Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waardeloze winter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zijn ze daar dan wel eens niét beneveld?
    Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
      Tsja, zo zijn onze winters nu eenmaal. Even mijn heldere nachten van 2019 op een rijtje:
      jan 0, feb 7, mrt 3, apr 5, mei 9, jun 3, jul 7, aug 7, sep 5, okt 3, nov 4, dec 0.
      2020: jan 2, feb 2.
      En tel er dan nog maar een paar bij op voor dat ik niet kon waarnemen wegens verjaardagen of zo.
      Dus in 2019 53 waarneemnachten, dat is gemiddeld 1 per week, Komt heel goed overeen met wat een duitse waarnemer op het duitse forum meldde, dat daar gemiddeld een nacht pwr 6 dagen helder was.
      Het kan veel erger, in Rusland hebben ze maar 14 heldere nachten per jaar las ik eens. Dus laten we niet te hard klagen.
      Rusland is wel heel groot hoor :-)
      Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Ook volgens de KNMI data hebben we inderdaad reden tot klagen.
        Ik heb van de KNMI data voor bewolking station de Bilt eens opgehaald . Vervolgens heb ik berekend welk percentage van de uren in de nacht helder (1/8 bewolking of minder) was en heb dat per seizoen opgeteld.
        Afgelopen winter hebben we 9.5% heldere uren gehad in de nacht. Alleen de herfst van 2001 was net iets slechter.
        Lichte sluierbewolking wordt helaas vaak niet meegenomen, en ik heb het idee dat als het een beetje helder was afgelopen 2 jaren er vaak een beetje cirrus aanwezig was.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: bewolking in de nacht in de Bilt per seizoen.jpg views: 159 grootte: 20,3 KB id: 1440160

Over afgelopen 40 jaar is er op basis van deze data trouwens geen trend dat het meer of minder bewolkt is geworden in de nacht.

Mario

Commentaar

Origineel geplaatst door Peter van Valen Bekijk bericht
          Dadelijk krijgen we weer een droge periode en kunnen we weer naar hartenlust onze hobby uitvoeren. Let maar op.
          Een periode van één, of langer, anderhalve dag? Als ik een weergod was zou ik me diep schamen.. Grrrr
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

We zitten nu ruim in februari, tot nu toe zijn er slechts 2 heldere nachten geweest.
            In 2018 hadden we 6 heldere nachten gehad en in 2018 en 6 heldere nachten in 2019 .
            Het gaat volgens mij toch duidelijk achteruit. Dat klopt ook wel kou betekent heldere nachten, dat hebben we gewoon niet meer.
            Ons klimaat is aan het veranderen, het wordt warmer ,dus meer bagger skies. We zullen er ons bij moeten neerleggen.
            Takahashi Toa 130 CGEM montering en Polarex 75/1200

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht

Rusland is wel heel groot hoor :-)
              Weet ik, maar ik bedoelde eigenlijk Moskou. Het ging over een astroclub daar.
              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht

Een periode van één, of langer, anderhalve dag? Als ik een weergod was zou ik me diep schamen.. Grrrr
                Weergod John , iedereen weet dat het toch weer beter wordt en ja we roeien maar met de riemen die we hebben.
                Mvg Peter
                Last bewerkt door Peter van Valen; 15-02-20, 09:47.

Commentaar

Het is écht Prut de laatste tijd..

En vergeet ook niet,de steeds merkbaar slechter wordende lucht kwaliteit, áls het dan een keertje helder is...

Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                  ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                  Auteur:Ik

Commentaar

Treurig genoeg moet ik dan ook maar een opmerking plaatsen over heldere nachten.
                    Zelf heb ik sinds begin November( 2019 dus) eigenlijk niets anders meer kunnen doen
                    dan NAAR de telscoop kijken maar niet ER DOOR. laat staan opnamen maken.

Let wel , ik spreek hier over de Westkust van Canada, BC, om precies te zijn.
                    Het punt is hier vaak dat het overdag best goed weer is, zonnetje, 's nachts koelt het af en dan komt vochtige lucht
                    van de pacific binnendrijven met het bekende effect, helaas.
                    Ik heb in mnijn vroegere Jaren in Canada, vanaf 1987, best veel maan en planeten opnamen kunnen maken
                    maar het lijkt echt wel dat er een verandering plaats lijkt te vinden.
                    Ik hoor dit zelfde verhaal ook wel van zuiderburen in Washington State.

En dan lees ik op het I-net over 2 flinke stormen in W-Europa.
                    Als we die een naam gaan geven wordt het bedenkelijk. More to come ??
                    Nu maar hopen op het voorjaar, in elk geval wat minder koud buiten 's nachts.

Opticalfox

Commentaar

Gisteravond om half twaalf klaarde het mooi op aan de kust en heb ik tot bijna half twee mooie transparante lucht gehad, wel in een vliegende storm. Goed dat de kijker stevig stond.
                      Enfin, een kinderhand is gauw gevuld, we waren weer blij!
                      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
                      X