Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waardeloze winter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waardeloze winter

Wat een waardeloze winter he, mensen? Het lijkt wel een soort langgerekte herfst. Van voorgaande jaren toch veel data staan, met name eind december en januari, maar dit is toch wel even pet!
    Heq5 pro (Rowan belt mod+BeetsmaTune™) - Stellarvue 102 Ed f/6.95 @ 560mm - TS 0.79 ED reducer - ATIK383L+ - Orion SSAG via TS OAG - Chroma 3nm Ha/OIII/SII 31mm - ZWO mini FW

Het geeft zo wel veel tijd om nieuwe dingen uit te proberen, zonder dat je kostbare waarneemtijd verliest.
    Oude data opnieuw bewerken met de laatste foefjes van PI. Andere imaging software uittesten. je snelle newton nou eindelijk eens keer goed collimeren.
    Je observatorium eens opruimen. Wielen en lagers van je dak doorsmeren. Een snellere PC in je observatorium plaatsen (moet je echt alles weer opnieuw installeren)
    Optiek schoonmaken. Spullen eens inventariseren (niet schrikken) en overtollig materiaal opruimen.
    Heel veel tutorials bekijken op youtube. Eindelijk eens een goed boek lezen (mag over astrofotografie gaan).
    Und so weiter . . . . . . . .

Maar het blijft een waardeloze winter.
    Arie
    Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI071CPro + Scopedome2M

Commentaar

We zullen eraan moeten wennen vrees ik. Ik heb namelijk het gevoel dat het aantal heldere nachten aan het afnemen is, misschien ook een gevolg van klimaatverandering? Ik moet zelfs bekennen dat ik me af en toe afvraag of ik het nog de moeite waard vind om met deze hobby door te gaan. Ik had ooit plannen om een huis met een tuin te kopen zodat ik een observatorium kon maken en vaker kon fotograferen maar gelet op de huidige woningmarkt gaat dat waarschijnlijk de komende jaren ook niet lukken.

Jarno

Commentaar

Ik ben het eens met Jarno
        Ik zie in mijn waarneemboeken dat dit wel een rampzalige winter is.Hier in het midden van het land is de enkele heldere avond ook nog verziekt door vocht. Meestal zag ik vroeger magn 5.0 , nu haal ik 4.3 meestal niet. Maar vorig jaar januari had ik nog wel eens succes met sterrenstelsels in de nanacht
        Toch blijf ik het proberen en verder heb ik nog plezier met kijkerbouw.

Commentaar

Origineel geplaatst door Darkmatter Bekijk bericht
          We zullen eraan moeten wennen vrees ik. Ik heb namelijk het gevoel dat het aantal heldere nachten aan het afnemen is, misschien ook een gevolg van klimaatverandering? Ik moet zelfs bekennen dat ik me af en toe afvraag of ik het nog de moeite waard vind om met deze hobby door te gaan. Ik had ooit plannen om een huis met een tuin te kopen zodat ik een observatorium kon maken en vaker kon fotograferen maar gelet op de huidige woningmarkt gaat dat waarschijnlijk de komende jaren ook niet lukken.

Jarno
          Interessant genoeg neemt het aantal zonuren per jaar juist toe:
          https://frank62weer.com/zonuren-in-nederland/

Maar dat zegt natuurlijk niet per se veel over de heldere nachten in de wintermaanden.
          Als ik kijk naar de hoeveelheid afspraken die ik heb moeten verzetten voor Sterren Kijken In De Stad is mijn conclusie dat deze winter een stuk slechter is dan vorig jaar (voor wat betreft aantal avonden met helder weer in Utrecht).
          Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Orion ED80 Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Ik houd het allemaal niet zo minutieus bij, maar ik heb wel de indruk dat ik meer avonden "tussen wolken" heb gekeken dan andere jaren. Als ik op die avonden binnen was gebleven, was de oogst wel heel karig geweest. November is sowieso al jaren één grote ramp is mijn indruk.
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door ABakx Bekijk bericht
              Het geeft zo wel veel tijd om nieuwe dingen uit te proberen, zonder dat je kostbare waarneemtijd verliest.
              Oude data opnieuw bewerken met de laatste foefjes van PI.
              Moet je die oude data wel hebben en niet net eind vorig jaar begonnen zijn met deze hobby.. :razz::razz:

Commentaar

Er was in lang vervlogen tijden eens een bejaard en wijs priester die Godfried heette. Hij droeg een donkere bril, had een prachtige witte baard en meende het goed met de mensen.
                Deze Godfried nu, besloot op een mooie voorjaarsochtend eens een wandeling te maken door het nabij gelegen park, teneinde ongestoord te kunnen nadenken over de vele dingen die hem bezighielden. Het was er heerlijk stil, de natuur ontplooide reeds haar volle schoonheid en de geur der ontluikende bloemen deed de wandelaar weldadig aan.

