de Esprit viel het effect beter mee, die is wat zwaarder en geeft een kleiner beeldveld, dan heb je al wat speling. De guiding gaf gemiddeld 0,6” RMS foutmarge. Op 100 subs heb ik er 1 weggedaan door een harde windstoot.

Ik kan echt lyrisch worden over die asiair. De pro heeft 4 uitgangen van 12V en ik kan nu alles inpluggen met 1 stekker. De platesolving is een grote plus, die een meridiaanflip zeker ten goede komt.
          Ik heb ‘m in januari rechtstreeks bij ZWO besteld, door het hele gedoe wel wat langer op moeten wachten, maar het was hier uiteindelijk toch bewolkt.
          Hij werkt ook gewoon recht uit de doos: enkel de focal length invullen, de juiste montering selecteren, en klaar.

Over de wifi heb ik nog geen klagen, het bereik is ongeveer 3 meter, maar met een extender zou je hem op je thuisnetwerk moeten krijgen en zou je hem dus van binnen moeten kunnen bedienen. De winkels zijn echter gesloten dus voorlopig moet die oplossing wat wachten.
          Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

De stoere jongens doen het in de wind met hun 8" SCT, hoor ;-)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M51_RGB.png views: 0 grootte: 2,41 MB id: 1442832
            (Ja ik geef toe de sterren zijn niet "helemaal" rond bij een RMS van gemiddeld 1.25 en hoger" - 2 min subs a 3.5 uur totaal - gisteren)

Trouwens, bouw een WiFi-mesh-netwerk met bijvoorbeeld "unifi" producten, ipv een "extender". Ik gebruik deze (unifi AP's) met een bereik tot dik 100 meter achter in mijn "tuin", naar volle tevredenheid... Echt leuk spul alleen de kans dat je meer koopt is reŽel...
            Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Super!

Ja, daar moet ik toch nog wat voor oefenen en misschien ooit eens die reducer kopen.

Heb je meer info over die Unifi? Ik ben echt een noob in die dingen hoor.

Commentaar

Mooi gedaan en blij te horen dat die asiair pro goed werkt.
                Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Origineel geplaatst door Lifesvr Bekijk bericht
                  Super!

Ja, daar moet ik toch nog wat voor oefenen en misschien ooit eens die reducer kopen.

Heb je meer info over die Unifi? Ik ben echt een noob in die dingen hoor.
                  Vanavond was ik niet meer zo stoer hoor. Heb wat zitten vloeken, wind zorgde voor 3-4" RMS afwijkingen in PHD dus geen vervolg op welk projectje dan ook. Is er een keer redelijk weer en dan is de wind te erg aanwezig - Grrrr...

Trouwens ik gebruik geen reducer... dus ik heb veel data nodig voor f/10... Een esprit 120 staat eventueel ook op de verlanglijst maar we zullen zien of dat iets wordt (budget?).

Ik ben begonnen met een Unifi UAP-AC-PRO (https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/ - https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi..._AC_APs_DS.pdf). Niet de meest goedkope variant om mee te starten maar ik had net supersnel glasvezel dus ik dacht dat het eerste aansluitpunt van mijn (toen nog) mogelijke mesh systeem (Wifi netwerk zonder kabels - van access point naar access point) beter genoeg bandbreedte kan hebben. Het unifi access point rechtstreeks in de kabel leverancier netwerk kastje gedrukt en vandaar uit over de tijd, de boel tot ver in de wei van netwerk voorzien. Ondertussen zijn er 5 access points (binnen en buiten) die een WiFi mesh netwerk vormen met een apart netwerk voor IOT (nest,camera's etc) apparaten.

YouTube kanaal waar ik veel info vandaan heb en/of reviews tav Ubiquiti produkten: https://youtu.be/0RbKb38rIvE

Unifi producten (naast Amplify etc) is niet helemaal newbie vriendelijk. Enig interesse in wat leren tav dit stukje techniek, is wel een pre...
                  Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Dat is al een deftige plaat geworden. Waar heb je de AsiAir Pro gekocht? Ik kan hem vooralsnog nergens vinden.

groeten EricD
                    Canon 70D, 70-200mm F4L, Extender 1.4x, 50mm F1.8, SW Star Adv, Astronomik CLS filter, SQM meter, SW MAK 127, HEQ5 pro,DIY PSU 12V 90Ah, SW Esprit 80ED APO, MGEN II

Commentaar

Ik denk dat Lifesvr hem rechtstreeks bij ZWO vanop hun website kocht. Dat deed ik ook, op 17/01, werd geleverd op 10/03. Later dan verwacht omwille van de Corona maatregelen toen in China.
                      Ik betaalde $299 + nog een €32 achteraf aan btw/invoerrechten. Nog steeds goedkoper dan hier dus (waar die toen ook niet beschikbaar was, vandaar rechtstreeks uit China besteld).
                      Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

Klopt, zelfde werkwijze als SereN. Ik wou eerst mijn oude omruilen, maar die actie had hier bij de dealers nog niet veel bijval.
                        ZEER tevreden van!

Commentaar

Ben blij dat de Asiair pro goed bevalt en het lees van een ervaren iemand. Heb er ook 1 besteld maar zal nog wel even duren.
                          Mvg Peter

Commentaar

Werken...
                          X