Godfried genoot dat alles met volle teugen. Nauwelijks tien minuten had hij echter gelopen of hij zag aan het eind van een zijpad een man op een bank zitten, die een bedroefde indruk maakte. De man weende bitter.

Onverwijld stapte Godfried op hem toe en sprak: "Waarde broeder, ik zie dat gij bedroefd zijt. Zeg mij wat er aan schort; het zal U verlichten en misschien ben ik in staat Uw leed te verzachten". "Ach", antwoordde de aangesprokene, "het is wel heel treurig met mij gesteld. Jaren lang had ik een bloeiend bedrijf en nu ben ik failliet gegaan". "Ja", sprak Godfried, "dat is heel, heel erg, maar ge moogt alle moed niet verliezen. Veel bidden en hard werken; ge zult zien dat ge de tegenslagen weer te boven komt !"

De man wiste zijn tranen weg, keek Godfried dankbaar aan, knikte en ging getroost heen. Godfried vervolgde zijn weg met een blij gemoed en was weldra weer in gepeins verzonken. Nauwelijks tien minuten had hij echter gelopen of, hoe wonderlijk, wederom zag hij aan het eind van een zijpad een man zitten die een zeer bedroefde indruk maakte. De man weende vreselijk.

Onverwijld stapte Godfried op hem toe en sprak: "Waarde broeder, ik zie dat gij bedroefd zijt. Zeg mij wat er aan schort; het zal U verlichten en misschien ben ik in staat uw leed te verzachten". "Ach", antwoordde de aangesprokene, "het is wel heel treurig met mij gesteld. Jarenlang was ik gelukkig gehuwd. Mijn lieve vrouw schonk mij vele kinderen. Thans is zij mij door de dood ontvallen". "Ja", sprak Godfried, "dat is heel erg, maar ge moogt ondanks alles uw moed niet verliezen. Veel bidden en hard werken, ge zult zien dat ge de tegenslagen weer te boven komt !"

De man wiste zijn tranen weg, keek Godfried dankbaar in ogen, knikte en ging getroost heen. Godfried vervolgde met een blij gemoed zijn weg en was weldra weer met zijn eigen gedachten bezig. Reeds naderde hij het einde van het park, toen hij ten derde male, aan het einde van een zijpad op een bank, een schamele figuur gewaar werd, die een diep bedroefde indruk maakte. De man weende verschrikkelijk.

Onverwijld stapte Godfried op hem toe en sprak: "Waarde broeder, ik zie dat ge bedroefd zijt. Zeg mij wat er aan schort; het zal U verlichten en misschien ben ik in staat uw leed te verzachten". "Ach", antwoordde de aangesprokene, "het is wel heel treurig met mij gesteld. Ik ben amateur-astronoom en het is al vier maanden bewolkt..." Godfried kon geen woord uitbrengen. Hij zette zich naast de ongelukkige op de bank en schreide hartstochtelijk mee...
                16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Haaha, schitterend!
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Wolken en regen zijn waarschijnlijk mijn schuld, ik heb begin januari een nieuwe telescoop gekocht...
                    TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Tja en dan komt Elon Musk er ook nog aan met zijn rommel. Volgens mij kan ik beter een andere hobby opzoeken.
                      Takahashi Toa 130 CGEM montering en Polarex 75/1200

Commentaar

Dit geklaag is van alle eeuwen. In het proefschrift van Van de Bos (over metingen aan dubbelsterren in Leiden in de jaren twintig) staat het ook.
                        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ach, gewoon een wolkenfilter bestellen. Levertijd ongeveer 6 weken.
                          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dadelijk krijgen we weer een droge periode en kunnen we weer naar hartenlust onze hobby uitvoeren. Let maar op.

Commentaar

Tsja, zo zijn onze winters nu eenmaal. Even mijn heldere nachten van 2019 op een rijtje:
                              jan 0, feb 7, mrt 3, apr 5, mei 9, jun 3, jul 7, aug 7, sep 5, okt 3, nov 4, dec 0.
                              2020: jan 2, feb 2.
                              En tel er dan nog maar een paar bij op voor dat ik niet kon waarnemen wegens verjaardagen of zo.
                              Dus in 2019 53 waarneemnachten, dat is gemiddeld 1 per week, Komt heel goed overeen met wat een duitse waarnemer op het duitse forum meldde, dat daar gemiddeld een nacht pwr 6 dagen helder was.
                              Het kan veel erger, in Rusland hebben ze maar 14 heldere nachten per jaar las ik eens. Dus laten we niet te hard klagen.
                              Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Werken...
                              X